2018-12-16, 10:46
Medlem
druiddance1337s avatar
Hej fb!

Jag har under 6 månader tränat tyngdlyftning 5 dagar i veckan. Jag undrar nu om det är positivt att köra Cardio de dagar som tidigare var mina vilodagar för att bränna onödiga kalorier.

Jag kör FST-7 programmet och tänkte köra crosstrainer i 20-25 min på vilodagarna. Kommer detta att funka eller påverkar det mina "gains"?
Citera
2018-12-16, 10:52
Medlem
Är inte det ett BB program? Oavsett så ska lite cardio inte vara farligt så länge du kompenserar kalorierna
Citera
2018-12-16, 12:01
Medlem
Expohunters avatar
5 dagar i veckan? Tar du steroider eller sover 12 timmar per natt? Hur hade du tänkt att återhämtningen skulle ske optimalt med det upplägget?
Citera
2018-12-16, 12:09
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
5 dagar i veckan? Tar du steroider eller sover 12 timmar per natt? Hur hade du tänkt att återhämtningen skulle ske optimalt med det upplägget?
TS nämner inget om vilka övningar som körs eller hur tungt.

Det går alldeles utmärkt att träna 5dagar i veckan ifall man sköter kost och sömn och vet sina begränsningar, jag är ett levande bevis.
Citera
2018-12-16, 12:18
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
TS nämner inget om vilka övningar som körs eller hur tungt.

Det går alldeles utmärkt att träna 5dagar i veckan ifall man sköter kost och sömn och vet sina begränsningar, jag är ett levande bevis.

Klart att det går. Men optimalt är det nog inte. Vare sig återhämtningsmässigt eller tidsmässigt. Men visst, är man ledig hela veckan kan man givetvis alltid glida ner till gymet och träna isolationsövningar 45 min per dag.

Sen kan man ifrågasätta effektiviteten i det.
Citera
2018-12-16, 12:47
Medlem
Sluta noja över att lite cardio förstör några gains... lägg dina 2 tänkta 20-25 min cardiopass direkt efter du lyft ist och behåll dina 2 vilodagar då inte ens tänker på gymmet. Kommer göra dig hungrigare och ge dig bättre resultat.

Kolla denna video: https://youtu.be/bTHXBnd-L4A
Citera
2018-12-16, 12:51
Medlem
Citat:

Det går väl alldeles utmärkt (?). Kör man en klassisk 3-split med medelvolym så är 6 dagar att föredra, har själv övervägt att gå tillbaka till det men har inte riktigt tiden med dubbla arbeten och utbildning.

Blir ju självklart annorlunda om man som mig kör 2-split med medelhög volym och tillhörande isolationsövningar. Då är 5 pass/veckan på gränsen, på energibalans och 7-8 timmar sömn.

OnT; Kardiovaskulär träning är alltid positiv ur flera perspektiv och så länge du kompenserar energiintaget, sover som du ska och lyssnar på kroppen så är det bara att köra. Gainsen kommer inte påverkas, myten om att måttlig kardiovaskulär träning skulle inverka på styrketräningen negativt (ur annat perspektiv än själva orken) är sedan länge spräckt. Speciellt om man lägger dom på olika dagar.
Senast redigerad av BetongB 2018-12-16 kl. 12:55.
Citera
2018-12-16, 13:14
Medlem
Expohunters avatar
Missförstå mig rätt här, det är inte separerad cardio som jag ser som boven i dramat, utan att lfta vikter 5 dagar i veckan och sedan ha cardio på det. Ni kanske är yngre, men för en 35-40 åring tror jag inte att det fungerar särskilt väl.

Återhämtning brukar ofta vara det som hämmar folks gains.
Citera
2018-12-16, 13:31
Medlem
druiddance1337s avatar
Är 21 år och pluggar, gör all min träning kl 6 på morgonen med en polare och pluggar efter. Går och lägger mig vid 8.30 varje kväll.
Citera
2018-12-16, 13:33
Medlem
Citat:
Missförstå mig rätt här, det är inte separerad cardio som jag ser som boven i dramat, utan att lfta vikter 5 dagar i veckan och sedan ha cardio på det. Ni kanske är yngre, men för en 35-40 åring tror jag inte att det fungerar särskilt väl.

Allt handlar ju om hur man tränar. Två gånger om dagen behöver inte varit jobbigare än fyra pass per vecka.
Citera
2018-12-16, 13:39
Medlem
Citat:

Förstår absolut vad du menar och du har definitivt en poäng. Många satsar för hårt samt tränar skevt och hämmar därav sin progression ordentligt. Ett klassiskt exempel är nybörjarna som kör 12 set biceps/triceps 3 gånger i veckan.

Finns ett flertal tunga studier på detta. Den klassiska fatigue/fitness-grafen symboliserar detta på ett bra sätt, dvs att hitta rätt frekvens/intensitet/volym för optimal utveckling.

Men har man ett vettigt träningsupplägg, sköter sin återhämtning ordentligt och redan är i god fysisk form så kan man hålla igång ordentligt (även om motivation kan bli lidande om man tränar 7ggr/veckan). Men som du säger, det är betydligt enklare om man är i 20 års-åldern än 35-40.
Citera
2018-12-16, 13:56
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Allt handlar ju om hur man tränar. Två gånger om dagen behöver inte varit jobbigare än fyra pass per vecka.

Det blir det per automatik då du inte kalkylerar för det övriga livet så att säga. Det finns studier på det också.

Men jag tänker inte moralgnälla. Folk får göra som de vill, men att sänka frekvensen och totalen kan vara positivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in