Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-16, 11:29
  #1
Medlem
miklons avatar
Jag har idag en bil jag är rätt nöjd med, en S40. Den har fin väghållning och är trevling att köra. Men saken är att jag pendlar en del till jobbet på krokig landsväg och har med åren blivit mer nojig av mig, så jag har funderat på att byta ut Volvon mot någon bil med fyrhjulsdrift.

Frågan är: Hur mycket mer säkerhet (om någon) ger en fyrhjulsdriven bil jämfört med en hyfsat modern framhjulsdriven bil med ESP? Eller är det bättre att lägga pengarna på däck av riktigt bra kvalitet?

Jag tänker mig alltså inte någon jeep med lågväxel och diffspärr, utan det handlar i så fall om en personbil med Haldex eller liknande. Jag har framför allt kikat på Volvo, Skoda/VW, Audi och BMW.
Citera
2018-12-16, 11:44
  #2
Medlem
franges avatar
Bra däck är ju prio ett om du inte vill halka av vägen.

Fyrhjulsdrift håller dig ju generellt bättre kvar på (hal) väg så du kan gå lite längre/hårdare innan det tar stopp. Problemet är väl mer att när det går så långt att det väl släpper med fyrkrafs - så släpper det utav helvete. Men då hade du redan legat i diket bra mycket tidigare med din fram/bakhjulskrafsare...

Vad jag skulle föreslå är ju att om du inte redan gjort det - så bör du testa (leka) lite med din bil på något säkert område (dvs utan fotgängare, trafik, trottoarkanter, skyltar träd, stenblock och annat som är obra att dunsa in i) - för att lära dig pressa gränserna och vad både bilen och du klarar att reda ut innan du börjar fara runt okontrollerat.

Hur du skall parera en sladd skiljer också ganska mycket mellan fram/bak/fyrkrafsare. Så det gäller att känna sin bils beteende om man vill kunna klara sig i ett brunt läge.


Men för topic: ja - bra däck är prio ett. Oavsett vad du än kör för något. Sedan är en "vanlig" fyrkrafsare (tex XC70, Audi Quattro, BMW X-drive osv) generellt böttre för Svensson om det skall åkas där det är halt. Men har du kassa däck så kommer du åka i diket oavsett vad du än kör - när det är halt och du gasar på lite. Den fyrhjulsdrivna bilen kommer dock ligga längre ut i skogen, för bärgaren att hämta
Citera
2018-12-16, 11:50
  #3
Medlem
Permafloxs avatar
Dubbdäck. Inget annat skräp. Kanske snökedjor också.
Citera
2018-12-16, 12:45
  #4
Medlem
HiiriHazes avatar
Fyrhjulsdrift är ganska overated
Jag kör bakhjulsdriven bil med ganska ok dubbdäck och jag sitter som fast i vägen oavsett väglag. Dock är min en kombi på 2ton
Så ja, skit i att kasta ut onödiga pengar på fyrhjulsdrift om du inte tänkt köra offroad eller liknande
Citera
2018-12-16, 12:46
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har idag en bil jag är rätt nöjd med, en S40. Den har fin väghållning och är trevling att köra. Men saken är att jag pendlar en del till jobbet på krokig landsväg och har med åren blivit mer nojig av mig, så jag har funderat på att byta ut Volvon mot någon bil med fyrhjulsdrift.

Frågan är: Hur mycket mer säkerhet (om någon) ger en fyrhjulsdriven bil jämfört med en hyfsat modern framhjulsdriven bil med ESP? Eller är det bättre att lägga pengarna på däck av riktigt bra kvalitet?

Jag tänker mig alltså inte någon jeep med lågväxel och diffspärr, utan det handlar i så fall om en personbil med Haldex eller liknande. Jag har framför allt kikat på Volvo, Skoda/VW, Audi och BMW.
Enl. statistiken ökar olycksrisken med fyrhjulsdrift.

https://teknikensvarld.se/fyrhjulsdr...lyckor-476842/

Blir nog en spännande tråd detta.
Citera
2018-12-16, 12:56
  #6
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Bra däck är ju prio ett om du inte vill halka av vägen.

Fyrhjulsdrift håller dig ju generellt bättre kvar på (hal) väg så du kan gå lite längre/hårdare innan det tar stopp. Problemet är väl mer att när det går så långt att det väl släpper med fyrkrafs - så släpper det utav helvete. Men då hade du redan legat i diket bra mycket tidigare med din fram/bakhjulskrafsare...

Vad jag skulle föreslå är ju att om du inte redan gjort det - så bör du testa (leka) lite med din bil på något säkert område (dvs utan fotgängare, trafik, trottoarkanter, skyltar träd, stenblock och annat som är obra att dunsa in i) - för att lära dig pressa gränserna och vad både bilen och du klarar att reda ut innan du börjar fara runt okontrollerat.

Hur du skall parera en sladd skiljer också ganska mycket mellan fram/bak/fyrkrafsare. Så det gäller att känna sin bils beteende om man vill kunna klara sig i ett brunt läge.


Men för topic: ja - bra däck är prio ett. Oavsett vad du än kör för något. Sedan är en "vanlig" fyrkrafsare (tex XC70, Audi Quattro, BMW X-drive osv) generellt böttre för Svensson om det skall åkas där det är halt. Men har du kassa däck så kommer du åka i diket oavsett vad du än kör - när det är halt och du gasar på lite. Den fyrhjulsdrivna bilen kommer dock ligga längre ut i skogen, för bärgaren att hämta

Håller med om ovan. Själv har jag pendlat långa sträckor på mindre vägar med bl.a. mycket snö. Lägg pengarna på bra vinterdäck o var noga med mönsterdjupet. Träna på att sladda och att bromsa.
Citera
2018-12-16, 12:58
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Enl. statistiken ökar olycksrisken med fyrhjulsdrift.

https://teknikensvarld.se/fyrhjulsdr...lyckor-476842/

Blir nog en spännande tråd detta.

