2018-12-15, 20:17
Medlem
Följande nyhet dök upp i mitt flöde igår.

Ung man utan någon som helst sjövana ska köra sin plywoodbåt till Ghana för att gräva guld.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=7114430

Har han någon chans att ta sig hela vägen eller kommer han att drunkna i Kalmarsund under premiärturen?
Citera
2018-12-15, 20:38
Medlem
Krusensnorres avatar
Jadu, beror väl helt på båten. Men kan sätta en månadslön på att snubben underskattar havets krafter och gör den för vek. Vi får väl se.
Citera
2018-12-15, 20:40
Medlem
Att oroa sig för jaguarer i Ghana är troligtvis helt onödigt. Kanske borde han göra lite mer research om målet för resan men det är ju roligare att inget veta.
Citera
2018-12-15, 20:41
Medlem
Millediablos avatar
Han går under utanför kusten vid Holland eller Frankrike, vindsnurreparker och fraktfartygsleder som motorvägar förmodligen utan transponder. Om inte blir han fiskmat i Biscayabukten.
Citera
2018-12-15, 20:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Jag har aldrig byggt en båt innan och jag har aldrig varit på havet innan så jag vet egentligen inte vad jag gör.

Min första tanke är att: Gör inte dom sakerna, unge man. Det är en hel vetenskap det här med båtar. Inomskärs tror jag säkert att Johns båt klarar av naturens element, iaf när höststormarna inte slår till.

Det är förenat med livsfara att göra dessa saker utan tidigare erfarenhet. Jag skulle rekommendera John att köpa sig en redig segelbåt av känt märke och segla runt i skärgården och göra några seglatser till Gotland, varför inte segla Gotland runt?

Det finns mängder med jordenruntresare som seglar jorden runt i exempelvis en Albin Viggen, samma båt som jag äger och ja den är liten, och ja den går att segla över Atlanten med den. Men det krävs erfarenhet, kunskap och visst mått av våghalsighet för att göra det.

Jag personligen skulle definitivt inte vilja vara ute med en segelbåt i full storm och samtidigt sakna erfarenhet kring båtar, utrustning och 100 andra saker. Tyvärr, jag skulle blivit livrädd.

Självklart förstår jag att en kompetent person kan segla ner till Afrika utan större hejhå, men jag antar att denna John behöver betydligt mera erfarenhet. Vilket han självklart kan skaffa sig. Riskera inte livet bara med dessa djärva experiment, är min åsikt och mitt varningens finger.
Senast redigerad av Hegamon 2018-12-15 kl. 21:14.
Citera
2018-12-15, 20:44
Medlem
Solenssons avatar
Det måste väl va ett aprilskämt.
Det finns ju folk som bygger egna små farkoster och seglar på haven, Sebastian Näslund och Sven Yrvind t ex. Men dom är ju uppvuxen på sjön.

Denne man tycks inte veta nått om nånting. Jaguarer i Afrika, bygga en fungerande jaktpilbåge själv, gräva guld... Han kommer nog inte längre än Danmark.

Dyrt dessutom. Även om han bygger båten själv klarar han det knappast utan sponsorer. Han kanske tänkt finansiera det hela genom att skriva blogg och reportage, men då behöver han ju satellituppkoppling osv, ingen billig utrustning.
Citera
2018-12-15, 20:51
Medlem
Evaristos avatar
"– Jag har noll erfarenhet. Men det är praktiskt att man kan återvinna pilarna. I båten ska jag bo, jag hissar upp den med en liten vinsch i ett träd så slipper jag alla spindlar, ormar, jaguarer, krokodiler och annat, säger han."

Jag gissar att han strandar eller sjunker nånstans i Karlskronatrakten. Om han nånsin kommer iväg, vilket jag tvivlar på. Kanske det är nåt slags skämt...?

Edit: kom plötsligt ihåg den här gamla grejen från Spermaharen, Ensamseglaren, humor blir inte svartare...https://www.youtube.com/watch?v=hyW8-I8hUrA&list=PLUpn6AWWmcoLdUh4a7jKyvmtlOm51w9GC
Senast redigerad av Evaristo 2018-12-15 kl. 21:00.
Citera
2018-12-15, 20:59
Medlem
Jellohs avatar
Får ingenjör André-vibbar...
Roligt att han mest oroar sig för krokodiler. Själv hade jag oroat mig mest för havet, och om man mot förmodan kommer fram rån av förråade afrikaner med AK-47 och machete.

Edit: Här är en trailer om hur det är i guldbuissnesen i Ghana, om han mot förmodan kommer fram.
https://www.today.com/video/jungle-gold-crew-pursued-by-armed-militia-46852163912?v=railb&
Senast redigerad av Jelloh 2018-12-15 kl. 21:04.
Citera
2018-12-15, 20:59
Medlem
53....so whats avatar
... som sagt, ormar o spindlar älskar att tillbringa sin tid i träd på jakt efter byte.
Tror att de afrikaner som levde på att jaga sina bytesdjur med pilbåge har lagt av med det, numera finn väl COOP och Donken där oxå.
Citera
2018-12-15, 21:28
Medlem
Dofternas avatar
Bör inte John satsa på att bygga en större båt så att han rymmer allt guld när han ska segla hem?
Citera
2018-12-15, 21:35
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Bör inte John satsa på att bygga en större båt så att han rymmer allt guld när han ska segla hem?

nä, han har en liten vinsch o skall ha upp båten i ett träd.
Citera
2018-12-15, 22:35
Medlem
Har han nån blogg eller nåt där man kan läsa lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in