Hej! Jag hade en skuld hos Kronofogden på ca 100k som betalades tillbaka december 2016,
Alltså för två år sedan. Betyder det att min betalanmärkning nu är borta, eller är det 3 år som gäller?
Hur får man reda på om man har betalanmärkning eller inte, samt när det går ut?
Hej! Jag hade en skuld hos Kronofogden på ca 100k som betalades tillbaka december 2016,
Alltså för två år sedan. Betyder det att min betalanmärkning nu är borta, eller är det 3 år som gäller?
Hur får man reda på om man har betalanmärkning eller inte, samt när det går ut?
Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) får uppgifterna finnas kvar i fem år. När en ansökan om betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person finns den uppgiften kvar i längst två år efter utgången av det år då ansökningen gjordes.
Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter den dag den tillkom. Om betalningsplanen är längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen tar slut.
Det beror på när skulden fastställdes. Du kan väl ringa Kronofogden och kolla. Det är gratis och enkelt, bara att fråga vad de har för uppgifter på personnummer xxxxxx-xxxx.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!