Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 15:44
  #1
Medlem
Hej, jag har funderat och tänkt kring utbud och efterfrågan, men fungerar verkligen den modellenm i verkligenheten?
Ex: Enligt modellen om man skulle höja skatten på läsk, skulle en substitionsvara kunna vara lightdrycker. Då skulle lighdryckens utbudskurva sjunka neråt, vilket alltså skulle leda till att lightdryckerna skulle få ett lägre pris samt att det skulle bli en större mängd av dem.

För vad jag tänker är logiskt är att efterfrågekurvan höjs uppåt, så att de höjer priset på varan och att det blir en större mängd av produkten. För varför skulle man inte höja priset för sin vara när inte lika många köper läsken längre?
Citera
2018-12-09, 15:46
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timednas
Hej, jag har funderat och tänkt kring utbud och efterfrågan, men fungerar verkligen den modellenm i verkligenheten?
Ex: Enligt modellen om man skulle höja skatten på läsk, skulle en substitionsvara kunna vara lightdrycker. Då skulle lighdryckens utbudskurva sjunka neråt...

Nej.

/tråd
Citera
2018-12-09, 15:53
  #3
Medlem
doycesees avatar
Är du dum?

Varför skulle minskat utbud leda till lägre priser?
Citera
2018-12-09, 15:59
  #4
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timednas
Hej, jag har funderat och tänkt kring utbud och efterfrågan, men fungerar verkligen den modellenm i verkligenheten?
Ex: Enligt modellen om man skulle höja skatten på läsk, skulle en substitionsvara kunna vara lightdrycker. Då skulle lighdryckens utbudskurva sjunka neråt, vilket alltså skulle leda till att lightdryckerna skulle få ett lägre pris samt att det skulle bli en större mängd av dem.

För vad jag tänker är logiskt är att efterfrågekurvan höjs uppåt, så att de höjer priset på varan och att det blir en större mängd av produkten. För varför skulle man inte höja priset för sin vara när inte lika många köper läsken längre?

I Sverige är mekanismerna för tillgång och efterfrågan helt satta ur spel genom tvångskonsumtion av varor och tjänster via beskattning och politiska beslut som den enskilde inte kan påverka genom sina aktiva val.
Utbudet av varor och tjänster är dessutom begränsat genom statens, kommunernas, och landstingens monopolverksamheter samt genom offentliga koncessioner som ger olika globala aktörer monopol eller oligopol på olika marknadssegment inom Sverige. (Distribution av TV radio och filmer, bank och finansverksamhet, kraftdistribution, marknaden för flytande och gasformiga bränslen, elmarknad, eldistribution, vatten och avloppsnät, sophämtning, kollektivtrafik, etc. etc).

Du kan givetvis inte tillämpa det ekonomiska funktionsparet, tillgång och efterfrågan på en monopolskadad marknad i ett totalitärt kommunistland som Sverige.
Citera
2018-12-09, 16:21
  #5
Medlem
Awendelas avatar
Som de andra har påpekat har du missuppfattat konceptet helt.

Minskat utbud gör att säljarna kan höja priset om efterfrågan är konstant.
Höjt pris och minskat utbud kan dock göra att efterfrågan minskar.
Ökat utbud gör att säljarna börjar underprisa varandra för att få något sålt om utbudet överstiger efterfrågan. Men så länge ökat utbud matchar ökad efterfrågan så är det inga säljare som är tvungna att sänka sina priser och stiger efterfrågan mer än vad utbudet kan öka så finns det utrymme för prishöjningar. Du kan även ha samma utbud men sjunkande efterfrågan och då kan säljarna vara tvungna att sänka priset för att få något sålt (exempelvis elektronikprylar efter "hypen" och när de börjar kännas "gamla" och ny modell är ute).

Jag skulle säga att modellen funkar i verkligheten, men du borde inte tänka som om du vore den enda som säljer något. Vad händer om du höjer ditt säljpris men konkurrenterna inte gör det? De kanske har bättre logistik och lägre kostnader än dig och därmed har råd att behålla sitt säljpris.
Utbudet och efterfrågan kommer aldrig vara samma någon längre tid utan ändras hela tiden om det inte är som nedanstående postare nämnt någon sorts monopolsituation för just den produkten/marknaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback