2018-12-23, 09:31
Medlem
AldoRaines avatar
Har en 2 kg rimmad julskinka som jag tänkte tillaga i ugnen. Hur får jag bäst resultat?

Min plan är 125 grader till innertemperaturen är 70-75 grader

Ska man klä den i folie eller inte?
Citera
2018-12-23, 09:43
Medlem
Ichwills avatar
Jag brukar bara ta ur skinkan u plastförpackningen och skölja av den i ljummet vatten, sen in i ugnen. Ställer den nästan längst ner i ugnen, sen tar jag ut den när den når 72-73 grader.

Tar sen ut den och låter den svalna en stund och skär sen bort svålen och kör en griljering i ca 10 minuter. (griljeringen: 1 ägg, 4 msk skånesenap och ströbröd)
Citera
2018-12-23, 10:08
Medlem
Mitt råd till alla som är ute i sista stund med skinkan.
Köp en färdigkokt sen är det endast att griljera.
Om möjligt köp COOPs den fick högsta betyg i Expressens test.
Beware! Finns en djungel av olika fabrikat, COOP har ett eget ekomärke, Änglamark, inte den skinkan, utan den med röd juletikett med texten "färdigkokt" "utan svål".

Har inte själv kommit igång med julmaten eftersom jag är full som en anka redan.
Hade högtflygande planer.
Citera
2018-12-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Beware! Finns en djungel av olika fabrikat, COOP har ett eget ekomärke, Änglamark, inte den skinkan, utan den med röd juletikett med texten "färdigkokt" "utan svål".

Har inte själv kommit igång med julmaten eftersom jag är full som en anka redan.

Haha!

Själv rekommenderar jag skinkan i ugn 100 grader, ca 1.5 timma per kg till 75 grader. Så har ni en jävla megaskinka på 7 kg så rekommenderas inte denna metod.

Har köpt färdigkokt (fabrikskokt) förut, men tycker det smakar skit. Det är inte svårt att göra själv, in i ugnen i en form, låt nätet sitta kvar och vänta.

Lägg på senap efteråt om så önskas.

Till TS: 2 Kg går fort. Ja, du ska ha folie.

Kan rekommendera boken "Vår kokbok" där finns fan alla recept man behöver

https://www.bokus.com/bok/9789113074...IaAsDdEALw_wcB
Citera
2018-12-23, 11:18
Medlem
SituationStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker

Det finns färdig griljerade skinkor också runt 2 kg nu för tiden, bara att äta direkt.Men till TS så är ju en rimmad skinka i ugnen, det allra godaste.
Citera
2018-12-23, 12:05
Medlem
om ni griljerar rekommenderar jag att blanda honung och grovkornig senap och smeta på det.
Citera
2018-12-23, 12:54
Medlem
Denna skinka från Marit Paulssen har jag gjort ett par ggr.
http://belara.bloggplatsen.se/2009/1...a-pa-mitt-vis/
Fenomenalt god och saftig, inget ångar bort vid låg temperatur
Jag sätter dock temperaturen på 80 grader.
En skinka på 2,5 kilo kan behöva 6-7 timmar enligt detta recept.
Citera
2018-12-23, 13:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Haha!

Själv rekommenderar jag skinkan i ugn 100 grader, ca 1.5 timma per kg till 75 grader. Så har ni en jävla megaskinka på 7 kg så rekommenderas inte denna metod.

Har köpt färdigkokt (fabrikskokt) förut, men tycker det smakar skit. Det är inte svårt att göra själv, in i ugnen i en form, låt nätet sitta kvar och vänta.

Lägg på senap efteråt om så önskas.

Till TS: 2 Kg går fort. Ja, du ska ha folie.

Kan rekommendera boken "Vår kokbok" där finns fan alla recept man behöver

https://www.bokus.com/bok/9789113074...IaAsDdEALw_wcB

Färdigkokt smalar illa.. smakar "fabrik" på något märkligt sätt. Har fått smaka hemma hos folk och det är alltid en märklig kemisk/metallisk smak på dem.

Egen kokt skinka är helt klart det bästa då man ex. kan göra den mer eller mindre salt.. lägga till kryddning efter smak och även hur pass kokt man vill ha den. Skinka i ugn blir bäst om man avsaltar den lite genom att låta den ligga i vatten ett tag (dagar) och byta vattnet minst varje dag.. då dras en del av saltet ut ur skinkan till det osaltade vattnet.. Annars så brukar ugnsbakad bli väldigt salt om man inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in