2018-12-11, 03:38
Medlem
75190255508s avatar
Spring som en gnu, enklaste sättet att lösa en sådan dispyt på. Såvida du springer fortare än dem.
Citera
2018-12-11, 04:06
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Spring som en gnu, enklaste sättet att lösa en sådan dispyt på. Såvida du springer fortare än dem.
Ja nog krävs det någonting fyrbent. Jao.
Citera
2018-12-11, 07:00
Medlem
Kan man ENDAST få använda nödvärn/slå emot en människa om denne fysisk anfaller en?

Eller räcker det bara om människan beter sig hotfullt. Uttrycker sig ''Slå mig då! ''Slå mig då!!''

Samtidigt som man i princip är uppträngd i en liten rum och personen står vid dörren, man kan helt enkelt inte springa eller komma ut. Man är fullkomlig obekväm i situationen.

Tack för svar!
Citera
2018-12-11, 22:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Kan man ENDAST få använda nödvärn/slå emot en människa om denne fysisk anfaller en?

Eller räcker det bara om människan beter sig hotfullt. Uttrycker sig ''Slå mig då! ''Slå mig då!!''

Samtidigt som man i princip är uppträngd i en liten rum och personen står vid dörren, man kan helt enkelt inte springa eller komma ut. Man är fullkomlig obekväm i situationen.

Tack för svar!

Nördvärn handlar inte enbart om faktiskt våld man försvarar sig mot, utan troligt sådant. Det finns anledningar att tro att du kan komma undan med våld utan att ha blivit utsatt för det, om du kan göra troligt att du med all rätt förväntade dig det (i en kommande rättegång).

Det som har förändrats i samhället är domstolarnas ovilja att döma kända brottslingar. Så om du står inför skranket för våld mot en motpart som redan är känd för våld, så finns en slags balans i samhället som måste uppfyllas. Det får inte enbart vara samma folk som döms hela tiden, så får dom tag i dig som en helt vanlig medborgare - så ligger du illa till.

Nej, har inga bevis för det, allt baseras på 20 års känsla. Inget som kan förmedlas eller förklaras, men om du inte är en våldskändis, så blir din hantering i systemet negativt influerat av din obefintliga historia, inte åt andra hållet vilket man kunde trott.

DET finns det dock massor med rättsfall som indikerar - dessa vanliga människor slipper inte undan, medans andra kategorier rutinmässigt släpps igenom. Numera är det ju även officiellt - polisen bryr sig inte om småbrott och bedrägerier, så den största utmaningen för vanligt folk är numera "ok" enligt myndigheterna.

Och detta slår tillbaka på nödvärnsrätten. När en känd brottsling begår våld så är det tisdag på myndigheterna. Men när svensson tvingas in i en situation - då är det nytt och måste beivras.

Som laglydig medborgare ska du nog springa, inget annat. Svaren på min initiala fråga förutom kverulanter och gnällspikar har varit noll, så jag antar att det är hur vi ser på problemet jag beskrev.
Citera
2018-12-12, 23:00
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto