Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-14, 13:06
  #13
Medlem
SvartaBjorns avatar
Företagsskvaller --> Flashback
/Moderator
2018-12-14, 13:26
  #14
Medlem
Joomlas avatar
Om man måste fundera över polis eller media för att oroa sig över sin anonymitet så måste jag ha paranoia skrivet i pannan.

Flashback är anonymt men anonymitet är mer än pseudonymer. Man ansvarar därför själv själv för hur anonym man faktiskt är. Man kan lätt röja sig på andra sätt, med att över tid lämna ut små detaljer om sig själv. Bara att berätta kön smalnar ju av urvalet från tio till fem miljoner möjliga personer. Har man vid olika tillfällen även råkat berätta sin ålder eller vilken stad man bor i så är vi antagligen nere på tiotusentalsnivån. Sen kanske man nämnt yrke, intressen, vilken bil man har eller liknande. Och utöver det så finns det en hel del "meta"-grejer man kan utläsa. Jag vet inte om det är jag som bara gått all-in för detta, delvis lite som en "övning" eller om andra människor bara inte bryr sig, men det är faktiskt ofta som folk i klartext outar sig utan att fatta det, men det är saker som jag inte tror behöver tas upp här.

Det är förstås inget försök till spårningsguide utan en rekommendation till de som tar anonymiteten på allvar att vara varsamma med vad man lämnar ut. Om inte annat så bara som en övning? Istället för exakt ålder, skriv ungefär eller ett spann. Istället för ort, skriv län eller väderstreck. Istället för exakt yrke, skriv sektorn. Utelämna det som inte absolut nödvändigt behöver ingå. Är man offentlig person eller på annat sätt i någon känsligare ställning så hade jag nog använt olika konton för att dela upp olika diskussioner, dvs saker som rör ens ställning diskuteras från ett konto pga detaljer kanske kan kopplas till personen.
2018-12-14, 13:47
  #15
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om man måste fundera över polis eller media för att oroa sig över sin anonymitet så måste jag ha paranoia skrivet i pannan.

Flashback är anonymt men anonymitet är mer än pseudonymer. Man ansvarar därför själv själv för hur anonym man faktiskt är. Man kan lätt röja sig på andra sätt, med att över tid lämna ut små detaljer om sig själv. Bara att berätta kön smalnar ju av urvalet från tio till fem miljoner möjliga personer. Har man vid olika tillfällen även råkat berätta sin ålder eller vilken stad man bor i så är vi antagligen nere på tiotusentalsnivån. Sen kanske man nämnt yrke, intressen, vilken bil man har eller liknande. Och utöver det så finns det en hel del "meta"-grejer man kan utläsa. Jag vet inte om det är jag som bara gått all-in för detta, delvis lite som en "övning" eller om andra människor bara inte bryr sig, men det är faktiskt ofta som folk i klartext outar sig utan att fatta det, men det är saker som jag inte tror behöver tas upp här.

Det är förstås inget försök till spårningsguide utan en rekommendation till de som tar anonymiteten på allvar att vara varsamma med vad man lämnar ut. Om inte annat så bara som en övning? Istället för exakt ålder, skriv ungefär eller ett spann. Istället för ort, skriv län eller väderstreck. Istället för exakt yrke, skriv sektorn. Utelämna det som inte absolut nödvändigt behöver ingå. Är man offentlig person eller på annat sätt i någon känsligare ställning så hade jag nog använt olika konton för att dela upp olika diskussioner, dvs saker som rör ens ställning diskuteras från ett konto pga detaljer kanske kan kopplas till personen.

Bra tankar. Är man dessutom bara intresserad av att diskutera och inte vill avslöja något alls om sig själv så kan man ju alltid axla ett slags alter ego, dvs. skapa en påhittad person som inte stämmer överens om vem man egentligen är när det kommer till sådant som skulle kunna härledas. Jag kan ju lika gärna ange att jag är fem år yngre än jag är utan att det påverkar just någonting annat av det jag gör.
2018-12-14, 14:35
  #16
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Om du skriver saker du vågar stå för så ser jag inte problemet?

Om man ska våga stå för saker så finns det väl ingen anledning till att ens röstande ska vara anonymt eller att manbinte får registrera folks röster?
2018-12-14, 15:14
  #17
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Bra tankar. Är man dessutom bara intresserad av att diskutera och inte vill avslöja något alls om sig själv så kan man ju alltid axla ett slags alter ego, dvs. skapa en påhittad person som inte stämmer överens om vem man egentligen är när det kommer till sådant som skulle kunna härledas. Jag kan ju lika gärna ange att jag är fem år yngre än jag är utan att det påverkar just någonting annat av det jag gör.
Jag tycker admins föregår med gott exempel där. Sakliga inlägg och inte ett ord om personen bakom kontot, utan att det verkar påverka varken inlägg eller diskussionerna. Hade förvisso varit kul med en admin AmA, ungefär som fråga modsen-tråden i laidback, men det kanske förtar mystiken.
2018-12-14, 16:26
  #18
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag tycker admins föregår med gott exempel där. Sakliga inlägg och inte ett ord om personen bakom kontot, utan att det verkar påverka varken inlägg eller diskussionerna. Hade förvisso varit kul med en admin AmA, ungefär som fråga modsen-tråden i laidback, men det kanske förtar mystiken.

Finns väl tillfällen då det är relevant att förtälja något om sig själv för oss vanliga användare, men som sagt, vill man inte så behöver man ju inte det och då kan man vara så anonym man vill
2018-12-14, 17:06
  #19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Finns väl tillfällen då det är relevant att förtälja något om sig själv för oss vanliga användare, men som sagt, vill man inte så behöver man ju inte det och då kan man vara så anonym man vill
Så är det och där måste man välja själv. Låt säga att det händer något i X-stad och jag råkar känna, eller känna igen, samtliga inblandade. Det är ett inte helt orimligt scenario. Jag kan då gå in och korrigera de flesta och vidimera det jag säger genom att i princip outa mig. Men det måste man som sagt var tänka på och sedan välja själv.
2018-12-15, 15:36
  #20
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
Någon annan som märkt att Dagens nyheter och Aftonbladet övervakar flashback, väldigt mycket de senaste åren?

Dom hänger ut folk dessutom även om det är privatpersoner det handlar om.

Även SD har blivit uthängd så flashback forum borde kolla upp varför det går så långt mot sina medlemmar.

https://www.dn.se/nyheter/politik/kv...toppens-konto/

Just nu är det som farligast att hänga på flashback forum.
Farligt för vem? Om du eller någon är rädd för att göra sin röst hörd så är det samhället det är fel på. Diktatur?
Då måste vi göra något åt det tillsammans och hjälpa den som blir drabbad genom att sluta upp istället för att tystna och tänka, vilken tur att det inte var jag.Då är man med i skiten själv.
2018-12-15, 15:46
  #21
Medlem
Stoppa pressarna! - 20 år gamla nyheter till alla .

Det är egentligen Flashback som bevakar AB Och Ex - och kommenterar och skojar friskt.
2018-12-15, 15:49
  #22
Medlem
PaulGauguins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Bra tankar. Är man dessutom bara intresserad av att diskutera och inte vill avslöja något alls om sig själv så kan man ju alltid axla ett slags alter ego, dvs. skapa en påhittad person som inte stämmer överens om vem man egentligen är när det kommer till sådant som skulle kunna härledas. Jag kan ju lika gärna ange att jag är fem år yngre än jag är utan att det påverkar just någonting annat av det jag gör.

Håller helt klart med dig. Man kan även skriva i ämnen som man är totalt ointresserad av, enbart för att göra spårandet ännu svårare.

Gärna i smala ämnen, som man egentligen inte har det minsta intresse i.
2018-12-15, 16:09
  #23
Moderator
najass avatar
Som påpekats ingen nyhet om man inte bott under en sten de senaste 10-15 åren. Fortsätt med trådämnet i befintlig tråd. (FB) Hur säkert är Flashback egentligen?

Låst

/mod
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback