2018-12-22, 02:44
Medlem
Abomination17s avatar
(Hoppas att detta ämne hamnar rätt, annars önskar jag bli pekad i rätt riktning.)

Hej!

Låg och fel-utbildad som man är vänder jag nu mig till er som besitter mer kunskap. Jag har en teoretisk fråga som jag hoppas kunna få ett svar på.

Som jag förstår det så finns det något som heter "den absoluta nollpunkten", vilket innebär en temperatur på -273,15 celsius. Och detta är något vi inte har lyckats återskapa på jorden(rätta mig gärna om jag har fel).

Min frågeställning är alltså följande, vad skulle hända med människor, växter och andra objekt som befinner sig i ett relativt litet utrymme, exempelvis ett rum, utsattes för detta? Jag menar om fenomenet uppstod nästan omedelbart, inom några sekunder. Och varade i några minuter.

Tack
Citera
2018-12-22, 02:57
Medlem
Från en lekman till en annan.
Med absoluta nollpunkten menas att (tror jag) atomernas vibrationer helt upphör. Då det inte finns någon rörelse så finns det även ingen värme. Det som jag tror skulle hända är att den olycklige skulle stendö då ingen energi "utfälls". Men om jag har förstått saken rätt så är det bara ett tankeexperiment då tillståndet inte går att uppnå.
Citera
2018-12-22, 03:11
Medlem
AndersDreines avatar
Ingen skulle överleva förutom en del celler.
Citera
2018-12-22, 04:03
Medlem
Abomination17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Från en lekman till en annan.
Med absoluta nollpunkten menas att (tror jag) atomernas vibrationer helt upphör. Då det inte finns någon rörelse så finns det även ingen värme. Det som jag tror skulle hända är att den olycklige skulle stendö då ingen energi "utfälls". Men om jag har förstått saken rätt så är det bara ett tankeexperiment då tillståndet inte går att uppnå.

Aah, då fick jag en liten förklaring vad det teoretiska tillståndet faktiskt innebär. Haha, och att man skulle dö, det såg jag som självklart Tack!
Citera
2018-12-22, 04:06
Medlem
Abomination17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersDreine
Ingen skulle överleva förutom en del celler.

Vet du, det att ingen skulle överleva kunde jag faktiskt ha räknat ut själv Jag kanske skulle ha varit tydligare i min frågeställning. Jag menade mer, vad händer med organiskt material exakt, hur skulle det se ut, skulle allt levande bli stelt som en pinne eller skulle vi bara bli till ett pulver?

Varför skulle en del celler överleva?

Tack
Citera
2018-12-22, 04:53
Medlem
EnGodForlorares avatar
Kroppen består som bekant till 70 % av vatten. När vatten fryser utvidgas det eftersom is har en lägre densitet än vatten. Det leder till att blodådror och annan vävnad i kroppen spricker eftersom den drar ihop sig när det blir kallt. Finns en massa fräcka videor på jotuben där de leker med flytande kväve som fryser det som doppas i det till under -100 C: https://www.youtube.com/watch?v=Kpsx4hO-pYc
Citera
2018-12-22, 06:59
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abomination17
Och detta är något vi inte har lyckats återskapa på jorden(rätta mig gärna om jag har fel).
Det stämmer, och det finns inget ställe i universum där den absoluta nollpunkten kan nås, inte ens i fullständigt vakuum.

Jag har för mig att det är på grund av kvantfluktuationer, det ploppar upp virtuella partiklar från ingenstans.

Detta betyder att tomhet inte finns i rumtiden, och detta orsakar en förhöjd temperatur
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-22 kl. 07:03.
Citera
2018-12-22, 07:12
Medlem
Abomination17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Kroppen består som bekant till 70 % av vatten. När vatten fryser utvidgas det eftersom is har en lägre densitet än vatten. Det leder till att blodådror och annan vävnad i kroppen spricker eftersom den drar ihop sig när det blir kallt. Finns en massa fräcka videor på jotuben där de leker med flytande kväve som fryser det som doppas i det till under -100 C: https://www.youtube.com/watch?v=Kpsx4hO-pYc

Ja det var väl lite det jag funderade över, om det skulle fungera på samma sätt som att något frös till is, eller om det händer något helt annat, eftersom att jag förstår det som att allting bara...stannar(?)

Haha, ja mycket kul kan man ha i ett labb eller garage! Undrar dock om Absolute Zero skulle ha samma effekt. Tack
Citera
2018-12-22, 07:17
Medlem
Abomination17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det stämmer, och det finns inget ställe i universum där den absoluta nollpunkten kan nås, inte ens i fullständigt vakuum.

Jag har för mig att det är på grund av kvantfluktuationer, det ploppar upp virtuella partiklar från ingenstans.

Detta betyder att tomhet inte finns i rumtiden, och detta orsakar en förhöjd temperatur

Du hade med mig fram till kvantfluktuationer xD Vad en fluktuation är vet jag, men när man sätter "kvant" framför så tar det stopp i huvudet

Men jag tror jag förstår helheten i det du skrev, och jag förstår också att ingen kan ge mig ett svar till 100% då det endast existerar teoretiskt. Jag antar att jag sökte(önskade) Sci-Fi/TV-spels svar.

Tack för att du tog dig tid att svara!
Citera
2018-12-22, 07:57
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy

Lät ju vetenskapligt det där, detta argument ifrågasätter jag.
Citera
2018-12-22, 10:12
Medlem
AndersDreines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abomination17
Vet du, det att ingen skulle överleva kunde jag faktiskt ha räknat ut själv Jag kanske skulle ha varit tydligare i min frågeställning. Jag menade mer, vad händer med organiskt material exakt, hur skulle det se ut, skulle allt levande bli stelt som en pinne eller skulle vi bara bli till ett pulver?

Varför skulle en del celler överleva?

Tack
Att frysa liv till absoluta nollpunkten under någon minut borde motsvara att värma upp liv till ca 310 grader (+273,15 + kroppstemperatur). Summan av alla cellers liv i en kropp är uppenbarligen mindre än allt liv som finns i samma kropp, eftersom du är mer än bara dina celler. Ägg- och sädesceller kan överleva trots att de fryses ner till låga temps, förvisso i kväve. Därför misstänker jag att det även finns andra celler som skulle klara djupfrysning.

Vi skulle bli stela som pinnar och hårda som berg i den temperaturen.
Citera
2018-12-22, 11:43
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Lät ju vetenskapligt det där, detta argument ifrågasätter jag.
Och ändå så är detta bland det minst märkliga. Vänta bara tills du kollar på något klipp om "the double slit experiment" eller typ kvantsammanflätning

Här kan du läsa om kvantfluktuationer och virtuella partiklar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantfluktuation
https://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuell_partikel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in