Ja du kan ringa flera gånger utan att göra dig skyldig till ett brott och ja du kan påpeka att det fungerat förut. Om det var olagligt så var det telefonisten som begick brottet. Du blev isåfall utsatt för brott och kan begära skadestånd.
Om "flera gånger" är mindre än 10 gånger per dygn så ser jag inte att något kommer hända. Ringer du en gång i timmen så tror jag nog att dom hittar på en rubricering och gör något åt dig. Istället för att hitta på en rubricering så kanske dom även har en riktig rubricering som inte jag vet om.
Värt att nämna: Jag var personlig assistent till en gubbe som ringde polisen och anmälde hela sitt grannskap (varje person i bostaden, en gång vardera) på ett väldigt sofistikerat och professionellt sätt. Orsaken var dock helt taget ur luften, han var i tunnelbanan och personen hade misshandlat honom, någon beställde taxi till hans hus, någon snodde maten han lagat osv. Han anmälde säkert 4-5 grannar per dag, han började med vissa personer en dag och fortsatte med andra personer dom kommande dagarna. Skitkul
Iallafall så kunde polisen stänga av hans telefon efter ca två månader. Han fick hem ett brev från sin operatör men jag kommer inte ihåg vad det stod, typ nåt att han har blivit uppsagd som kund.