Citat:
Ursprungligen postat av
sour-appl
Jag hade en diskussion med en person för ett tag sedan.
Låt oss säga att man har fjärrvärme i sin bostad. Då lär det finnas en värmeväxlare i källaren. Den värmer kallt vatten från vattenledningen som kommer in i huset, så att det blir varmt och kan förbrukas.
Fjärrvärmevattnet är väl färgat på något sätt, och inte avsett att förbrukas. Alltså krävs en värmeväxlare.
Jag påstod att överföringen av värme sker konstant och direkt, utan någon fördröjning. Det finns ingen tank eller mellanlagring. Med andra ord, har man fjärrvärme så kan man i princip inte få slut på varmvatten.
Den andra personen påstod att värmeöverföringen tar en stund, att det finns en tank och att varmvattnet kan ta slut.
Jag har aldrig upplevt att varmvattnet kan ta slut i t.ex. ett lägenhetshus i en stad. Det är ju något helt annat om man har en varmvattenberedare, där det alltid finns en tank som värms upp.
Hade någon av oss rätt? Eller kan det förhålla sig på båda sätten? Skulle t.ex. vissa hus kunna ha en "light"-modell av värmeväxlare, som fungerar något annorlunda?
Du har mest rätt. Det överlägset vanligaste är att man har en plattvärmeväxlare där kallvatten värms med fjärrvärmevattnet för att göra tappvarmvatten. Detta är ingen varmvattenberedare, den har ingen tank och det ryms bara någon liter vatten i värmeväxlaren. Mängden varmvatten som du kan ta ut är i princip oändlig, i alla fall kan inte en enskild konsument göra slut på värmen då det är en gigantisk färrvärmepanna som försörjer tusentals konsumenter som står för värmen. Vattnet värms i samma stund som man tar ut det.
Det är alltså inte som med en varmvattenberedare att man har en viss uppvärmd volym med varmt vatten som kan ta slut och sedan ta lång tid att värma upp igen då värmningseffekten är lägre än vad den skulle behöva vara vid kontinuerligt varmvattenuttag.
Däremot är det inte riktigt rätt att värmningen sker konstant. Man vill inte ha onödigt flöde i fjärrvärmenätet då det ger för hög returtemperatur till pannan. Det sitter därför en ventil vid värmeväxlaren som styr fjärrvärmevattenflödet för att hålla önskad temperatur på tappvarmvattnet. Stänger du kranen så kommer denna ventil snart att stänga och öppnar du vattenkranen snabbt så kanske det kan ta några sekunder innan reglerventilen hunnit öppna för att skicka in värmevatten i värmeväxlaren.
Det förekommer beredare med tank även till fjärrvärme men jag har aldrig sett någon i verkligheten annat än på skroten och jag tror de är väldigt ovanliga.