2018-12-09, 09:38
Medlem
Vilka programmeringsspråk skulle ni säga är mest användbara för arbete inom finans?

Syftar inte på rena datajobb såsom typ nätverkstekniker eller testare, utan mer för tjänster som aktieanalytiker, fondförvaltare, finansiell rådgivare, affärsutvecklare etc.

Spontant känns det som VBA kommer väga tungt då man jobbar mkt i Excel som t.ex. aktieanalytiker. Tänker då främst att kunna automatisera typ rapporter och liknande.

Är SQL bra (databashantering)?

Och vad tror ni om nedanstående?
  • R
  • Python
  • VB.NET
  • Java
  • C, C++, PHP, Ruby osv
Citera
2018-12-09, 10:12
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Är väl kanske lite okunnig inom just det området men jag kan faktiskt inte se framför mig att det sitter ekonomer och knackar kod för att automatisera rapporter eller knackar egen kod för att genomföra analyser.

Känns väl mer rimligt att dessa programmen köps in och används sedan av ekonomer som matar in input i dessa, skulle gissa på att den generella kodknackingskunskapen bland ekonomer är relativt låg.
Citera
2018-12-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Är väl kanske lite okunnig inom just det området men jag kan faktiskt inte se framför mig att det sitter ekonomer och knackar kod för att automatisera rapporter eller knackar egen kod för att genomföra analyser.

Känns väl mer rimligt att dessa programmen köps in och används sedan av ekonomer som matar in input i dessa, skulle gissa på att den generella kodknackingskunskapen bland ekonomer är relativt låg.

Nja, i många fält så kan det ju faktiskt vara så att ekonomer sitter och skriver t.ex. VBA:n. Om man ska sitta dagarna i ända och t.ex. göra intäktsprognoser i Excel kan mycket av arbetet effektiviseras om man kan bygga makron.

Sedan är väl djupare programmeringskunskaper kanske inte ett krav men i många fall meriterande, vilket egentligen är det jag efterfrågar i tråden.
Citera
2018-12-09, 13:36
Medlem
Vanligtvis har man väl ändå en analytiker avdelning som ligger under IT som plockar fram rapporter från datalagret om man vill pyssla med det är det väl bra att kunna SQL, R och Python.

Att sitta och göra egna rapporter i Excel är säkert uppskattat av verksamheten men inte av IT
Citera
2018-12-09, 14:08
Medlem
Satsa på Cobol
Citera
2018-12-09, 22:54
Medlem
Bucketshops avatar
VBA kommer underlätta ditt liv väldigt mycket så har du bara tid/lust att lära dig en sak så är vba en rätt vettig grej. Allt annat är lite av en bonus, givetvis beroende på vilken roll du har. Själv har jag haft nytta av R och SQL.

När du inte sitter i en utvecklarroll kommer det alltid vara bra att kunna hantera data.
Citera
2018-12-09, 23:59
Medlem
Ny-sol12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
VBA kommer underlätta ditt liv väldigt mycket så har du bara tid/lust att lära dig en sak så är vba en rätt vettig grej. Allt annat är lite av en bonus, givetvis beroende på vilken roll du har. Själv har jag haft nytta av R och SQL.

När du inte sitter i en utvecklarroll kommer det alltid vara bra att kunna hantera data.

Hur svårt skulle du säga att det är att lära sig SQL som nybörjare?
Citera
2018-12-10, 09:31
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny-sol12
Hur svårt skulle du säga att det är att lära sig SQL som nybörjare?
SQL är inte svårt. Du kan tillbringa en timme på YouTube och ha hyfsad koll efter det.
Citera
2018-12-10, 21:09
Medlem
Ny-sol12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
SQL är inte svårt. Du kan tillbringa en timme på YouTube och ha hyfsad koll efter det.

Låter bra, vad behöver man ha koll på som man kan lära sig på bara en timme?
Citera
2018-12-10, 22:05
Medlem
Farmstars avatar
Som flera skriver kommer man säkerligen långt på VBA och SQL. Skadar väl inte att kunna skapa API:er också i något språk. Utöver det så kan det säkerligen vara på sin plats att förstå den relativt enkla syntax som används för att i Excel läsa in data från exempelvis Bloomberg eller Infront.
Citera
2018-12-10, 22:48
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Som flera skriver kommer man säkerligen långt på VBA och SQL. Skadar väl inte att kunna skapa API:er också i något språk. Utöver det så kan det säkerligen vara på sin plats att förstå den relativt enkla syntax som används för att i Excel läsa in data från exempelvis Bloomberg eller Infront.

Fast just att få in Bloomberg-data in i Excel tar ju typ 30 sekunder att lära sig när man väl har en terminal, utan en terminal är det ju däremot rätt oklart. Så det är väl knappast något man behöver fundera på innan man börjar jobba.
Citera
2018-12-11, 10:07
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny-sol12
Låter bra, vad behöver man ha koll på som man kan lära sig på bara en timme?
Select, Like, Is null, inner join, outer join, group by, order by, alter table m.m.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in