• 4
  • 5
2018-12-08, 08:53
Medlem
Tycker det är jäkligt smidigt med blippfunktionen. Jag har aldrig mer än max 500 på mitt transaktionskonto... Ska jag handla för mer så för jag över pengar via mobilen.... Alla övriga kort är dessutom låsta för internet och utlandsköp...
Citera
2018-12-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag har upptäckt precis att jag kan dra mitt kort i kassan vid köp upp till 200 kronor utan behov av pinkod.

Vad har jag missat?
Jag läser kanske inte all post i detalj från swedbank, men något sådant har jag aldrig givit mitt medgivande till.
Stöldbegärligheten av kort skulle ju öka lavinartat om detta är ”default setting”.

Ska ringa banken imorgon och ”ta bort den iställningen”.

Men ändå. Är det bara mitt kort eller är fler drabbade?
sjukt enkelt och smidigt plus att du slipper fingra på
den snuskiga knappsatsen.
Citera
2018-12-08, 10:05
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Tycker det är jäkligt smidigt med blippfunktionen. Jag har aldrig mer än max 500 på mitt transaktionskonto... Ska jag handla för mer så för jag över pengar via mobilen.... Alla övriga kort är dessutom låsta för internet och utlandsköp...

Det är ju inte bara blipp som fungerar under 200kr utan kod, samma sak med chip på t.ex. biltema.

Så hade vi det t.om. på McDonalds när jag jobbade där för 16 år sen. Dra magnetremsan och alla köp under 100kr eller vad det var gick igenom automatiskt. På den tiden var det butik som tog risken, numer kanske banken står för den.
Citera
2018-12-08, 10:07
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Läsa ut folks NFC kort är extremt lätt, räcker gå tillräckligt nära många folk så kan du få en hög.

Dock är det dynamisk CVC/CVV så datan du får kan endast användas för ett köp och du måste hinna göra ett köp innan kortinnehavare gör nytt köp.

Dock folk som har så hög tekniska kunskaper skulle ingen offra tid för lyckas kunna få lite fika pengar.

Sedan kan så klart finnas intresse få tag i folks kortdata även om blir mindre värfefull för utan CVV kan man ändå inte användas för online köp.

Så ser inte tekniska möjligheter läsa av korten som stort problem. För ändå mer effektivare och större värde betala pundare isåfall sno folks kort.

Jag har läst av en massa NFC-kort så jag vet att det är möjligt, krävs dock en jävöa massa jobb och pengar för att helt klona ett beralkort (så att det fungerar ”för evigt”). Sno kortuppgifter som kanske eller kanske inte fungerar nästa köp för 200kr känns, eh, ovärt
Citera
2018-12-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Jag har läst av en massa NFC-kort så jag vet att det är möjligt, krävs dock en jävöa massa jobb och pengar för att helt klona ett beralkort (så att det fungerar ”för evigt”). Sno kortuppgifter som kanske eller kanske inte fungerar nästa köp för 200kr känns, eh, ovärt

Oavsett kommer kort spärras, sedan oavsett kommer du inte få ut pengar. Vad kan man köpa för 200? Och även om du springer runt hela dagen i olika ställen får du ändå inte något av värde.

Nu är det väl riskfritt i Sverige då inte ens finns ens polis som utreder brott som finns bevisa på vem som gjort det. Men alla övriga vettiga länder kommer du hunnit fastna på massa kameror och där polis faktiskt agerar

Finns effektivare sätt, kopiera NFC kort ser jag lika nivå som sno godis från barn.
Citera
2018-12-08, 11:42
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Oavsett kommer kort spärras, sedan oavsett kommer du inte få ut pengar. Vad kan man köpa för 200? Och även om du springer runt hela dagen i olika ställen får du ändå inte något av värde.

Nu är det väl riskfritt i Sverige då inte ens finns ens polis som utreder brott som finns bevisa på vem som gjort det. Men alla övriga vettiga länder kommer du hunnit fastna på massa kameror och där polis faktiskt agerar

Finns effektivare sätt, kopiera NFC kort ser jag lika nivå som sno godis från barn.

Jo, jag klonade en kollegas rumsnyckel på ett hotell en gång för att visa att det går. Hade ett sånt där UID-writeable-kort med mig. Hon blev lagom rädd.

Det förstår jag däremot att man skulle vilja göra, då många lämnar laptops, bilnycklar och allt möjligt på hotellrum helt öppet (inklusive jag själv, ligger lätt saker för 30k och skräpar i rummet när jag inte är där). Så att länsa någons rum på det och det enda som kommer stå är att någon gick in med den gästens kort är ju utmärkt.

Svårt att få tag på någons nyckel i de 3 sekunder som krävs bara. Men det får man väl vara lite finurlig med

Mer värt än 200kr iallafall
Senast redigerad av 8bitrage 2018-12-08 kl. 11:44.
Citera
2018-12-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Jo, jag klonade en kollegas rumsnyckel på ett hotell en gång för att visa att det går. Hade ett sånt där UID-writeable-kort med mig. Hon blev lagom rädd.

Det förstår jag däremot att man skulle vilja göra, då många lämnar laptops, bilnycklar och allt möjligt på hotellrum helt öppet (inklusive jag själv, ligger lätt saker för 30k och skräpar i rummet när jag inte är där). Så att länsa någons rum på det och det enda som kommer stå är att någon gick in med den gästens kort är ju utmärkt.

Svårt att få tag på någons nyckel i de 3 sekunder som krävs bara. Men det får man väl vara lite finurlig med

Mer värt än 200kr iallafall

Mer effektivt kopiera städerska kort isåfall, och ja på hotell där företagsfolk bor ännu större värde. Dock informationen som finns på deras laptop brukar vara betydligt mer värt än själva laptop.

Oavsett sno saker från hotellrum är ändå något för pundare. Kunskap och information har alltid högt värde.

Största risken på hotell i verkligheten är nätverket, på hotell jag varit på sett riktigt fina MITM attacker utföras. Även på perfekt SSL nivå. Orsak varför man ska ha all sin data kryptering och endast ha egen VPN.

För jag vet någon med kunskap skulle inte riskerat något för sno lite fika pengar i fysiska laptops etc utan endast intresserad av information och data.
Citera
2018-12-08, 12:22
Medlem
Browndawgs avatar
Haha humor denna tråd. Vet ni att folk förr betalade med kontanter? Jävla tur ni inte levde på den tiden då hade ni inte vågat ut genom dörren för att handla.

Blev du rånad på kontanter på den tiden var det kört. Men idag om någon snor ditt kort/kortuppgifter så blir du ersatt av banken.

Hur i helvete kan ni vara negativa till detta? (Ni som är det). Du skulle alltså max kunna bli av med 600 i några dagar, som din bank ersätter. Istället för att gamlingarna går runt med massa kontanter för att kort är krångligt, så är detta en jävligt bra lösning.

Edit; Stäng av kortet för internetköp och utlandsköp så är ni safe ändå.
Citera
2018-12-08, 12:34
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Mer effektivt kopiera städerska kort isåfall, och ja på hotell där företagsfolk bor ännu större värde. Dock informationen som finns på deras laptop brukar vara betydligt mer värt än själva laptop.

Oavsett sno saker från hotellrum är ändå något för pundare. Kunskap och information har alltid högt värde.

Största risken på hotell i verkligheten är nätverket, på hotell jag varit på sett riktigt fina MITM attacker utföras. Även på perfekt SSL nivå. Orsak varför man ska ha all sin data kryptering och endast ha egen VPN.

För jag vet någon med kunskap skulle inte riskerat något för sno lite fika pengar i fysiska laptops etc utan endast intresserad av information och data.

Absolut är städerskornas nycklar vettigare, och ja, hotells trådlösa nätverk är rätt ofta skämt. Men vill man göra det lätt för sig så sätter man bara upp en en ”evil twin” disassocierar klienter från de riktiga AP:arna och ser när man får massa rolig trafik genom sig. Väldigt lätt då de flesta hotellnät inte ens har WPA aktiverat utan bara en Captive portal...
Citera
2018-12-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Haha humor denna tråd. Vet ni att folk förr betalade med kontanter? Jävla tur ni inte levde på den tiden då hade ni inte vågat ut genom dörren för att handla.

