Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Dessa två mål kan ju överlappa.
Ett bättre samhälle kan ju vara bra för dig personligen. Att stanna och hjälpa någon vid vägkanten kan göra så att det är större chans att du får hjälp när det behövs. Det kan alltså vara egoistiskt att inte vara egoistisk.
Men om man kämpar så som dom gula västarna nu, eller som dom gamla socialdemokratin gjorde, för rösträtt, lika löner för lika jobb, dagis, gratis skolgång för alla, så är det ju inte bara jag personligen som drar nytta av det. Det gör även mina medmänniskor och Du!
Att komma dragandes med att jag skulle vara egoistisk är ett kristet fördömande uttryck, anser jag.
Om jag kämpar för att FLERTALET av befolkningen får det bättre( ok, på bekostnad av storindustrin och de allra rikaste skikten)så kallar jag det för altruistiskt och humant, inte egoistiskt.
( men visst kan jag innerst inne utnyttja detta till min egen vinni g förstås, klättra i den politiska hierarkin och få fördelar, det är ju så dom flesta revolutioner stannat av)
Men dom blev av och trots backlashar har samhället blivit bättre, steg för steg.