• 1
  • 2
2018-12-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Men vadå, vad hade hänt då?

Det är ju svårt att veta då jag var ensam och jag själv minns i stort sett ingenting från hela dagen.
Tro mig jag har försökt komma ihåg.. Yttre våld mot huvudet i alla fall. Kan ha ramlat. Kan ha blivit slagen. Kan ha hänt mycket antar jag.
Citera
2025-08-09, 12:13
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har fått hjärnskakning flera gånger.
Ett par gånger som barn. Mins att jag krockade med en lådbil och fick en rejäl smäll i skallen.
Någon gång slog jag bakhuvudet i asfalten men mins inte vad som orsakat det.
I högstadiet satt jag på en bänk. En annan person stod på ett bord bredvid när hans kompis kom springandes och hoppade upp på bordet och knuffade ner sin kompis, på skämt. Jag fick honom över mig, hans knä i min panna och mitt bakhuvud i marken. Fick sår i skallen samt hjärnskakning.

Spelade innebandy på högre nivå.
Under en slutspelsmatch blev jag punktmarkerad av en spelare. Dom skulle få bort mig helt från spelet. Han spelade fulare och fulare, hårdare och hårdare not mig och jag såg att hans coach gav direkt order om vad han skulle göra.
Jag spelar på och försöker ta emot all skit på bästa sätt och hoppas att domarna till slut ska plocka bort honom.
Så plötsligt trycker han till mig "blind side". En sekund missar jag att ha koll på honom och Pang. Jag flyger bakåt och slår bakhuvudet i golvet.
Allt blir svart en kort stund.
Medan jag ligger där hör jag hur han får beröm i båset av sina lagkompisar och tränaren klappar honom på axeln. Någon skriker "nu kanske hjärnan hamnar på plats".
Dum som jag var spelade jag vidare, redan nästa byte. Dom skulle inte lyckas få bort mig. Han fick 2 min utvisning (helt sjukt då han borde fått lång avstängning).
Jag mådde skit. Jag var yr, huvudet dunkade och efteråt blev jag stel i nacken.
Mådde dåligt i flera dagar och yrsel kom och gick under längre tid.
Men vi vann matchen. Jag gjorde mål och fick le mot deras bås.
Resan hem 60 mil i buss var väldigt jobbig dånja mådde skit (jag borde varit på sjukhus, men vad inte så klok då).
Efter matchen sa min tränare att "jag vill inte att du ska hämnas senare men förstår om du skulle göra det".
Jag väntade på rätt tillfälle för att sänka honom, och han visste det. Men han spelade aldrig nåt byte mot mig igen, fegisen.

Det är svårt att undvika att plötsligt slå I skallen. Det är ju liksom inget man planerar. Men jag försöker tänka på riskerna nu när jag blivit äldre. Jag förstår ju att det inte är bra, på sikt.
Farsan är fd boxare och har helt klart skador från boxingen (och några hederliga slagsmål som slutat med black out när han var ung).

Förra sommaren fick jag ett vedträ i pannan när jag klöv ved. Det var också en rejäl smäll och ett cut i pannan. Men tror det är värre att slå i bakhuvudet. Fick huvudvärk ett par dagar men inget mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in