2019-09-03, 17:53
  #3229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Stannar inte Beijmo så går Jallow till MFF. Vi behöver någon till på högerkanten. Vem vill inte få chansen att spela i Europas gruppspel. Tänk att harva en hel säsong och sedan snubbla på mållinjen.
Förutsätter ju att Malmö är intresserad av honom. Men det vore en logisk värvning. Kan ju dock vara så att han prioriterar speltid.

Så såg det ut för Beijmo som även Hammarby och Malmö ville värva. Då hade han behövt konkurrera med Anton Tinnerholm eller Birkir Mar Saevarsson som vid den tidpunkten var två av Allsvenskans bästa högerbackar. Hos DIF var han direkt en startspelare. Vilket han förvaltade på ett mycket bra sätt.
Citera
2019-09-04, 08:58
  #3230
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Och sedan fick vi Sana, så han lär inte vara aktuell för oss. Nästa år har vi Paka och Sana, dessutom Noa Alexandersson på tillväxt. Inför nästa säsong bör nog prioritet ligga på att få in ett par försvarsspelare både för bredd och spets, gärna en som kan spela både högerback och mittback, en förlängning med Anestis hade varit bra också.

Fin avskedsvideo med SebO på twitter. Hoppas det går bra för honom.

Edit: Riktigt trist att Carlos drar till Saudiarabien förresten, när det äntligen börjar lossna för honom igen så skeppas han i väg till en skitliga. På tal om det så kommer det bli intressant att se hur i helvete MFF kommer ersätta Rosenberg, ett stort gapande rövhål, men en riktigt bra fotbollsspelare som varit extremt viktig för Malmö.

Vi har tydligen plockat tillbaka Edvin Dahlqvist från Kiken nu för att få lite mer bredd därbak. Spelade tydligen igår i u21 mot Häcken. Ytterback förvisso och verkligen inte mittback men vi har ju ingen gigantisk bredd på ytterbacken heller så det är gött med lite backup.
Vi behöver helt klart ha in en mittback till, då sitter vi med fyra nästa säsong. Sedan är det väl troligt att Jallow kommer och så får vi se utvecklingen på SamO och hur Edvin klarar sig.
Vidare behövs en ren forward till, där har vi bara Söder och Vibe egentligen och även om dessa i form är riktigt bra så är det lite tunnt.

Anestis förhandlar vi med lite smått tydligen, kan tänka mig att man tar ett större snack nu under landslagsuppehållet. Alt då i Oktober-uppehållet. Han säger sig gärna stanna och vi vill ju ha honom kvar men sedan blir det ju en penningfråga såklart.
Jag tycker det är en spelare som fått alldeles för lite beröm för sina insatser under året. Han har varit en av dom viktigaste byggstenarna i lagets uppgång.
Citera
2019-09-04, 09:50
  #3231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vi har tydligen plockat tillbaka Edvin Dahlqvist från Kiken nu för att få lite mer bredd därbak. Spelade tydligen igår i u21 mot Häcken. Ytterback förvisso och verkligen inte mittback men vi har ju ingen gigantisk bredd på ytterbacken heller så det är gött med lite backup.
Vi behöver helt klart ha in en mittback till, då sitter vi med fyra nästa säsong. Sedan är det väl troligt att Jallow kommer och så får vi se utvecklingen på SamO och hur Edvin klarar sig.
Vidare behövs en ren forward till, där har vi bara Söder och Vibe egentligen och även om dessa i form är riktigt bra så är det lite tunnt.

Anestis förhandlar vi med lite smått tydligen, kan tänka mig att man tar ett större snack nu under landslagsuppehållet. Alt då i Oktober-uppehållet. Han säger sig gärna stanna och vi vill ju ha honom kvar men sedan blir det ju en penningfråga såklart.
Jag tycker det är en spelare som fått alldeles för lite beröm för sina insatser under året. Han har varit en av dom viktigaste byggstenarna i lagets uppgång.

Vi har ju även Sargon, han har kontrakt över 2020 och 2021, förvisso inte AS toppklass, men vi är väl inte riktigt i en situation där man kan ha en toppspelare som typ 3e anfallare, dessutom lite juniorer typ Vilhemsson. Sedan vet man ju inte med 100% hur det blir med Lasse, men jag antar att vi använder optionen och har kvar honom ett år till, synd att han verkar vara lite skadebenägen.

Anestis har varit en riktigt bra värvning, inte så spektakulär men stabil och lugn.
Citera
2019-09-05, 07:50
  #3232
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vi har ju även Sargon, han har kontrakt över 2020 och 2021, förvisso inte AS toppklass, men vi är väl inte riktigt i en situation där man kan ha en toppspelare som typ 3e anfallare, dessutom lite juniorer typ Vilhemsson. Sedan vet man ju inte med 100% hur det blir med Lasse, men jag antar att vi använder optionen och har kvar honom ett år till, synd att han verkar vara lite skadebenägen.

Anestis har varit en riktigt bra värvning, inte så spektakulär men stabil och lugn.

Fast Sargon är ju inte ren anfallare utan ytterspringare. Dessutom har han ju aldrig imponerat direkt, jag tror snarare han får lämna efter säsongen, möjligen på lån till typ ÖIS men ändå.
Både Söder och Vibe kan förvisso spela yttrar med men är att föredra centralt. Det är centralt vi behöver en till isf. Givetvis ska vi inte ha en toppforward som tredje alternativ men som är du är inne på är Vibe skadebenägen och Söder har ju beträffande det inte en trygg historik, Vilhelmsson är ju bara 15 och ska inte behöva axla en andra-forwardsroll (som det oftast skulle bli om Vibe/Söder är skadade/avstängda).

Söder har ju dessutom hintat om att han gärna sticker iväg utomlands om rätt bud kommer, dock krävs det ett riktigt bra paket för det då han har små barn, en flickvän som pluggar här i stan etc. Men lämnar han blir det rejält tunnt där och bud lär komma efter den säsong som han gjort.

Det är just stabil och lugn vi vill ha i målet efter lite några mer röriga år på målvaktssidan.
Citera
2019-09-05, 10:09
  #3233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fast Sargon är ju inte ren anfallare utan ytterspringare. Dessutom har han ju aldrig imponerat direkt, jag tror snarare han får lämna efter säsongen, möjligen på lån till typ ÖIS men ändå.
Både Söder och Vibe kan förvisso spela yttrar med men är att föredra centralt. Det är centralt vi behöver en till isf. Givetvis ska vi inte ha en toppforward som tredje alternativ men som är du är inne på är Vibe skadebenägen och Söder har ju beträffande det inte en trygg historik, Vilhelmsson är ju bara 15 och ska inte behöva axla en andra-forwardsroll (som det oftast skulle bli om Vibe/Söder är skadade/avstängda).

Söder har ju dessutom hintat om att han gärna sticker iväg utomlands om rätt bud kommer, dock krävs det ett riktigt bra paket för det då han har små barn, en flickvän som pluggar här i stan etc. Men lämnar han blir det rejält tunnt där och bud lär komma efter den säsong som han gjort.

Det är just stabil och lugn vi vill ha i målet efter lite några mer röriga år på målvaktssidan.

Alltså: Det är väl klart att vår prio inte är att säkra upp en tredje spelare till en position där vi redan har Söder och dessutom Vibe som backup. Har vi tre spelare på resterande positioner?
Citera
2019-09-05, 11:09
  #3234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fast Sargon är ju inte ren anfallare utan ytterspringare. Dessutom har han ju aldrig imponerat direkt, jag tror snarare han får lämna efter säsongen, möjligen på lån till typ ÖIS men ändå.
Både Söder och Vibe kan förvisso spela yttrar med men är att föredra centralt. Det är centralt vi behöver en till isf. Givetvis ska vi inte ha en toppforward som tredje alternativ men som är du är inne på är Vibe skadebenägen och Söder har ju beträffande det inte en trygg historik, Vilhelmsson är ju bara 15 och ska inte behöva axla en andra-forwardsroll (som det oftast skulle bli om Vibe/Söder är skadade/avstängda).

Söder har ju dessutom hintat om att han gärna sticker iväg utomlands om rätt bud kommer, dock krävs det ett riktigt bra paket för det då han har små barn, en flickvän som pluggar här i stan etc. Men lämnar han blir det rejält tunnt där och bud lär komma efter den säsong som han gjort.

Det är just stabil och lugn vi vill ha i målet efter lite några mer röriga år på målvaktssidan.

Sargon kan nog spela centralt om det skulle behövas, tror till och med att det kanske hade varit bättre för honom egentligen, tekniskt begåvad men saknar speed som jag tycker är viktigt för en kantspelare. Sedan vet jag inte om vi skulle kunna få in en tredje central anfallare som 1) är bättre än Sargon 2) ok med att kanske vara just 3e valet och 3) är billig/gratis.

Skulle Söder få ett anbud från annan klubb så behöver vi ju dock förstärka.
Citera
2019-09-06, 07:58
  #3235
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peoparteno
Alltså: Det är väl klart att vår prio inte är att säkra upp en tredje spelare till en position där vi redan har Söder och dessutom Vibe som backup. Har vi tre spelare på resterande positioner?

Beror väl på hur man räknar mittbackar/innermittfältare där flera spelar på "samma" position.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Sargon kan nog spela centralt om det skulle behövas, tror till och med att det kanske hade varit bättre för honom egentligen, tekniskt begåvad men saknar speed som jag tycker är viktigt för en kantspelare. Sedan vet jag inte om vi skulle kunna få in en tredje central anfallare som 1) är bättre än Sargon 2) ok med att kanske vara just 3e valet och 3) är billig/gratis.

Skulle Söder få ett anbud från annan klubb så behöver vi ju dock förstärka.

Han har ju testats där i "små doser" och visst är det svårt att imponera då men han var ju knappast ens okej mot Astrio i cupen... Ett sådant motstånd borde han visat mer mot kan man tycka.
Speeden är viktig ja, förutom lite fina "futsal-dribblingar" har han ju inte imponerat från kanten.

Vad jag syftar på är dock att vi sedan i somras knappt haft en andraforward bakom Söder, Vibe har varit skadad och då står vi där ENBART med Söder. Förvisso har han varit bättre än på bra många år/nånsin nu men det är tunnt. Vad hade vi gjort om han gått sönder/blivit avstängd? Då hade vi haft noll gubbar i den positionen.
Vi hade ju knappast kunnat köra Vilhemsson i allsvenskan och att förlita oss på Sargon som etta, nja.
Citera
2019-09-06, 17:56
  #3236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Han har ju testats där i "små doser" och visst är det svårt att imponera då men han var ju knappast ens okej mot Astrio i cupen... Ett sådant motstånd borde han visat mer mot kan man tycka.
Speeden är viktig ja, förutom lite fina "futsal-dribblingar" har han ju inte imponerat från kanten.

Vad jag syftar på är dock att vi sedan i somras knappt haft en andraforward bakom Söder, Vibe har varit skadad och då står vi där ENBART med Söder. Förvisso har han varit bättre än på bra många år/nånsin nu men det är tunnt. Vad hade vi gjort om han gått sönder/blivit avstängd? Då hade vi haft noll gubbar i den positionen.
Vi hade ju knappast kunnat köra Vilhemsson i allsvenskan och att förlita oss på Sargon som etta, nja.

Sargon har 0,39 poäng per 90 spelade minuter i AS, det är inte topp 10 direkt, men det är inte heller tväruselt, men det beror sig väl på vilka förväntningar man har på honom. Extrapolerat ger det ca 11 poäng på en säsong.

