2018-12-11, 09:19
Medlem
TraXzmans avatar
Helt fel tid på året för tråden (såklart) men det är dyrt att köpa färdig torkad svamp i butik, på burk, online, det vet vi och pyttelite får man för det priset.

Nu är det så att jag har ingen svamptork men ska införskaffa en bra sen, nåt tips på en bra modell?

Har heller ingen bra koll på vart och vilka svampar som växer mest nånstans, så är ganska så kass på att navigerings-plocka själv

Så tänkte så här att vem eller vilka kontaktar man om man vill köpa och betala för färskplockad svamp -billigast. Första tanken var tillfällig utländsk arbetskraft som thailändare, kineser eller kanske polacker som kommer hit på svampsäsongen på fri basis som säljer billigt till kilopris eller nåt helt annat som ett företag? Dock så måste dom ju ha kunskapen och viljan först med svampplockningen med tanke på att blåbären mm ger ju inte speciellt mycket löning och olika sorters svamp växer ju inte på trän heller eller överallt i Sverige

Skulle vilja ha så pass mycket torkad svamp med mycket variation så att det räcker året runt

För övrigt köper jag alltid blåbär och lingon direkt av säsongsjobbarna
Senast redigerad av TraXzman 2018-12-11 kl. 09:24.
Citera
2018-12-11, 11:00
Medlem
Blommetupps avatar
Tja som sagt helt fel årstid nu men till nästa höst brukar det finnas många som säljer. Dels på blocket,Facebook och utanför affärer tex. Man kan även fråga någon vän som gillar att vara ute i skog och mark.

Man kan också köpa odlad svamp på affären den här årstiden tex champinjoner och shiitake.

Jag torkar min svamp enbart genom att skära dem i mindre bitar och sedan lägga på en tidning. Det tar ca 1-2 dagar. Men tänk på att lägga svampen med mellanrum kanske 0,5cm.
Citera
2018-12-11, 14:33
Medlem
Jag har börjat förvälla den och sen frysa. Speciellt Trattkantarell , blir mycket bättre en torka.
Citera
2018-12-11, 21:30
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Jag har börjat förvälla den och sen frysa. Speciellt Trattkantarell , blir mycket bättre en torka.

Okej hur länge håller svamp i frysen? Så man behåller smakerna bättre genom att inte krisptorka dom liksom. Ja vissa svampar ska man ju inte torka som trattisar
Citera
2018-12-11, 21:44
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Tja som sagt helt fel årstid nu men till nästa höst brukar det finnas många som säljer. Dels på blocket,Facebook och utanför affärer tex. Man kan även fråga någon vän som gillar att vara ute i skog och mark.

Man kan också köpa odlad svamp på affären den här årstiden tex champinjoner och shiitake.

Jag torkar min svamp enbart genom att skära dem i mindre bitar och sedan lägga på en tidning. Det tar ca 1-2 dagar. Men tänk på att lägga svampen med mellanrum kanske 0,5cm.

Yes .. så svamptorken är överflödig ? Omräknat hur mycket torkad svampsmak får man ut på ett kilo färsk förväld svamp om man skulle jämföra ? Jag tycker att smaken är väldigt stor och koncentrerad i torkad svamp. Jag kan komplettera med färska champinjoner ibland i såsen tex

Är det bra pris pr kilo av svenskplockare ? Har fått svamp ibland av nära och kära så har ingen uppfattning. Förresten hur länge håller torkad svamp, hemma torkad?
Citera
2018-12-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Okej hur länge håller svamp i frysen? Så man behåller smakerna bättre genom att inte krisptorka dom liksom. Ja vissa svampar ska man ju inte torka som trattisar
Jag har använt svamp som legat 2,5 år eller om det var 3. Inga som helst problem. Hade nog varit ännu bättre om jag vakuumförpackat dem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in