Blev du rånad på kontanter på den tiden var det kört. Men idag om någon snor ditt kort/kortuppgifter så blir du ersatt av banken.

Hur i helvete kan ni vara negativa till detta? (Ni som är det). Du skulle alltså max kunna bli av med 600 i några dagar, som din bank ersätter. Istället för att gamlingarna går runt med massa kontanter för att kort är krångligt, så är detta en jävligt bra lösning.

Edit; Stäng av kortet för internetköp och utlandsköp så är ni safe ändå.

Finns ingen garanti för att banken betalar ut pengarna. Då kan ju alla shoppa loss som galningar på sina kort och sedan ringa banken och säga att kortet blev stulet.

Nu är det ju inte så att man bär runt på hela sin förmögenhet i plånboken. Man har en lagom stor summa pengar på sig utifrån det köpemönster man har. Man kombinerar kort med kontanter. Kort till större köp och kontanter till småköp.

Om man inte ens klarar slå in sina fyra siffror eller hålla reda på några mynt och sedlar hur klarar man då alla andra primitiva moment som ingår i vardagen? Att handla i en icabutik består som bekant av en rad primitiva moment. Ta sig till affären med cykel eller bil, parkera, plocka ner varorna i en korg, stå vid kassan i kö, plocka ner varorna i plastkassar, åka hem, tillreda maten, diska, osv. Hur klarar man detta om hanteringen av en fyrsiffrig kod är dig övermäktigt i kassan.

Människor beter sig som de vore mentalt efterblivna i butikerna.

https://www.youtube.com/watch?v=3Qf5nkPQd5E
Tjuvarna kapar ditt kontokort från en meters avstånd – så här skyddar du dig - Nyhetsmorgon (TV4)
Citera
2018-12-08, 13:54
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Finns ingen garanti för att banken betalar ut pengarna. Då kan ju alla shoppa loss som galningar på sina kort och sedan ringa banken och säga att kortet blev stulet.

Nu är det ju inte så att man bär runt på hela sin förmögenhet i plånboken. Man har en lagom stor summa pengar på sig utifrån det köpemönster man har. Man kombinerar kort med kontanter. Kort till större köp och kontanter till småköp.

Om man inte ens klarar slå in sina fyra siffror eller hålla reda på några mynt och sedlar hur klarar man då alla andra primitiva moment som ingår i vardagen? Att handla i en icabutik består som bekant av en rad primitiva moment. Ta sig till affären med cykel eller bil, parkera, plocka ner varorna i en korg, stå vid kassan i kö, plocka ner varorna i plastkassar, åka hem, tillreda maten, diska, osv. Hur klarar man detta om hanteringen av en fyrsiffrig kod är dig övermäktigt i kassan.

Människor beter sig som de vore mentalt efterblivna i butikerna.

https://www.youtube.com/watch?v=3Qf5nkPQd5E
Tjuvarna kapar ditt kontokort från en meters avstånd – så här skyddar du dig - Nyhetsmorgon (TV4)

Om du blir bestulen kortuppgifter eller kort och någon annan än du handlar på det så är det visst garanti för att banken ersätter. 100%. Har själv jobbat på bank 3 år.

Ditt förslag att handla och sedan reklamera köpen hos banken är det många som gjort, med varierande resultat. Finns trådar om den bedrägerivarianten.

Jag vet många äldre som har problem med att sätta in kortet, och knappa in koden. Dom ser inte eller motoriken är för dålig. Om du aldrig sett en gamling kämpa med detta på affären förbluffar det mig.
Citera
2018-12-08, 18:42
Medlem
Cuzco1s avatar
Förr var det ganska vanligt att man kunde betala betala genom att dra magnetremsan och sen signera kvittot. Innan dess så släpade man runt på en massa kontanter.
Idag är det dessutom väldigt enkelt att spärra sitt kort via mobilen och det tar max någon minut.

Jag skulle tro att plånbokstjuven hellre riktar in sig på Agda 78 år som har hela pensionen i kontanter i plånboken än en yngre med endast ett blipp-kort och ID-kort i plånboken.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in