2018-12-14, 19:54
Medlem
4yoonlys avatar
Funderade precis hur guld hittades/raffinerades (eller vad man skall kalla det) för +4000 år sedan?

Egyptierna hade ju en hel del (och det mesta kom väl troligen ifrån nuvarande Sudan). Det måste ju varit tonvis med guld. Vaskade man fram det? Eller smälte dom (för att få fram andra metaller) och detta blev helt enkelt (i från början) "slagg" som sedan blev "fint" och lätthanterligt för att göra "fina" saker.

Är det någon som vet?

I Sydamerika många 1000 år senare (efter egyptierna) var ju inte guld så mycket värt utan som jag förstår det var det bara en enklare "metall" att göra figurer av som sedan kunde offras. Guldet i sig hade inget större värde (förrän spanjorerna kom dock) utan även där får jag känslan av att det var en metall som bara var lite enklare att hantera (och "såg" lite bättre ut än järn möjligen).
Citera
2018-12-14, 20:07
Medlem
Lyzzas avatar
Här kan du läsa om metaller.

"Guld omnämns även i tidiga skrifter. I Första Moseboken i Bibeln talas om landet Havila där guldet är fint. Och omkring 1370 f Kr berättar den syriske kungen Tushratta i en text att guld på den tiden fanns ”mer rikligt än dynga”."

https://varldenshistoria.se/teknik/industri/metallen-och-manniskan
Citera
2018-12-14, 20:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Här kan du läsa om metaller.

"Guld omnämns även i tidiga skrifter. I Första Moseboken i Bibeln talas om landet Havila där guldet är fint. Och omkring 1370 f Kr berättar den syriske kungen Tushratta i en text att guld på den tiden fanns ”mer rikligt än dynga”."

https://varldenshistoria.se/teknik/industri/metallen-och-manniskan

Grymt! Tack!

Det var väl antagligen så när man verkligen började leta så fanns det guld (rikligt) ganska ytligt för så många tusen år sedan.
Citera
2018-12-14, 22:42
Medlem
Många metaller förekommer i naturen på sina håll. Guld låg och drällde helt enkelt i floder, åar, ytliga ådror eller malm. Guld har ganska speciella egenskaper, det rostar eller oxiderar inte och har ett distinkt utseende så det är ju inte så konstigt att det intresserade folk rätt tidigt och fick en speciell status.

Min gissning är att guld för länge, länge sedan ansamlades genom handel. Det finns vissa platser där det råkar finnas en hel del guld. I Sydafrika exempelvis. Anledningen tror man är för att det slog ner en jättestor meteorit för miljoner år sedan och kratern blottlade underjordisk malm som därefter kunnat erodera under årens lopp och strö ut guldet i marken. Lokalbefolkningen på sådana här platser märker förstås rätt snart att det finns en hel del gul metall som ligger och dräller i marken och att efterfrågan på denna metall är hög när man möter handelsmän. Följaktligen gräver man upp mer guld för att byta bort, och sedan gräver man upp ännu mer o.s.v. Ganska snart har man en primitiv gruvdrift igång och sedan är det bara en fråga om att förfina processen, lära sig vilken malm man ska leta efter o.s.v. när det lättåtkomliga guldet vid ytan börjar sina.
Citera
2018-12-14, 23:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kliko

Citat:
Många metaller förekommer i naturen på sina håll. Guld låg och drällde helt enkelt i floder, åar, ytliga ådror eller malm. Guld har ganska speciella egenskaper, det rostar eller oxiderar inte och har ett distinkt utseende så det är ju inte så konstigt att det intresserade folk rätt tidigt och fick en speciell status.

Visst är det så, men metallen som sådan måste ju varit en riktigt skräp metall för många tusen år sedan. Men samtidigt inte iofs då exempelvis egyptierna gillade den. Men normalt är sten mer användbar än guld för länge sedan så att kämpa sig med att utvinna guld tycker jag är lite förvånande.

Citat:
Min gissning är att guld för länge, länge sedan ansamlades genom handel. Det finns vissa platser där det råkar finnas en hel del guld. I Sydafrika exempelvis. Anledningen tror man är för att det slog ner en jättestor meteorit för miljoner år sedan och kratern blottlade underjordisk malm som därefter kunnat erodera under årens lopp och strö ut guldet i marken. Lokalbefolkningen på sådana här platser märker förstås rätt snart att det finns en hel del gul metall som ligger och dräller i marken och att efterfrågan på denna metall är hög när man möter handelsmän. Följaktligen gräver man upp mer guld för att byta bort, och sedan gräver man upp ännu mer o.s.v. Ganska snart har man en primitiv gruvdrift igång och sedan är det bara en fråga om att förfina processen, lära sig vilken malm man ska leta efter o.s.v. när det lättåtkomliga guldet vid ytan börjar sina.

Guld finns mer eller mindre på hela jordklotet dock (jag känner till om meteorit teorin), och även om jag inte har någon "bättre" förklaring än meteorit teorin så tycker jag inte den är riktigt tillräcklig för att förklara spridning av dessa tunga/tyngre grundämnen. Men visst kan det kanske vara så.

Ja du kanske är inne på något, guld kan ju absolut inte vara det första man samlar på möjligen (då det är ganska praktiskt värdelöst) men har man möjligheten att smälta andra metaller som koppar så prövar man säkerligen även dessa "gula" grejor man hittat och på den vägen är det kanske.

Men det känns som en knepig väg ändå för att på riktigt ha en gruva så behöver man (enligt mig) kunna smälta järn och då borde guld vara ganska värdelöst rent praktiskt.
Så det hade varit intressant att veta (eller lista ut) när och varför guld helt plötsligt blev så speciellt (jag menar koppar (eller brons) ser ganska fint ut också polerat och finns mycket mer).

Kanske kapitalismen grundpelare ligger i människans "natur", guld var helt enkelt svårare hitta, och med en viss efterfrågan dyrare osv osv. Trots att metallen var även för +4000 egentligen ganska värdelös.
Citera
2018-12-15, 05:42
Medlem
libbens avatar
Guld kan hittas i alla möjliga former. Små stoft till stora klimpar. Det finns fortfarande områden där man kan plocka upp guld för hand mer eller mindre utan att gräva. Självklart hittar man mer om man gräver. Men om det går idag plocka upp guldklumpar utan att gräva i land så kan man ju gissa att det varit mycket fler ytliga fyndigheter på land utan att behöva gräva efter det.
Citera
2018-12-15, 09:43
Medlem
Ankdammsmans avatar
Finns som redan påpekats ytliga fyndigheter av det mesta. I Europa och Mellanöstern tog de dock slut för länge sen, vilket kanske förvrider perspektivet lite.

Från åtminstone medeltiden var Europa tvunget att importera guld (till skillnad från silver, som det finns mer av). Redan på stenåldern visar flintgruvorna att man kunde man gräva rätt djupt efter saker.
Citera
2018-12-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Visst är det så, men metallen som sådan måste ju varit en riktigt skräp metall för många tusen år sedan. Men samtidigt inte iofs då exempelvis egyptierna gillade den. Men normalt är sten mer användbar än guld för länge sedan så att kämpa sig med att utvinna guld tycker jag är lite förvånande.

Guld finns mer eller mindre på hela jordklotet dock (jag känner till om meteorit teorin), och även om jag inte har någon "bättre" förklaring än meteorit teorin så tycker jag inte den är riktigt tillräcklig för att förklara spridning av dessa tunga/tyngre grundämnen. Men visst kan det kanske vara så.

Ja du kanske är inne på något, guld kan ju absolut inte vara det första man samlar på möjligen (då det är ganska praktiskt värdelöst) men har man möjligheten att smälta andra metaller som koppar så prövar man säkerligen även dessa "gula" grejor man hittat och på den vägen är det kanske.

Men det känns som en knepig väg ändå för att på riktigt ha en gruva så behöver man (enligt mig) kunna smälta järn och då borde guld vara ganska värdelöst rent praktiskt.
Så det hade varit intressant att veta (eller lista ut) när och varför guld helt plötsligt blev så speciellt (jag menar koppar (eller brons) ser ganska fint ut också polerat och finns mycket mer).

Kanske kapitalismen grundpelare ligger i människans "natur", guld var helt enkelt svårare hitta, och med en viss efterfrågan dyrare osv osv. Trots att metallen var även för +4000 egentligen ganska värdelös.

Det är väl så att när man har basvarorna på plats i vardagen så börjar man blicka mot statusprylar. Om man har gjort sten eller bronsyxor på samma sätt i hundratals år och ingen kan förställa sig att man skulle kunna förbättra dem märkbart eller smälta järn. Vad ska du då göra för att höja tillvaron?

