2018-12-18, 22:52
Medlem
Hej! Har ganska nyligen börjat med swingtrading, en sak jag inte förstår är varför folk lägger en köp-beställning på X antal aktier INNAN börsen öppnar? & även säljer efter att börsen stängt? Om aktien vid start ligger på 150:-, men efter 10 minuter ligger på 140:-, är detta en chansning dom tar eller? Eller är det för att vara säker på & ligga på ett mellanting då den även kan starta på 150:- & öka till 160:-?

Ja jag är en färsking på detta.
Citera
2018-12-18, 23:25
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Hej! Har ganska nyligen börjat med swingtrading, en sak jag inte förstår är varför folk lägger en köp-beställning på X antal aktier INNAN börsen öppnar? & även säljer efter att börsen stängt? Om aktien vid start ligger på 150:-, men efter 10 minuter ligger på 140:-, är detta en chansning dom tar eller? Eller är det för att vara säker på & ligga på ett mellanting då den även kan starta på 150:- & öka till 160:-?

Jag handlar bara i USA men antar att det fungerar ungefär likadant på OMX. Folk lägger order på de summor de accepterar för köp eller sälj, svårare än så är det inte. Förutom dagsorder finns tills vidare order eller order till ett visst datum så en order kan då vara aktiv i flera dagar och följer då med dag efter dag om den inte når avslut. Utöver det kan man markera varje order fall man tillåter orderavslut utanför de ordinarie öppettiderna. Lägger man en två dagars order för köp på 100 och den inte når avslut dag ett kommer den ligga där som köp order för 100 dag 2 även om kursen under natten gick ner till 80. Finns det volym i aktien kommer den ändå inte avslutas för 100 utan köpas för runt 80 ändå eftersom den matchas mot några av de villiga säljarna som ligger runt 80.
Citera
2018-12-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag handlar bara i USA men antar att det fungerar ungefär likadant på OMX. Folk lägger order på de summor de accepterar för köp eller sälj, svårare än så är det inte. Förutom dagsorder finns tills vidare order eller order till ett visst datum så en order kan då vara aktiv i flera dagar och följer då med dag efter dag om den inte når avslut. Utöver det kan man markera varje order fall man tillåter orderavslut utanför de ordinarie öppettiderna. Lägger man en två dagars order för köp på 100 och den inte når avslut dag ett kommer den ligga där som köp order för 100 dag 2 även om kursen under natten gick ner till 80. Finns det volym i aktien kommer den ändå inte avslutas för 100 utan köpas för runt 80 ändå eftersom den matchas mot några av de villiga säljarna som ligger runt 80.

Jahaa! Då förstår jag hur folk tänker.
Tusen tack för ditt utförliga svar =)
Citera
2018-12-19, 07:11
Medlem
Citat:

Jag lägger rätt ofta order utanför börsens öppettider. Innan börsen öppnas så är det en öppningscall som ser till att aktierna prissätts på rätt sätt. Man matchar ett pris där säljare och köpare kommer överens så det ska inte bli några större överraskningar.

Läs om öppningscallen: https://www.avanza.se/placera/redakt...ar-callen.html
Citera
2018-12-28, 08:47
Medlem
Citat:

Jag lägger ofta order innan börsens öppning och tycker det är lättare att få bäst betalt/köpa billigast så.

Mängder av gånger har jag lyckats få exakt högst betalt/köpt billigast den vägen.

Sitter jag dock aktivt följer den inledande handeln stressas jag lätt till att ändra en redan förutbestämd sälj/köpkurs som ofta visar sig ha varit korrekt.

Motfråga, i synnerhet när du swingtradar, varför lägger du inte order utanför ordinarie öppettid? Har du inte en något längre tidshorisont för dina innehav? Vad är din poäng med att sitta och bevaka handeln minut för minut vid swingtrading?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in