2018-12-11, 00:19
Medlem
iptrixs avatar
Om jag skulle gå ut i city kvällstid - för att nu dra ett exempel - och två personer försöker råna mig, EN av dom har kniv vilket han uppenbart visar. Den andra vet jag inte, för hans händer ser jag inte.

Till det hela hör att jag har en historia av kampsport, plus militär utbildning. Jag är inte direkt berörd av ett par sillhuven. Men - om jag nu sänker båda då dom tillsammans rånar mig, en av dom har kniv och jag har ingenting - så ligger jag illa till, eller hur?

Dom är inte svårt skadade, dom kommer hämta sig, det finns sätt att säkerställa att man inte skadar folk permanent om nu inget oförutsett inträffar.

Så frågan kanske blir - vad ska man göra? Springa som en gnu, hantera enbart den med vapnet och hoppas att den andra inte drar upp nåt oväntat, eller bara .. självdö? Och nu menar jag utan veckovis inlåsning som familjefadern vars 7-åriga son fick en pistol upp i käften och ÄNDÅ sitter familjefadern fortfarande inlåst, så vitt jag vet.
Citera
2018-12-11, 00:37
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om jag skulle gå ut i city kvällstid - för att nu dra ett exempel - och två personer försöker råna mig, EN av dom har kniv vilket han uppenbart visar. Den andra vet jag inte, för hans händer ser jag inte.

Till det hela hör att jag har en historia av kampsport, plus militär utbildning. Jag är inte direkt berörd av ett par sillhuven. Men - om jag nu sänker båda då dom tillsammans rånar mig, en av dom har kniv och jag har ingenting - så ligger jag illa till, eller hur?

Dom är inte svårt skadade, dom kommer hämta sig, det finns sätt att säkerställa att man inte skadar folk permanent om nu inget oförutsett inträffar.

Så frågan kanske blir - vad ska man göra? Springa som en gnu, hantera enbart den med vapnet och hoppas att den andra inte drar upp nåt oväntat, eller bara .. självdö? Och nu menar jag utan veckovis inlåsning som familjefadern vars 7-åriga son fick en pistol upp i käften och ÄNDÅ sitter familjefadern fortfarande inlåst, så vitt jag vet.
Om du går segrande ur dispyten, så har du enligt svensk domstol använt mer våld än nöden kräver.
Citera
2018-12-11, 01:28
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Till det hela hör att jag har en historia av kampsport, plus militär utbildning.
Ja men visst.
Du borde nog ha blivit väl informerad vad som gäller i civilt tillstånd.
Citera
2018-12-11, 01:34
Medlem
Sooks avatar
Man får använda lika mycket våld som den som anfaller försöker använda. Men bara så länge hot föreligger, sen slutar det vara självförsvar.
Citera
2018-12-11, 01:51
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
Ja men visst.
Du borde nog ha blivit väl informerad vad som gäller i civilt tillstånd.
Militären lärde mig att skjuta den som gjorde dumheter, och sedan sätta ett skott i ett närbeläget träd. Sen kan man säga "kolla, jag gav en varning".

Sådana råd är det inte jag frågar om nu, utan verkligheten. Min militära bana var dessutom 20+ år sedan, om det nu spelar roll. Samhället idag är inte vad det var - jag frågar om idag.

Var det för komplicerat?
Citera
2018-12-11, 01:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Om du går segrande ur dispyten, så har du enligt svensk domstol använt mer våld än nöden kräver.
Jag tror dig inte, men jag befarar att du har rätt.

Om man klarar sig ut en strid utan större problem, genom att använda diverse knep och tricks man plockat upp lite här och var, så antar jag att domstolarna i sverige - även om man påpekar att det fanns en kniv i näven på offer #1 och då jag tog den av honom så är den HÄR på marken - så är det bara kört om man överlever, right?

Fantastiskt.
Citera
2018-12-11, 01:57
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Militären lärde mig att skjuta den som gjorde dumheter, och sedan sätta ett skott i ett närbeläget träd. Sen kan man säga "kolla, jag gav en varning".

Sådana råd är det inte jag frågar om nu, utan verkligheten. Min militära bana var dessutom 20+ år sedan, om det nu spelar roll. Samhället idag är inte vad det var - jag frågar om idag.

Var det för komplicerat?
Helt säkert.
Du har gjort lumpen som högst.
Citera
2018-12-11, 02:07
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Helt säkert.
Du har gjort lumpen som högst.
Avis för att du inte kom in på OHS?

Nu förändrar det inte min fråga, iofs. Eller det faktum att vi faktiskt BLEV tillsagda att sätta ett extraskott i trädet. Vaktutbildningen var under de första 15 månaderna, det stämmer. Nej, det var inte samma saker vi fick lära oss senare, men varför sabba en god tanke ...
Citera
2018-12-11, 02:14
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Avis för att du inte kom in på OHS?

Nu förändrar det inte min fråga, iofs. Eller det faktum att vi faktiskt BLEV tillsagda att sätta ett extraskott i trädet. Vaktutbildningen var under de första 15 månaderna, det stämmer. Nej, det var inte samma saker vi fick lära oss senare, men varför sabba en god tanke ...
Varför skulle jag vara det? Jag är bara en lat kvinna som snackar för mycket skit. Sägs det.
Du kunde ju ta vilken holk som helst här för min del.

Du kanske har glömt hur man ter sig bland vanligt folk?
Tycker ändå att det är lite underligt att du inte hört talas om nödvärnsrätten.
Citera
2018-12-11, 02:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Tycker ändå att det är lite underligt att du inte hört talas om nödvärnsrätten.
Det är ju poängen. Som vi ser idag finns den inte kvar.

Se fallet med 7-åringen som fick en pistol uppstoppad i gapet - fadern sitter inlåst nu för att han knockade tomten som gjorde det.

Det är precis den saken vi pratar om. Finns det nåt som är acceptabelt om du har ett par rånare men bara EN av dom uppvisar vapen? Att bli friad veckor senare är inte acceptabelt.
Citera
2018-12-11, 02:51
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Det är ju poängen. Som vi ser idag finns den inte kvar.

Se fallet med 7-åringen som fick en pistol uppstoppad i gapet - fadern sitter inlåst nu för att han knockade tomten som gjorde det.

Det är precis den saken vi pratar om. Finns det nåt som är acceptabelt om du har ett par rånare men bara EN av dom uppvisar vapen? Att bli friad veckor senare är inte acceptabelt.
Finns visst i laglig mening, men jag fattar din tanke.
"Man får ju fan inte ens försvara sig numera."

En man som dig behöver bara en, två manövrar så är det färdiglekt. Sen vet du att man får använda annat än vapen. Eller borde veta.
Citera
2018-12-11, 03:25
Medlem
Citat:

Jag har samma funderingar, men jag har inte din träning som bakgrund, bara kampsport. Våldet idag är så oerhört grovt så du kommer att behöva slåss för ditt liv i en sån situation. Satsa på att försvara dig och ditt liv. Sen blir det konsekvenser, ja då får det bli så. Vi svenskar kan inte lägga oss platt för våldet, särskilt inte de av oss som kan försvara oss själva. Jag har bättre förutsättningar att klara mig från åtal om misshandel då jag är kvinna och kan se söt ut i tingsrätten. Det är värre för en man.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in