Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-08, 01:41
  #1
Medlem
Kan verkligen människor vara fria utan en gemensam nämnare som ber dem att hålla sig till ledet?
Jag tycker att människor med all för mycket frihet kommer på oändligt mycket skit som egentligen bara förstör.

Människan behöver en storebror annars jävlar går allt åt helvete.
Citera
2018-12-08, 01:51
  #2
Medlem
Men vem håller i tyglarna på Storebror, så att inte han också hittar på skit?

Problemet är liksom inte lättlöst..!
Citera
2018-12-08, 01:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Men vem håller i tyglarna på Storebror, så att inte han också hittar på skit?

Problemet är liksom inte lättlöst..!
Det var en bra fråga.
Går det genom religion att styra ett rike?
En väldigt bra fråga men jag tycker mig allt för ofta se ett mönster där människor gör hel idiotiska saker helt i onödan och skapar en massa dålig energi bara för att i stundens hetta spela någon meninglös roll.

Jag är helkass på att förklara vad jag egentligen menar.
Citera
2018-12-08, 03:08
  #4
Medlem
particulum1s avatar
Frihet är i högsta grad en subjektiv uppfattning, vad innebär det att vara fri? (Dock mer en filosofisk fråga mer än psykologisk)
Citera
2018-12-08, 03:11
  #5
Avstängd
ingen styr över min frihet den som är viktigast alltid !!
Citera
2018-12-08, 03:25
  #6
Medlem
Bastubadarns avatar
I dagens samhälle är ju pengar=frihet. Är man helt ekonomiskt oberoende behöver man ju aldrig känna sig tvingad till något. Sen skulle man nästan aldrig heller behöva kolla på klockan. Och kan man utesluta tid i vardagen skulle nog frihetskänslan vara enorm. Alternativt leva så pass utanför att pengar inte behövs. Tex bo på landet i något varmt land och odla sin egen mat. Då skulle tiden också vara ganska irrelevant.
Citera
2018-12-08, 09:02
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikändring i förtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "Frihet"

/Mod.
Citera
2018-12-08, 10:55
  #8
Medlem
.Horus.s avatar
yin/yang.

Samhället behöver dels en struktur som upprätthålls, men också individen som bryter ner det gamla och skapar något nytt.
Citera
2018-12-08, 12:24
  #9
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Psykologi: allmänt----->Filosofi

/Mod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback