2018-12-12, 14:47
Medlem
har ringt dem 1 gång tidigare för några år sen då jag var nojig om jag blivit polisanmäld och fick då reda på att dem inte kunde se någon anmälning..
ringde nu igen för jag är nojig och fick svaret att dem inte kan ge ut den informationen..
efter googling har jag kommit fram till att dem inte har någon rättighet att ge ut det men ingen lag säger att dem inte får ge ut det typ? så beror på vilken telefonist man kommer fram till

iallafall.. om jag ringer och försöker via flera olika telefonister igen hos 11414, gör jag mig skyldig till något brott då? typ slösande av arbetskraft eller något liknande.. (haha)

kan jag tillägga att jag fått reda på det tidigare utan att den telefonisten som avslöjade det och jag hamnar i trubbel om det nu är olagligt?
Senast redigerad av jaadu1337 2018-12-12 kl. 14:49.
Citera
2018-12-12, 14:56
Bannlyst
Om du är riktigt nyfiken så åk ner till stationen och legitimera dig så kommer du få svar.
Citera
2018-12-12, 14:57
Medlem
KlitorisKalles avatar
Ja du kan ringa flera gånger utan att göra dig skyldig till ett brott och ja du kan påpeka att det fungerat förut. Om det var olagligt så var det telefonisten som begick brottet. Du blev isåfall utsatt för brott och kan begära skadestånd.

Om "flera gånger" är mindre än 10 gånger per dygn så ser jag inte att något kommer hända. Ringer du en gång i timmen så tror jag nog att dom hittar på en rubricering och gör något åt dig. Istället för att hitta på en rubricering så kanske dom även har en riktig rubricering som inte jag vet om.

Värt att nämna: Jag var personlig assistent till en gubbe som ringde polisen och anmälde hela sitt grannskap (varje person i bostaden, en gång vardera) på ett väldigt sofistikerat och professionellt sätt. Orsaken var dock helt taget ur luften, han var i tunnelbanan och personen hade misshandlat honom, någon beställde taxi till hans hus, någon snodde maten han lagat osv. Han anmälde säkert 4-5 grannar per dag, han började med vissa personer en dag och fortsatte med andra personer dom kommande dagarna. Skitkul

Iallafall så kunde polisen stänga av hans telefon efter ca två månader. Han fick hem ett brev från sin operatör men jag kommer inte ihåg vad det stod, typ nåt att han har blivit uppsagd som kund.
Citera
2018-12-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Om du är riktigt nyfiken så åk ner till stationen och legitimera dig så kommer du få svar.

aa ska göra detta faktiskt, tack.. ser dem anmälare som bor utanför min kommun i hela landet då med?
Citera
2018-12-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Ja du kan ringa flera gånger utan att göra dig skyldig till ett brott och ja du kan påpeka att det fungerat förut. Om det var olagligt så var det telefonisten som begick brottet. Du blev isåfall utsatt för brott och kan begära skadestånd.

Om "flera gånger" är mindre än 10 gånger per dygn så ser jag inte att något kommer hända. Ringer du en gång i timmen så tror jag nog att dom hittar på en rubricering och gör något åt dig. Istället för att hitta på en rubricering så kanske dom även har en riktig rubricering som inte jag vet om.

Värt att nämna: Jag var personlig assistent till en gubbe som ringde polisen och anmälde hela sitt grannskap (varje person i bostaden, en gång vardera) på ett väldigt sofistikerat och professionellt sätt. Orsaken var dock helt taget ur luften, han var i tunnelbanan och personen hade misshandlat honom, någon beställde taxi till hans hus, någon snodde maten han lagat osv. Han anmälde säkert 4-5 grannar per dag, han började med vissa personer en dag och fortsatte med andra personer dom kommande dagarna. Skitkul

Iallafall så kunde polisen stänga av hans telefon efter ca två månader. Han fick hem ett brev från sin operatör men jag kommer inte ihåg vad det stod, typ nåt att han har blivit uppsagd som kund.

haha
Citera
2018-12-12, 15:01
Medlem
KlitorisKalles avatar
Citat:
Varför? Alltså hur funkar det?
Citera
2018-12-12, 15:04
Medlem
jag har faktiskt gjort det 2 gånger, en gång var på stationen en gång var i telefon
Citera
2018-12-12, 15:04
Bannlyst
Citat:

Va?
Citera
2018-12-12, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaadu1337
aa ska göra detta faktiskt, tack.. ser dem anmälare som bor utanför min kommun i hela landet då med?

Ja, spelar ingen roll vart anmälan är gjord eller vilken station du besöker.

Edit: Du kommer inte få reda på vem som gjort anmälan. Förundersökningssekretess först vid åtal...
Senast redigerad av JagBlirVansinnig 2018-12-12 kl. 15:10.
Citera
2018-12-12, 15:11
Medlem
KlitorisKalles avatar
Citat:
Va?

Citat:
^
Citera
2018-12-12, 15:56
Medlem
var inne där nu och fick inte reda på något alls.. frågade om dem kunde bekräfta om jag var ren istället också och det ville dem ej ens kolla heller.. ska dit imon igen och säga att jag ska utomlands och måste få veta
Citera
2018-12-12, 15:59
Medlem
det står ju på internet att man kan begära ut misstanke registret varför vill dem ej ge mig det då ens?

det är bara skäligen misstänkta där men det finns bevis via konversationer jag skrivit att brottet är utfört så jag antar jag är det.. hur beställer man misstanke registret? hittar seriöst inte det på google

edit: hittade nu att man kan göra det på polisstationen.. får åka dit imon och be om det om dem ej kan avslöja direkt..

finns det någon maxgräns på hur ofta man kan göra detta? hade planerat göra det 1 gång i månaden typ i 1 år framåt.. betalar gärna
Senast redigerad av jaadu1337 2018-12-12 kl. 16:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in