2018-12-11, 08:24
Medlem
Jag har varit bortrest nu en längre period och märkte att min elanvändning i bostadsrätten varit högre under tiden jag varit bortrest jämfört med förra året. Jag har haft allt avstängt och i princip inte använt någon el alls. Elleverantören som jag har varit i kontakt med antar att det är så att fel elmätare är kopplad till fel lägenhet. Problemet är att lägenheten köptes 2013 vilket innebär att jag betalat någon annans elräkning i drygt 5 år. Vad har jag för rättigheter när det gäller dessa typer av misstag? Jag har bett om underlag för elanvändning den senaste tiden från lägenheten som de misstänker att jag betalat för, dock utan framgång. Givetvis vill jag sätta dit elleverantören så mycket som det går men hur gör jag det på bästa sätt? De skrev att om jag betalat för mycket så skulle jag få tillbaka pengar och om det varit så att jag betalat för lite så var jag inte ersättningsskyldig, men min konspiratoriska sida säger mig att de kommer hitta på att jag betalat för lite.
Citera
2018-12-11, 08:28
Medlem
2560ps avatar
Det kan väl inte vara så svårt för dom att få fram, på min elleverantörs hemsida kan jag se alla mina fakturor sen jag blev kund 2013.

Fråga grannen annars.
Citera
2018-12-11, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basset87
Jag har varit bortrest nu en längre period och märkte att min elanvändning i bostadsrätten varit högre under tiden jag varit bortrest jämfört med förra året. Jag har haft allt avstängt och i princip inte använt någon el alls. Elleverantören som jag har varit i kontakt med antar att det är så att fel elmätare är kopplad till fel lägenhet. Problemet är att lägenheten köptes 2013 vilket innebär att jag betalat någon annans elräkning i drygt 5 år. Vad har jag för rättigheter när det gäller dessa typer av misstag? Jag har bett om underlag för elanvändning den senaste tiden från lägenheten som de misstänker att jag betalat för, dock utan framgång. Givetvis vill jag sätta dit elleverantören så mycket som det går men hur gör jag det på bästa sätt? De skrev att om jag betalat för mycket så skulle jag få tillbaka pengar och om det varit så att jag betalat för lite så var jag inte ersättningsskyldig, men min konspiratoriska sida säger mig att de kommer hitta på att jag betalat för lite.

Är du säker på att de inte bara har tagit betalt för förra årets månad och sen i slutet av månaden läser av din elmätare för hela året och justerar din avgift därefter? Så gjorde de förut med de äldre icke uppkopplade elmätarna.

Vet inte vilken standard du har.
Citera
2018-12-11, 09:11
Medlem
De brukar ta din genomsnittliga elförbrukning varje år och justera vid en avstämning om de inte kan kolla den elektroniskt.
Citera
2018-12-11, 09:20
Medlem
Börja med att ta reda på om det verkligen är felkopplat.
Stäng av elen för din elmätare så märker du om du saknar el eller fortfarande har el.
Kommer grannen ut o skriker så vet du att det är felkopplat.
Agera därefter.
Citera
2018-12-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det kan väl inte vara så svårt för dom att få fram, på min elleverantörs hemsida kan jag se alla mina fakturor sen jag blev kund 2013.

Fråga grannen annars.

Jag har fick följande svar när jag ställde frågan om varför de skickade ut en ny faktura efter att ärendet skickades till utredning:

"Det är svårt att rätta något ännu innan den som förmodligen är registrerad på din elmätare är lite svår att komma i kontakt med, vi har inget korrekt telefonnummer eller e-post, vi har skickat ett brev och bett om hjälp med en kontroll av mätartavlan i bostaden."

Jag bad även om att få ut underlag för elanvändning för den lägenhet som de misstänker att min blivit förväxlad med men fick då detta som svar (vilket är förståeligt):

"Jag kan tyvärr inte ge ut någon förbrukning för någon annans anläggning innan utredningen är klar, jag ber dig att avvakta."

Jag vet dock inte vilken granne det rör sig om och med då jag fortfarande befinner mig utomlands så är det lite svårt.
Citera
2018-12-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Är du säker på att de inte bara har tagit betalt för förra årets månad och sen i slutet av månaden läser av din elmätare för hela året och justerar din avgift därefter? Så gjorde de förut med de äldre icke uppkopplade elmätarna.

Vet inte vilken standard du har.

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
De brukar ta din genomsnittliga elförbrukning varje år och justera vid en avstämning om de inte kan kolla den elektroniskt.

Jag får faktura månadsvis där exakt mängd kWh finns med.
Senast redigerad av basset87 2018-12-11 kl. 11:49.
Citera
2018-12-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Börja med att ta reda på om det verkligen är felkopplat.
Stäng av elen för din elmätare så märker du om du saknar el eller fortfarande har el.
Kommer grannen ut o skriker så vet du att det är felkopplat.
Agera därefter.

Är rätt dum överlag och när det gäller el så är jag en idiot. Vet inte hur man gör det i det gemensamma elmätarskåpet och skulle inte våga mig på det heller. Ytterligare problem med tanke å att jag inte heller är hemma för stunden.
Citera
2018-12-11, 12:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Är rätt dum överlag och när det gäller el så är jag en idiot. Vet inte hur man gör det i det gemensamma elmätarskåpet och skulle inte våga mig på det heller. Ytterligare problem med tanke å att jag inte heller är hemma för stunden.

Kolla siffrorna på mätarna och dina fakturor både vad det gäller lägenhetsnummer/abonnentnummer och förbrukning.

Det är inget elektriskt arbete du ska göra så det är inget att våga.
Citera
2018-12-11, 12:23
Medlem
Kolla med nätägaren om anläggningsid o mätartavlenr stämmer.

Står det nå på fakturan? har du fått sån där preliminär belopp (eller vad det heter.)

Elen är dyrare iår än tidigare. Har du kyl/frys/element på när du är bortrest? Drar ström det med.

Hoppas det löser sig
Citera
2018-12-11, 15:13
Medlem
Kanske är det ett fel som har begåtts när man installerade mätarna.
Man skrev upp fel nummer.
Dra ur de tre propparna så vet du med säkerhet om det är din mätare eller om den går till grannen, även om numret stämmer.
Citera
2018-12-13, 13:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag har fick följande svar när jag ställde frågan om varför de skickade ut en ny faktura efter att ärendet skickades till utredning:

"Det är svårt att rätta något ännu innan den som förmodligen är registrerad på din elmätare är lite svår att komma i kontakt med, vi har inget korrekt telefonnummer eller e-post, vi har skickat ett brev och bett om hjälp med en kontroll av mätartavlan i bostaden."

Jag bad även om att få ut underlag för elanvändning för den lägenhet som de misstänker att min blivit förväxlad med men fick då detta som svar (vilket är förståeligt):

"Jag kan tyvärr inte ge ut någon förbrukning för någon annans anläggning innan utredningen är klar, jag ber dig att avvakta."

Jag vet dock inte vilken granne det rör sig om och med då jag fortfarande befinner mig utomlands så är det lite svårt.

Mätaren sitter väl inte inne i bostaden utan på central plats i fastigheten dit elleverantören har tillträde. Vad man behöver tillträde till är märkningen i lägenhetens säkringsbox för att jämföra med märkningen vid elmätarna.

Elbolaget behöver inte tillträde till TS lägenhet för att avgöra om elen är korrekt kopplad eller ej, det räcker med att det finns någon utifrån synlig indikator på t.ex. kylskåp som slocknar när man stänger av strömmen. Då kan man testa med att bryta strömmen från mätarskåpet för att se om det är rätt lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in