Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 17:05
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Online-plattformar ska ta bort terroristpropaganda på sina sajter inom en timme efter order från myndigheter, annars riskerar de dryga böter. Det förslår EU-kommissionen.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7042870
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7105977

Att uppmuntra till brott är redan förbjudet:
Citat:
1.04. Uppvigling och hot
Uppvigling och grövre hot är förbjudet. Det är också förbjudet att organisera brottslig verksamhet från forumet.

Men vem kommer att bedöma om det är terrorpropaganda? IS-halshuggningar, våldspredikande imamer, jihad-sånger o IS-flaggor? Kommer det att införas en ny regel? Kommer Flashback att radera inlägg på order från myndigheter?

Om förslaget går igenom naturligtvis.
Citera
2018-12-07, 17:25
  #2
Medlem
KahlanAmnells avatar
Tror ärligt inte att vi har Flashback kvar om två år. Alla nya facistregler som EU spyr ut kommer döda det mesta vi gillar med internet. Kvar finns tomrummet av en svunnen tid.
Sedan beror det såklart på vart flashback hostas, vi har ju ingen världsregering än, men skulle fb hostas någonstans där dessa regler inte gäller så kommer nog EU-filtret blockera så skadlig information som detta forum sprider. Tror våra makthavare skulle få multipla orgasmer om FB gick ner på lagligt vis.
Citera
2018-12-07, 18:59
  #3
Medlem
Hittar man inlägg med terrorpropaganda får man väl rapportera dem, och på Flashback går det att ändra ett inlägg som är mindre än en timme gammalt, så här kan det ju få bli något längre än en timme om EU-kommissionens förslag går igenom, men om det inte går igenom är det fortfarande Flashbacks regler med anonymitet som gäller. Om det går igenom, vill Flashback böta, eller ska den som skrivit inlägget böta? I så fall måste ju Flashbacks unika bestämmelse om anonymitet ifrågasättas.
Citera
2018-12-07, 19:22
  #4
Avstängd
yatzy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Online-plattformar ska ta bort terroristpropaganda på sina sajter inom en timme efter order från myndigheter, annars riskerar de dryga böter.

I vårt dunkla, lögnaktiga samhälle där det är svårt att avgöra vilken politiker som är god eller ond, är det klart att de styrande vill ha bl.a. en sådan lag för att kunna peka på vad som är fel och göra världen svart/vit på sitt eget sätt.

Och inom en timme, haha. Jag trodde att jag skulle dö innan det här drogs till sin spets, men nu får jag nytt hopp igen, det här blir roligt att se. Tyvärr överdriver jag väl för det finns alltid någon som lyckas fördröja/uppehålla skiten.

T.ex. glädjeförstörare som Jimmie Åkesson.
Citera
2018-12-07, 21:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy666
I vårt dunkla, lögnaktiga samhälle där det är svårt att avgöra vilken politiker som är god eller ond, är det klart att de styrande vill ha bl.a. en sådan lag för att kunna peka på vad som är fel och göra världen svart/vit på sitt eget sätt.

Och inom en timme, haha. Jag trodde att jag skulle dö innan det här drogs till sin spets, men nu får jag nytt hopp igen, det här blir roligt att se. Tyvärr överdriver jag väl för det finns alltid någon som lyckas fördröja/uppehålla skiten.

T.ex. glädjeförstörare som Jimmie Åkesson.

Varför skulle Jimmie Åkesson fördröja en sådan här sak? Det borde snarare vara Jonas Sjöstedt och alla andra på vänsterkanten som tar till alla medel för att förhindra en sådan här sak.
Citera
2018-12-07, 21:57
  #6
Medlem
FB är väll reggat i US.. Borde inte deras regler gälla istället?
Citera
2018-12-07, 23:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bear-hugs
FB är väll reggat i US.. Borde inte deras regler gälla istället?

Precis min tanke.
Citera
2018-12-13, 22:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Men vem kommer att bedöma om det är terrorpropaganda? IS-halshuggningar, våldspredikande imamer, jihad-sånger o IS-flaggor? Kommer det att införas en ny regel? Kommer Flashback att radera inlägg på order från myndigheter?
Det vore önskvärt och traditionsenligt att tillåta allt detta.

Vidare vart väl ändå IS en dålig politisk konstruktion som enbart bl a medier håller liv i, eller?


Citat:
Ursprungligen postat av Bear-hugs
FB är väll reggat i US.. Borde inte deras regler gälla istället?
I stort brukar FB försöka följa svensk rätt, och då överdrivet restriktivt. (Enligt min mening).
Citera
2018-12-14, 01:42
  #9
Medlem
Duktigjudisknegers avatar
So what om det förbjuds. Bara hitta ett annat social medium att trolla i. Inte som att här händer något av värde ändå. Hur många organisationer har skapats av att människor har träffats här? Inte en enda nazist, rasist eller islamist har någonsin förenat sig efter att ha läst på Flashback. Ge er, ni skämmer ut er själva.
Citera
2018-12-15, 07:49
  #10
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7042870
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7105977

Att uppmuntra till brott är redan förbjudet:


Men vem kommer att bedöma om det är terrorpropaganda? IS-halshuggningar, våldspredikande imamer, jihad-sånger o IS-flaggor? Kommer det att införas en ny regel? Kommer Flashback att radera inlägg på order från myndigheter?

Om förslaget går igenom naturligtvis.
Grejen e att terrorism inte bara behöver handla om IS. Det e rätt mycket hot med kärnvapen oxå som e terror där oskyldiga drabbas om ny regel ska införas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback