Citat:
Jag har aldrig byggt en båt innan och jag har aldrig varit på havet innan så jag vet egentligen inte vad jag gör.
Min första tanke är att: Gör inte dom sakerna, unge man. Det är en hel vetenskap det här med båtar. Inomskärs tror jag säkert att Johns båt klarar av naturens element, iaf när höststormarna inte slår till.
Det är förenat med livsfara att göra dessa saker utan tidigare erfarenhet. Jag skulle rekommendera John att köpa sig en redig segelbåt av känt märke och segla runt i skärgården och göra några seglatser till Gotland, varför inte segla Gotland runt?
Det finns mängder med jordenruntresare som seglar jorden runt i exempelvis en Albin Viggen, samma båt som jag äger och ja den är liten, och ja den går att segla över Atlanten med den. Men det krävs erfarenhet, kunskap och visst mått av våghalsighet för att göra det.
Jag personligen skulle definitivt inte vilja vara ute med en segelbåt i full storm och samtidigt sakna erfarenhet kring båtar, utrustning och 100 andra saker. Tyvärr, jag skulle blivit livrädd.
Självklart förstår jag att en kompetent person kan segla ner till Afrika utan större hejhå, men jag antar att denna John behöver betydligt mera erfarenhet. Vilket han självklart kan skaffa sig. Riskera inte livet bara med dessa djärva experiment, är min åsikt och mitt varningens finger.