Citat:
Ursprungligen postat av
.Hellraiser.
Föreställ dig att du befinner dig 5000 år tillbaka i tiden och spelar på stenåldersinstrument. Sen kläcker du ur dig att "nu har all musik uppfunnits" och leker intellektuell. Snart ser du hur grottmänniskorna sakta backar ur din grotta med en skeptisk blick. Sen blir du utrfryst och lämnad i kylan, vilket var det värsta sättet att dö på på den tiden.
Det är där du befinner dig just nu. Seriöst, vilken genialisk tråd.
Jag tror bara att du hatar dig själv och bara projicerar ditt musikaliska misslyckande på andra.
Varför ska jag föreställa mig 5000 år tillbaka i tiden? Nuet som vi lever i nu är inte samma nu som då, vet du va? Jag är intellektuell, jag har läst mycket mer filosofi än du skulle jag tro. Jag har läst Sartre!
Jag är en dålig musiker, det får jag erkänna. Men det har ingenting med saken att göra, förutom för dig som ska ta och göra allt personligt (men det har nog med din diagnos att göra). Jag säger inte heller att alla som gör musik idag är gör dålig musik, vilket du verkar tro. För 100 år sedan sjöng man med vissa stämmor, för 1000 år sedan sjöng man i kyrkan och sen fanns såklart trubadurer och så. Idag har vi alla spektran: vi har tjejer som stönsjunger så att det låter som att dom är med i en porrfilm och blir påsatta av tre rejäla negrer samtidigt som dom stönsjunger, och sen har vi karlar som vrålar och growlar som om dom också blev påsatta av tre rediga negrer. Finns liksom inga fler nya sätt att sjunga, av den logiska anledningen att alternativen är ändliga.
Samma inom konst, litteratur osv..
Självklart kan den teknologiska utvecklingen fortsätta. Kan vi då anta att mänsklighetens framtid är mer eller mindre rent teknologisk av sig? Och en massa postmodern "konst" där man slängt nån skitkorv på en tavla och sagt "tada! kolla på min konst!" eller krossat en kruka mot en vägg varpå man sagt samma sak? Är framtidens "konstnärer" snarare provokatörer i stil med Saga Berlin? Kan jag göra invandringskritisk konst genom att gå ut och slå ut tänderna på en neger, varpå jag målar tänderna i olika färger och säger att dom är precis likadana och lika mycket värda?