Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-02-19, 16:23
  #1
Medlem
Hej!
Jag tänkte köpa mej en cykel nu när våren står för dörren och undrar helt sonika om det är någon som har någon ide om vad man bör köpa?

Jag är gansk lång ca 190cm och vill inte ha någon mountainbike utan en mer vanlig cykel om ni förtstår vad jag menar. Gärna flerväxlad men ingen Kronan cykel.

Mvh
Citera
2006-02-19, 18:14
  #2
Medlem
Jag tycker faktiskt att du ska köpa dig en gammal militärcykel. Det är verkligen ett trevligt vrålåk tycker jag

Ett plus med cykeln är ju att man känner IB77(rip) i röven
Citera
2006-02-19, 21:37
  #3
Medlem
Senators avatar
Hej

Jag cyklar en hel del både motion såväl som till o från jobbet. Jag är 195 cm o köpte mig denna i somras i XL-ram;
http://www.nishiki.se/Hybrid/Prosl.htm
Jag har kört ca 120 mil o är helnöjd. N-vis skall alla cyklar skall hålla sån kort tid men jag förvånades ändå över att jag ej behövde lämna in den rätt snart för eker och vajer-justeringar. Men det som jag gilllar bäst är att den är väldigt landsvägs-stabil tack vare en stor/lång ram och att den är utrustad med o-ringstätningar i bla styrstammen. Jag byggde på med lås, skärmar och packhållare. En fjolåring köper du till bra pris nu.

Mvh
Citera
2006-02-19, 23:05
  #4
Medlem
Azzes avatar
Vanlig cykel!? Hm, det beror ju på dina behov. Ska du cykla till och från affären? Ska du cykla till och från jobb/skola eller ska du träna "ordentligt" med cykeln?

Vanligast om man inte vill ha Mtb eller pensionärscykel är ju en hybrid hoj som "Senator" kör runt på. Funkar bra för lite längre stadsturer och kan utrustas med lite av varje.

Hur lång du är spelar väl ingen roll!? Köp större ram helt enkelt. Cykelaffärerna hjälper dig att hitta det du söker!
Citera
2006-04-03, 11:51
  #5
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hur går det med cykelköpandet?

Jag har två cyklar, en monark 3-växlad. Den gillar jag, fungerar bra och är skön att cykla på.

Dessutom har jag en gammal (riktig, ingen kronan) militärcykel som jag rustat upp lite. Otroligt skön och stabil.

Jag ska köpa en mountainbike nu nån gång i vår tror jag. Behöver en cykel jag kan cykla i skogen med nämligen.
Citera
2006-04-03, 18:47
  #6
Medlem
Jag skulle snott en kärringhoj.. Då kan du byta cykel varje vecka
Citera
2006-04-03, 19:04
  #7
Medlem
Hårbolls avatar
Kronans cyklar är skräp. Trots att de är billiga så är de inte prisvärda. Gamla militärcyklar har bättre kvalitet men de väger ju flera ton och saknar växlar. Varför envisas folk med att säga att aptunga cyklar där hälften av energin försvinner i förluster är bra?

Min nuvarande cykel är den överlägset bästa jag haft. Den kräver bara lite olja på kedjan ibland, annars är den underhållsfri och driftsäker utan att vara gjord i gjutjärn.

Det är en Crescent av någon modell med inbyggd nexusväxel, inbyggda rullbromsar och navgenerator. Hade den bara varit fri från punkteringar hade den varit den ultimata cykeln för vardagsbruk.

Edit: Citybike heter visst typen och har en perfekt avvägning mellan tåliga däck och rullmotstånd, en sittställning man inte dör av, pakethållare och stänkskärmar.
Citera
2006-04-03, 19:18
  #8
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Biltema. Jävlar vad förvånad jag blev första gången jag var i biltemas butik i malmö! MASSOR med cyklar ju!

www.biltema.se
Citera
2006-04-03, 19:38
  #9
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Biltema. Jävlar vad förvånad jag blev första gången jag var i biltemas butik i malmö! MASSOR med cyklar ju!

www.biltema.se
Biltemas cyklar kan ha lite varierande kvalitet beroende på vilken fabrik som egentligen står bakom just den modellen. Rost kan dyka upp efter bara ett år och saker kan behövas dras åt hela tiden. Dock får man två cyklar från Biltema till priset av en vanlig cykel av välkänt märke. 28" Yosemite "Horizon Ridge" verkar ju ha all utrustning man behöver för ett problemfritt cyklande till ett löjligt lågt pris.
Citera
2006-04-03, 21:41
  #10
Medlem
StuGs avatar
Döm om min förvåning när jag såg att ngn redan tagit upp Nishikis racer-hybrid. Lurar faktiskt i detta nu på en sådan. Hur är bromsarna? Jag hatar enkelverkande bromsar där en kloss alltid j-vlas och ligger an. Slipper man det? De har väl v-broms?
Förövrigt har jag hellre en militärcykel i hederligt svenskt stål än en grällt färgat "kinescykel" i bleckplåt och tenn föl 999 klonol på OBS!. Har med egna ögon sett hur pedalen!! bröts av vid cykling i uppförsbacke med en sådan. Äkta skit mao.

Intresseklubben får gärna anteckna att det inte heter "kronancykel" et c. Det heter M5020-105011
(Cykel 105A MT).
Citera
2006-04-03, 22:03
  #11
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Intresseklubben får gärna anteckna att det inte heter "kronancykel" et c. Det heter M5020-105011
(Cykel 105A MT).
Kronans cyklar är inte samma sak som försvarets cyklar. De försöker bara sno lite av försvarets image genom att tillverka cyklar med bara de mest grundläggande funktionerna.
Citera
2006-04-04, 13:24
  #12
Medlem
Erfarenhet från cyklar: Köp inte det billigaste skit som finns, de suger. Lägg på ett par tusenlappar så kan ni ha en hoj som både fungera och ger glädje flera år framöver.
De billigaste hojarna har en tendens att jävlas konstant och inte ge några skönare stunder av ägandet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback