Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 05:50
  #1
Medlem
Är nötallergiker och för cirka 3-4 år sedan fick jag av misstag i mig nötter genom choklad, vilket triggade vad jag antar var en panik attack. Vilket gjorde mig extremt rädd att det skulle hände igen, så jag undvek all mat jag inte var van vid, detta eskalerade dock till att jag åt en väldigt liten mängd med mat. Och det är så dåligt att jag nu BARA äter potatis, pasta, bacon, mjölk, köttbullar, ost, salt och ketchup.
även om man inte är raketforskare så kan man nog lista ut att detta inte är bra för den sociala aspekten då jag inte kan gå ut och äta, får panik attacker bara jag ser en påse med nötter ( även om den är oöppnad på ica ) osv osv.

Min fråga är då, någon som har tips om hur man kan handskas med detta själv? går redan till psykiatrin. Detta hjälper mig dock inte för fem öre då hjälpen i Sverige är likna med invandringen i vårt långa land, alltså inte bra.
Citera
2018-12-08, 06:01
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför denna panik? Äter du inte nötter så är allt bra? Även om du av misstag skulle få i dig nötter så är det redan bevisat. Otrevligt visst men du dog inte av det?
Citera
2018-12-08, 06:06
  #3
Medlem
Är väl så att jag har låtit det gått för långt och min ångest har väl kontroll över mig, extremt svårt att lösa sånt själv skulle jag tro, och psykiatrin är väl inga höjdare enligt mina egna erfarenheter.
Citera
2018-12-08, 06:11
  #4
Medlem
Att tillägga är att jag är extremt rädd att jag är allergisk mot mer saker än jag tror, och äter därför bara den mat jag äter regelbundet. För att jag är rädd att få en reaktion av annan mat.
Citera
2018-12-08, 06:20
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niezien
Är väl så att jag har låtit det gått för långt och min ångest har väl kontroll över mig, extremt svårt att lösa sånt själv skulle jag tro, och psykiatrin är väl inga höjdare enligt mina egna erfarenheter.

Det har du sannerligen. Tänk på detta. Du dog inte. Det är liksom A och O. Du dog inte. Du fick en panik attack av rädsla för att du skulle dö. Du lever här och nu så den attacken var felaktig. Nu kanske inte nötter är bra för dig men bevisat du dör inte om du av misstag för i dig några. Sedan är detta nog det vanligaste som finns bland restaurangfolk. Att någon är C. Därav att ytterst få rätter innehåller just nötter.

Så du behöver inte ens säga till om detta. Rätter som innehåller nötter brukar med stora ord säga att de just innehåller NÖTTER. Fara och färde typ. Det och du bara kan säga att du allergisk mot nötter.
Citera
2018-12-08, 07:30
  #6
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niezien
Att tillägga är att jag är extremt rädd att jag är allergisk mot mer saker än jag tror, och äter därför bara den mat jag äter regelbundet. För att jag är rädd att få en reaktion av annan mat.

Kanske vore det en idé att börja med att göra en ordentlig allergiutredning? Det vore väl också bra om du kunde få tydliga riktlinjer för hur du ska agera i olika situationer och få eventuella mediciner utskrivna så att du kan ta vid behov, så kontakta din husläkare i första hand och be om en utredning.

Vad gäller ångesten så beror det ju så mycket på. Med lite tur kommer den släppa när du blir säkrare på hur dina allergier fungerar. Och i annat fall så får du gå vidare och be om en psykologkontakt.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback