Citat:
Ursprungligen postat av
2006
Är det tillåtet att dela ut stipendier
till någon som inte ansökt om detta?
För att erhålla ett stipendium måste
man normalt ansöka om detta och motivera
hur pengarna är tänkta att använda.
Svenska Akademien kanske i dessa fall har
helt andra syften med priser och stipendier
än vad som är normalfallet.
Det skulle vara intressant att veta under vilken
vilken av Akademiens priser dessa utbetalningar
gäller. Se nedan:
https://www.svenskaakademien.se/akad...demiens-priser
Nu borde detta kanske dryftas i akademi-tråden:
Det är många priser och många prispengar, men jag har aldrig blivit klok på hur mycket. Allt talar för, enligt mig, att inte alla prispengar och pristagare tillkännages.
Hur stipendiater/ pristagare utses skulle jag också vilja veta mer om. Det kan knappast vara de aderton (idag de....?), som vaskar fram alla dessa namn. De torde finnas folk på SA som gör detta. Skulle vara intresset att veta. Inte minst när det gäller Alberte Bremberg som dragit ut till Arnaults försvara tidigare då han portades från Biskops-Arnö 2011. Som tack, antagligen, var det sedan på Forum två år senare som hennes hitintills enda bok presenterades.
Det verkar som sagt som att Arnault fortfarande har ett starkt stöd av några i kulisserna på SA. Jag tror inte att Horace Engdahl är ensam om att skydda Arnault. Man ska inte heller underskatta stödet som fortfarande kan finns kvar i övriga kulturstockholm. Natur och Kulturs pris till honom 2008 var under kultur- och mediepampen Eva Schwartz ledning, hon som jobbade med Katarina Frostenson i bokhandeln Blå tornet på 70-talet . Var står hon idag t.ex.? Drar hon i några trådar?