Som bärgarna brukar säga - skillnaden på att bärga en BMW och en Audi Quattro som åkt av vägen - är att man får rulla ut mer lina till Audin
__________________
Senast redigerad av frange 2018-12-16 kl. 13:01.
Citera
2018-12-16, 13:16
  #8
Medlem
GunnarGasmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Fyrhjulsdrift är ganska overated
Jag kör bakhjulsdriven bil med ganska ok dubbdäck och jag sitter som fast i vägen oavsett väglag. Dock är min en kombi på 2ton
Så ja, skit i att kasta ut onödiga pengar på fyrhjulsdrift om du inte tänkt köra offroad eller liknande

+1 på den.

Kör själv bakhjulsdriven BMW. Med alla säkerhetssystem aktiva är det i princip omöjligt att få sladd med bra vinterdäck. Fyrhjulsdrift ger en falsk känsla av stabilitet vilket ofta leder till högre hastighet. Fyrhjulsdriften är till liten nytta när det går för fort och det börjar svänga. Den ger heller ingen hjälp när det är dags att stanna i halkan.

Satsa på en bil med antisladdsystem och bra vinterdäck. Då klarar du dig fint och slipper merkostnaden för det extra bränsle en 4WD kräver.
Citera
2018-12-16, 13:32
  #9
Medlem
ODDysseuss avatar
Funderar själv på att köpa en fyrhjulsdriven bil. Eller rättare sagt en vanlig bil som i vanliga fall driver mest på två hjul som när den börjar slira kopplar in den andra axeln. Dvs. ingen pickup/jeep med fördelningsväxellåda med hög och låg växel.

Sen är det med bilar som med politiska, religiösa och andra värderingsfrågor, det är en bra grogrund för livliga diskussioner. Som snart blir infekterat och namnkallande ersätter sakliga argument. Så utan vidare vänta slänger jag in min brandfackla i debatten.

Jag är en mycket van förare med stor erfarenhet från både körning både på hårdgjord yta som asfaltsväggar och grusvägar men även riktig terrängkörning utanför det allmänna vägnätet. Min erfarenhet är att vid all vanlig körning till och från arbetet krävs det nästan aldrig fyrhjulsdrift. Undantaget kan vara vid kraftig nederbörd av snö, i synnerhet innan väghållningsfordon varit och plogat fram farlederna. Dock kan det vara trevligt att snabbt komma fram under besvärligare förhållanden.

I många situationer är det snarare den enskilda förarens skicklighet att läsa av terrängen och/eller vägsituationen och kunna anpassa körstil. Med det sagt menar jag inte att ha en hög hastighet per automatik utan snarare kan det vara att ha en kontinuerlig drift som tar dig framåt.

En annan faktor, som någon annan i tråden var inne på, bra dubbade vinterdäck alternativt snökedjor. Dock kräver det senare att man säkerställer korrekt montering för att undvika skador på skärmar, bromsledningar etc.

Som jag sa så är jag benägen att själv skaffa en fyrhjulsdriven personbil/crossover till nästa gång jag byter bil. Men jag har ännu inte bestämt mig för vilken variant eller modell. Mitt råd är att kolla över hur mycket du kan tänka dig att lägga ut samt göra en grov avgränsning på antal märken och varianter samt läsa in dig på dessa innan du slår till. Tills dess kan jag bara ge tipset att fortsätta köra säkert och anpassa hastigheten beroende på situation och hålla bilen med bra vinterdäck och hålla den utrustad för svenska vintervägar.
Citera
2018-12-16, 13:36
  #10
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har idag en bil jag är rätt nöjd med, en S40. Den har fin väghållning och är trevling att köra. Men saken är att jag pendlar en del till jobbet på krokig landsväg och har med åren blivit mer nojig av mig, så jag har funderat på att byta ut Volvon mot någon bil med fyrhjulsdrift.

Frågan är: Hur mycket mer säkerhet (om någon) ger en fyrhjulsdriven bil jämfört med en hyfsat modern framhjulsdriven bil med ESP? Eller är det bättre att lägga pengarna på däck av riktigt bra kvalitet?

Jag tänker mig alltså inte någon jeep med lågväxel och diffspärr, utan det handlar i så fall om en personbil med Haldex eller liknande. Jag har framför allt kikat på Volvo, Skoda/VW, Audi och BMW.


Nej,
Rent statistiskt ökar du risken att råka illa ut med 4-hjulsdrift.
Många olyckor är ju påkörningar därman inte hinner bromsa. 4 hjulsdrift hjälper ju inte när det är dags att bromsa.Tvärtom är hastigheten oftast högre eftersom man överskattat greppet och kör för fort.
,
De gångerna det kan vara värt är om du bor så att det kan vara svårt att ta sig fram. Det inte plogas och då skall det helst vara en riktig 4-hjulsdriven bil, inte av haldex, 4-matic, X-drive eller liknande. Helst med högre markfrigång, och gärna lågväxel och diffspärr.
__________________
Senast redigerad av Mextreme 2018-12-16 kl. 14:13.
Citera
2018-12-16, 13:43
  #11
Medlem
En stor fördel med fyrhjulsdriften upplever jag när man behöver köra om och det är en moddsträng i mitten av vägen. Med fyrhjulsdriften går bilen mycket stabilare när man går ut i moddsträngen eftersom man då har två hjul kvar med bättre drivning. Risken för sladd minskar i denna utsatta situation just där man behöver bättre väggrepp.
Citera
2018-12-16, 13:46
  #12
Medlem
RR12s avatar
Nej det tycker jag inte
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback