Citat:
Ursprungligen postat av
kliko
Citat:
Många metaller förekommer i naturen på sina håll. Guld låg och drällde helt enkelt i floder, åar, ytliga ådror eller malm. Guld har ganska speciella egenskaper, det rostar eller oxiderar inte och har ett distinkt utseende så det är ju inte så konstigt att det intresserade folk rätt tidigt och fick en speciell status.
Visst är det så, men metallen som sådan måste ju varit en riktigt skräp metall för många tusen år sedan. Men samtidigt inte iofs då exempelvis egyptierna gillade den. Men normalt är sten mer användbar än guld för länge sedan så att kämpa sig med att utvinna guld tycker jag är lite förvånande.
Citat:
Min gissning är att guld för länge, länge sedan ansamlades genom handel. Det finns vissa platser där det råkar finnas en hel del guld. I Sydafrika exempelvis. Anledningen tror man är för att det slog ner en jättestor meteorit för miljoner år sedan och kratern blottlade underjordisk malm som därefter kunnat erodera under årens lopp och strö ut guldet i marken. Lokalbefolkningen på sådana här platser märker förstås rätt snart att det finns en hel del gul metall som ligger och dräller i marken och att efterfrågan på denna metall är hög när man möter handelsmän. Följaktligen gräver man upp mer guld för att byta bort, och sedan gräver man upp ännu mer o.s.v. Ganska snart har man en primitiv gruvdrift igång och sedan är det bara en fråga om att förfina processen, lära sig vilken malm man ska leta efter o.s.v. när det lättåtkomliga guldet vid ytan börjar sina.
Guld finns mer eller mindre på hela jordklotet dock (jag känner till om meteorit teorin), och även om jag inte har någon "bättre" förklaring än meteorit teorin så tycker jag inte den är riktigt tillräcklig för att förklara spridning av dessa tunga/tyngre grundämnen. Men visst kan det kanske vara så.
Ja du kanske är inne på något, guld kan ju absolut inte vara det första man samlar på möjligen (då det är ganska praktiskt värdelöst) men har man möjligheten att smälta andra metaller som koppar så prövar man säkerligen även dessa "gula" grejor man hittat och på den vägen är det kanske.
Men det känns som en knepig väg ändå för att på riktigt ha en gruva så behöver man (enligt mig) kunna smälta järn och då borde guld vara ganska värdelöst rent praktiskt.
Så det hade varit intressant att veta (eller lista ut) när och varför guld helt plötsligt blev så speciellt (jag menar koppar (eller brons) ser ganska fint ut också polerat och finns mycket mer).
Kanske kapitalismen grundpelare ligger i människans "natur", guld var helt enkelt svårare hitta, och med en viss efterfrågan dyrare osv osv. Trots att metallen var även för +4000 egentligen ganska värdelös.