• 2
  • 3
2018-12-22, 03:47
Medlem
Är det lönt att kämpa för ett bättre samhälle?
Eller skall man bara göra det för sin egen vinning?
Senast redigerad av rantaplan 2018-12-22 kl. 03:53.
Citera
2018-12-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Dessa två mål kan ju överlappa.
Ett bättre samhälle kan ju vara bra för dig personligen. Att stanna och hjälpa någon vid vägkanten kan göra så att det är större chans att du får hjälp när det behövs. Det kan alltså vara egoistiskt att inte vara egoistisk.
Citera
2018-12-22, 10:29
Medlem
AndersDreines avatar
Citat:
Nej det är inte lönt att kämpa för ett bättre samhälle, synnerligen inte en bättre värld då chansen att man ska belönas för sitt ideella arbete är minimal. Det är som att frivilligt ställa upp på samhällstjänst. Du kan omöjligt göra något som inte är för egen vinning. Än hur du försöker kommer du garanterat att misslyckas. Du har f.ö. alltid bara ett alternativ att välja, det som din hjärna helst ville.
Citera
2018-12-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersDreine
Nej det är inte lönt att kämpa för ett bättre samhälle, synnerligen inte en bättre värld då chansen att man ska belönas för sitt ideella arbete är minimal. Det är som att frivilligt ställa upp på samhällstjänst. Du kan omöjligt göra något som inte är för egen vinning. Än hur du försöker kommer du garanterat att misslyckas. Du har f.ö. alltid bara ett alternativ att välja, det som din hjärna helst ville.
Jag blev iaf impad av dom gula västarna. Dom kämpar för att leva ett värdigt liv, leva på sin lön och mot hutlösa priser.
Och dom har lyckats delvis iaf!
Så visst lönar det sig att kämpa?
Citera
2018-12-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dessa två mål kan ju överlappa.
Ett bättre samhälle kan ju vara bra för dig personligen. Att stanna och hjälpa någon vid vägkanten kan göra så att det är större chans att du får hjälp när det behövs. Det kan alltså vara egoistiskt att inte vara egoistisk.
Men om man kämpar så som dom gula västarna nu, eller som dom gamla socialdemokratin gjorde, för rösträtt, lika löner för lika jobb, dagis, gratis skolgång för alla, så är det ju inte bara jag personligen som drar nytta av det. Det gör även mina medmänniskor och Du!
Att komma dragandes med att jag skulle vara egoistisk är ett kristet fördömande uttryck, anser jag.
Om jag kämpar för att FLERTALET av befolkningen får det bättre( ok, på bekostnad av storindustrin och de allra rikaste skikten)så kallar jag det för altruistiskt och humant, inte egoistiskt.
( men visst kan jag innerst inne utnyttja detta till min egen vinni g förstås, klättra i den politiska hierarkin och få fördelar, det är ju så dom flesta revolutioner stannat av)
Men dom blev av och trots backlashar har samhället blivit bättre, steg för steg.
Senast redigerad av rantaplan 2018-12-27 kl. 22:08.
Citera
2018-12-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersDreine
Vilka är era största och viktigaste filosofiska / vetenskapliga frågor som ni skulle vilja ha svar på?
För mig vore det om mitt medvetande kommer fortsätta efter min död eller någonsin uppstå igen.
Vilken fråga eller frågor hade ni valt att få veta och varför?

Jag antar att det är samma fråga alla vill ställa men inte formulerat:

0 - Finns det en första princip, ett fundamentalt axiom.
Citera
2018-12-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception

Suck, de vises sten igen!
Börjar man grubbla på det så orkar man inte ens stiga upp ur sängen på morgnarna.
Varför inte utgå från här och nu?
Enkelt och praktiskt fundera över människans dilemma i våra dagar och utgå från vad vi vet, och inte från det vad vi inte vet!
Citera
2018-12-27, 23:12
Medlem
Citat:
Suck, de vises sten igen!
Börjar man grubbla på det så orkar man inte ens stiga upp ur sängen på morgnarna.
Varför inte utgå från här och nu?
Enkelt och praktiskt fundera över människans dilemma i våra dagar och utgå från vad vi vet, och inte från det vad vi inte vet!

Därför att fundera över varför, så långt vi kan, är mer användbart på lång sikt än att fundera över "här och nu" som du säger.
Citera
2018-12-27, 23:47
Medlem
Citat:
Därför att fundera över varför, så långt vi kan, är mer användbart på lång sikt än att fundera över "här och nu" som du säger.
Du frågade inte VARFÖR det skulle finnas en första princip.
Citera
2018-12-27, 23:58
Medlem
Citat:

Tomma spekulationer för spekulationernas egen skull.
Leder ingen vart, lyfter bara kvasifilosofernas egon.
Senast redigerad av rantaplan 2018-12-28 kl. 00:05.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in