Den offensiva besättning vi har nu numerärt ungefär detsamma som vi gick in i säsongen med, Aiesh in, Nygren ut, Sana in, Paka skadad, Affane utlånad. Nästa säsong kommer vi ha Paka, Aiesh, Vibe, Söder, Sargon, Sana, Gio, Affane och Noa(eventuellt också Vilhemsson) på tillväxt. 9(eventuellt 10) spelare fördelade på 4 positioner.

Edit: Om vi skulle göra oss av med några typ Affane och Sargon så skulle det ge plats för någon förstärkning, skulle vi tappa någon av våra startspelare skulle vi absolut behöva förstärka.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-09-06 kl. 18:11.
Citera
2019-09-07, 07:10
  #3237
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Sargon har 0,39 poäng per 90 spelade minuter i AS, det är inte topp 10 direkt, men det är inte heller tväruselt, men det beror sig väl på vilka förväntningar man har på honom. Extrapolerat ger det ca 11 poäng på en säsong.

Den offensiva besättning vi har nu numerärt ungefär detsamma som vi gick in i säsongen med, Aiesh in, Nygren ut, Sana in, Paka skadad, Affane utlånad. Nästa säsong kommer vi ha Paka, Aiesh, Vibe, Söder, Sargon, Sana, Gio, Affane och Noa(eventuellt också Vilhemsson) på tillväxt. 9(eventuellt 10) spelare fördelade på 4 positioner.

Edit: Om vi skulle göra oss av med några typ Affane och Sargon så skulle det ge plats för någon förstärkning, skulle vi tappa någon av våra startspelare skulle vi absolut behöva förstärka.

Ja, som sagt jag vänder mig inte mot vår totala offensiva styrka. Jag tycker enbart att det med Söder & Vibe som enda centrala forwards med deras skadehistorik och nuvarande status där Vibe inte direkt är 100 och allt vilar på Söder är lite skralt. Det vore givetvis skillnad om båda dessa herrar "alltid" var hela och kunde växla men nu har ju inte så varit fallet på hela året.
Visst kan man alltid flytta in gubbar men det är ju nödlösningar.

Beträffande Sargon så är väl förväntningarna att han skulle visat mer iår ändå efter en försäsong och tid med laget, ifjol var steget från superettan ett uppenbart hinder, iår borde utväxlingen varit större.
Ser ju hellre att vi kör på någon av våra yngre förmågor där istället.
Sedan återstår det som alltid att se var det tar vägen med Paka, man älskar ju honom och hans spel men det luktar alltmer Brasse-Hasse.
Citera
2019-09-15, 11:23
  #3238
Medlem
Ovcharkas avatar
Helt missat att Kerim Mrabti möjligen var på väg från Birmingham. Portugal eller Tyskland månne.

Om Karlström lämnar i vinter (Hoppas ej), så skulle Kerim vara en dröm att få in. Han passar så mycket bättre in i spelet än Ajdarevic. Mycket kvickare. Gör fler poäng.
Citera
2019-09-18, 15:24
  #3239
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Lyssnade på Disco och Noas senaste podcast där de bland annat tar upp Tankovic och huruvida han kommer krita på nytt kontrakt; detta är något som "Disco" ser som en högoddsare, då sommarens svala intresse enligt Disco kommer leda till att Tankovic inte skriver på nytt kontrakt utan istället låter kontraktet löpa ut till nästa sommar och sedan gå som Bosman med sign-on.

Ett fullkomligt mardröms-scenario, då ett tapp av Tankovic enbart kan vägas upp med en försäljningssumma som sedan används för att förstärka truppen. Jag är rädd att vid ett bosman-scenario så blir det en "ett steg frammåt, två steg bakåt"-situation där krigskassan inte kommer att räcka för att signa en liknande spelare av samma kaliber.

Nu är det upp till JJ att visa på stor fingertopskänsla och reda upp situationen.
Citera
2019-09-18, 15:33
  #3240
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
...
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
...
Tom Petterssons kontrakt går ju ut efter säsongen. Och mittback behöver ni väl? Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in