• 1
  • 2
2018-12-23, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det här är såklart inte normala känslor, i meningen att de flesta som inte medicinerar känner så här. Däremot är de vanliga vid just depression och andra tillstånd.

Varför tänker du att du är pillermissbrukare för att du äter antidepressiv medicin? Skulle du tänka likadant om din bukspottkörtel lade av och du blev diabetiker? Eller om sköldkörteln började krångla? Varför skulle det vara skillnad för antidepressiva mediciner?

Biverkningar är förstås vanliga (gissar att du käkat något av SSRI-preparaten?), men ibland kan det avhjälpas genom att prova en annan medicin. Alla reagerar olika på de olika substanserna och hjälpämnena. Medicin funkar bäst i kombination med terapi, så har du inte provat det så kan det vara ett förslag.
Jag är deprimerad och det var därför jag började med medicinen (SSRI) ja. Såklart det inte är fel att ta medicin men jag vill inte vara beroende av det resten av livet. Jag måste ju försöka skaffa mig ett liv jag är nöjd med och på så vis bli av med depressionen, inte med piller.

Terapi har jag redan gått och det känns ju bättre när man för stunden är där men sedan går man tillbaka.
Citera
2018-12-23, 12:59
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonelyness
Jag är deprimerad och det var därför jag började med medicinen (SSRI) ja. Såklart det inte är fel att ta medicin men jag vill inte vara beroende av det resten av livet. Jag måste ju försöka skaffa mig ett liv jag är nöjd med och på så vis bli av med depressionen, inte med piller.

Terapi har jag redan gått och det känns ju bättre när man för stunden är där men sedan går man tillbaka.
Du kan ju göra både och - att du jobbar med att förändra ditt liv medan du har hjälp av medicinen och sedan trappar ned. Det behöver ju inte vara antingen eller. KBT eller ACT kan också vara en bra krycka i den processen.

Slutade du tvärt eller tappade du ned? Sånt kan påverka det du känner nu. Det stadium du är i nu låter ju inte som någon vidare konstruktiv grund för drastiska livsåtgärder.
Citera
2018-12-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Du kan ju göra både och - att du jobbar med att förändra ditt liv medan du har hjälp av medicinen och sedan trappar ned. Det behöver ju inte vara antingen eller. KBT eller ACT kan också vara en bra krycka i den processen.

Slutade du tvärt eller tappade du ned? Sånt kan påverka det du känner nu. Det stadium du är i nu låter ju inte som någon vidare konstruktiv grund för drastiska livsåtgärder.
Jag trappade ned under tre veckors tid. KBT har jag gått på och jag känner inte att det ger mig något.

Jag vet inte vad nästa steg är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in