Guld har ju den egenheten att det förekommer som klimpar i naturen och metallen är förhållandevis mjuk så man behöver inte smälta guld för att tillverka smycken eller andra saker. Detta i kombination med att den inte oxiderar och är "beständig" och sällsynt gör den ju väldigt tacksam att använda om hövdingen eller de bättre bemedlade i din lilla stam vill markera sin status med någon form av smycke eller symbol. Guld är ju sedan också ett enastående sätt att hantera större ekonomiska värden och det är förstås också kopplat till religiösa riter, offer och annat. Människan har ju fascinerats av märkliga metaller som guld och kvicksilver hur länge som helst och kopplat det till evigt liv o.s.v. så det är inte så konstigt att tänka sig att det var åtråvärt och att det fanns viktiga syften.
Senast redigerad av kliko 2018-12-15 kl. 10:57.
Citera
2018-12-16, 14:36
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Inte bara guld som man letade efter redan tidigt.

Vi har ju sådant som Jade också, och Lapiz Lazuli.
Det är "stenar" mer eller mindre, och det var säkert sådant som man snabbt lärde sig känna igen och plocka på sig.
Stenåldern handlade ju om att plocka stenar och hacka i dem.
Då såg man säkert att vissa stenar såg annolrunda ut från andra, och vissa var finare än andra, liksom lättare att bearbeta.

Guld kan ju hittas uppe vid ytan, som små lättigenkännliga guldbitar.
Det är på samma sätt man hittade meteoriter i Egypten. Och förglasat sand.

Diamanter hittade man i Indien och däromkring långt tidigare än vad man började gräva efter dem.
Citera
2018-12-19, 15:21
Medlem
Superkufs avatar
Guld förekommer naturligt, eftersom det nästan aldrig legeras med andra metaller. Så sent som på 1890-talet inträffade guldruschen i Alaska, där guldklimparna (åtminstone inledningsvis) låg på flodbottnarna och kunde plockas upp med minimal ansträngning. Antagligen fanns motsvarande guldfyndigheter i Gamla Världen, även om de sögs rena långt före Kristi födelse. Att utvinna guld ur malm genom olika former av anrikning är ett historiskt sett nytt påfund.

Guld är inte användbart, men det är vackert och sällsynt - vilket är tillräckligt för att göra det värdefullt för kungar, krigsherrar och andra som behövde visa att de var förmer än vanliga människor.

Och det gäller för många prydnadsföremål - juveler, diamanter, pärlor, elfenben, pärlemor med mera, med mera.
Citera
2018-12-20, 13:24
Medlem
Om man drar parelleler med mycket av det tidiga järnet som anvädes kom från meteoriter så kan även en hel del guld komma från rymden. Eftersom stenåldersfolk saknade kunskap för att utvinna metal av olika förekomster på jorden, om man ens lyckade hitta en sådan förekomst, så var meteoritet nära till hands.

Meteoriter har flera fördelar för att utvinnas: de lägger sig vid jordens yta och är sällan dolda under jord och sterntäcke så som vanliga jordiska mineralförekomster, de är redan raffinerade, metallerna kommer rena och sist men inte minst är meteoriter lätta att hitta i öknen då mörka stenarna syns lätt mot den ljusa sanden. Det är nog ingen slum att ökencivilizationer var först att komma in i guld, silver, brons och järnåldern. Egypten, Mesopotamien.. Även i Amerika låg Inkas som häskade i Atakamaöknen lång framma i metalbeabetning jämfört med Mayas djungelcivilisation.

Ingen öken, inga meteoriter, svårt att hitta guld.

Att det inte återträffas guldmeteoriter i dagsläget beror på att de mesta blev plockad redan innan antiken (iaf i Gamla Världen), de sista resterna som fanns plundrades under 1800-talet av guldgrävare.
Citera
2018-12-20, 15:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Om man drar parelleler med mycket av det tidiga järnet som anvädes kom från meteoriter så kan även en hel del guld komma från rymden. Eftersom stenåldersfolk saknade kunskap för att utvinna metal av olika förekomster på jorden, om man ens lyckade hitta en sådan förekomst, så var meteoritet nära till hands.
Har du någon indikation på en sådan förekomst av guldmeteoriter? Den konventionella förklaringen är att guld rent naturligt samlas i klimpar när smält berg långsamt stelnar långt under marken för att sedan när berget kommer upp till ytan och börjar vittra bli kvar som klimpar. Guld är till skillnad från järn sällsynt i solsystemet, och meteoriter som består av guld rimligen i motsvarande mån sällsynta, ja, värre än så, för att få rent guld måste de någon gång varit del av en större smält kropp så guldet kunna sorteras ut.

Järn är däremot kemiskt reaktivt och förekommer bara som oxider man måste lära sig att smälta och rena. Jag tvivlar dock på att någon större del kom från meteoriter ens där, även om man tidigt kunde få järn av högre kvalitet på så sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in