2018-12-23, 16:15
Medlem
landofmoronss avatar
Ibland funderar jag när jag inte har något att göra. Idag började jag fundera på rivalmatcher i svensk fotboll.
Gais-öis-blåvitt, är väl likt bajen-aik-dif en välkänd sådan rivalitet.
Något jag fått lära mig av en vän är att Kalmar hatar öster. Finns det fler sådana lokal-rivalmatcher ni känner till? Finns det redan en tråd, peka mig ditåt!
Citera
2018-12-23, 16:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landofmorons
Ibland funderar jag när jag inte har något att göra. Idag började jag fundera på rivalmatcher i svensk fotboll.
Gais-öis-blåvitt, är väl likt bajen-aik-dif en välkänd sådan rivalitet.
Något jag fått lära mig av en vän är att Kalmar hatar öster. Finns det fler sådana lokal-rivalmatcher ni känner till? Finns det redan en tråd, peka mig ditåt!

Några till:

MFF - Helsingborg

IFK Göteborg - MFF - AIK - Djurgården

Assyriska - Syrianska
Citera
2018-12-24, 00:20
Medlem
kennethakares avatar
Helsingborg - Landskrona
Citera
2018-12-27, 08:54
Medlem
Glorkass avatar
Det finns ju ett antal mini-derbyn med förhöjd rivalitet.

Örebro - Degerfors
Sirius - VSK
Peking - Åtvid
Elfsborg - blåvitt

Är några matcher där jag fått berättat för mig att man betraktar som hatmöte. I det sista fallet är det mest åt ena hållet, blåvitt bryr sig nog inte nämnvärt om rivaliteten mot Elfsborg.

Situationen i Göteborg är intressant, där har vi två lag rejält på dekis, öis och Gais, vilket gör att blåvitt får hålla till godo med derbyn mot häcken. Hur heta är de derbyna egentligen?
Citera
2018-12-27, 09:01
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Det finns ju ett antal mini-derbyn med förhöjd rivalitet.

Örebro - Degerfors
Sirius - VSK
Peking - Åtvid
Elfsborg - blåvitt

Är några matcher där jag fått berättat för mig att man betraktar som hatmöte. I det sista fallet är det mest åt ena hållet, blåvitt bryr sig nog inte nämnvärt om rivaliteten mot Elfsborg.

Situationen i Göteborg är intressant, där har vi två lag rejält på dekis, öis och Gais, vilket gör att blåvitt får hålla till godo med derbyn mot häcken. Hur heta är de derbyna egentligen?

Matcherna mot Häcken är inte det minsta heta, visst är vi alltid många därute på ön men det beror ju på närheten och inte nån "derbyrivalitet". Det är en jäkligt knepig match dock men heta? Nej.

Förövrigt finns det inget alls som kan kallas derby mot Ellos. Det måste sluta utvattnas det begreppet. Sedan får diverse marknadsfolk i klubbarna skriva vad dom vill.

Folk som börjat gå på oss dom senaste fem åren har ju aldrig fått uppleva ett derby, det måste kännas udda.
Citera
2018-12-27, 09:17
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Matcherna mot Häcken är inte det minsta heta, visst är vi alltid många därute på ön men det beror ju på närheten och inte nån "derbyrivalitet". Det är en jäkligt knepig match dock men heta? Nej.

Förövrigt finns det inget alls som kan kallas derby mot Ellos. Det måste sluta utvattnas det begreppet. Sedan får diverse marknadsfolk i klubbarna skriva vad dom vill.

Folk som börjat gå på oss dom senaste fem åren har ju aldrig fått uppleva ett derby, det måste kännas udda.

Som jag anade, det är väl främst Ellos som vill känna sig som en av ”de stora”.

Personligen tycker jag två derbyn per år var rätt lagom, det var skönt de fem år som Bajen låg nere och man bara hade DIF - aik att tänka på. Det är mest en massa oro och ångest och i bästa fall lite lättnad om man nån gång lyckas knipa en poäng...
Citera
2018-12-28, 10:36
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Som jag anade, det är väl främst Ellos som vill känna sig som en av ”de stora”.

Personligen tycker jag två derbyn per år var rätt lagom, det var skönt de fem år som Bajen låg nere och man bara hade DIF - aik att tänka på. Det är mest en massa oro och ångest och i bästa fall lite lättnad om man nån gång lyckas knipa en poäng...

Vi hade fem lag uppe i allsvenskan 2000 bara från Götet och sedan tyckte marknadsfolk det skulle kallas "väst-derby" mot Ellos och HBK med. Det var på tok för mycket för alla, och tre gbglag hamnade ju i botten med...

Hade varit bra med riktiga derbyn i allsvenskan igen dock och som läget är verkar det ju närmast mot ÖIS.
Citera
2018-12-28, 11:24
Avslutad
Citat:

Förstår att du tycker så nu när 08 derbyt mellan Bajen och Aik stjäl showen från Dif.
Citera
2018-12-28, 14:47
Medlem
Needs.more.brandys avatar
"Mest en massa oro och ångest" tycker jag låter som en bra beskrivning på hur det är i allmänhet med rivaliteter. Det är ju sällan som det är något roligt egentligen. IFK Göteborg borde vara glada så länge som de slipper ÖIS och GAIS.

Jag kan själv vara glad över att det skiljer två divisioner mellan oss och Landskrona men det är ännu värre med mff tyvärr. Bara att veta att svinen existerar förtar hela glädjen med hela säsongen. Det är inte bara derbyna som blir förstörda. Allt blir till ett helvete varenda gång som man hör talas om mupparna.
Citera
2018-12-28, 15:25
Medlem
Keldons avatar
Vad sägs om Helsingborg - Landskrona och Västerås - Syrianska?
Citera
2018-12-28, 16:03
Medlem
hortaxis avatar
Östavall - Ånge
Citera
2018-12-28, 18:20
Medlem
landofmoronss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Vad sägs om Helsingborg - Landskrona och Västerås - Syrianska?

Kalla mig gärna dum, men varför är Västerås - Syrianska derbyn? Många syrianer?

Finns det några "riktiga" norrderbyn? Nej jag tänker inte på Östersund - Sundsvall...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in