2018-12-05, 22:40
Medlem
Är det en regelöverträdelse om användare X öppet förföljer användare Y i syfte att underminera dennes person varje tillfälle som ges? Kan en person stängas av för förföljelse?

Ser inget i regelverket gällande detta och önskar klarhet i frågan. Stalking av detta slaget kan väl ändå inte vara tillåtet?
Senast redigerad av Subzero1 2018-12-05 kl. 23:34.
Citera
2018-12-05, 22:43
Medlem
SektenAnderssons avatar
Det borde ju bara fördjupa diskussionen så det ser jag inget problem med, det är ju trots allt ett diskussionsforum.
Citera
2018-12-05, 22:51
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Är det en regelöverträdelse om användare X öppet förföljer användare Y i syfte att underminera dennes person varje tillfälle som ges? Kan en person stängas av för förföljelse?

Ser inget i regelverket gällande detta och önskar klarhet i frågan. Stalking av detta slaget kan väl ändå inte vara tillåtet?
Så länge du håller dig till regelverket får du underminera andra användare hur mycket du vill. Flashback vimlar av troll vars enda uppgift i livet verkar vara att jävlas med andra och dom får husera fritt.
Citera
2018-12-05, 22:52
Medlem
Citat:

Outa inte någon bara.
Citera
2018-12-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Så länge du håller dig till regelverket får du underminera andra användare hur mycket du vill. Flashback vimlar av troll vars enda uppgift i livet verkar vara att jävlas med andra och dom får husera fritt.

Det gränsar oundvikligen in i spekulation om användares identitet när systematiskt förföljelse brukas i syfte att underminera någons person.
Citera
2018-12-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Så länge du håller dig till regelverket får du underminera andra användare hur mycket du vill.

Och regelverket gör gällande att spekulationer om användares identitet är förbjudet.
Citera
2018-12-05, 23:01
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Och regelverket gör gällande att spekulationer om användares identitet är förbjudet.

Precis, regelverket är rätt tydlig på den punkten. Men sålänge ingen överträdelse sker så är det inte otillåtet.
Citera
2018-12-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Precis, regelverket är rätt tydlig på den punkten. Men sålänge ingen överträdelse sker så är det inte otillåtet.

Min poäng är att det sker vid systematisk stalking riktad mot en användares person, och gränsdragningen för vad som är spekulationer om ens identitet är inte skrivet i sten. Om jag spekulerar att någon är lågbegåvad och bor i en källare hos sin mor hade jag sannolikt inte blivit varnad/avstängd, även om regelverket föreskriver något annat.. Detta för att jag inte avgränsat tillräckligt för att outa personen ifråga. Men jag har spekulerat.
Citera
2018-12-05, 23:07
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Min poäng är att det sker oundvikligen vid systematisk stalking riktad mot en användares person, och gränsdragningen för vad som är spekulationer om ens identitet är inte skrivet i sten. Om jag spekulerar att någon är lågbegåvad och bor i en källare hos sin mor hade jag sannolikt inte blivit varnad/avstängd, även om regelverket föreskriver något annat.. Detta för att jag inte avgränsat tillräckligt för att outa personen ifråga. Men jag har spekulerat.

Det är korrekt, det bör väl dock rätt enkelt märkas ifall du försöker "fiska" information eller ifall du endast försöka underminera personen.
Citera
2018-12-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är korrekt, det bör väl dock rätt enkelt märkas ifall du försöker "fiska" information eller ifall du endast försöka underminera personen.

Motiv är ovidkommande. Spekulationer om en användares identitet är förbjudet. Stalking är för övrigt olagligt IRL, så jag har väldigt svårt att se hur det är tillåtet på Flashback, draget till sin spets. Och då syftar jag på destruktiv sådan, inte hemliga beundrare.
Senast redigerad av Subzero1 2018-12-05 kl. 23:12.
Citera
2018-12-05, 23:17
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Motiv är ovidkommande. Spekulationer om en användares identitet är förbjudet. Stalking är för övrigt olagligt IRL, så jag har väldigt svårt att se hur det är tillåtet på Flashback, draget till sin spets. Och då syftar jag på destruktiv sådan, inte hemliga beundrare.
Ja, det sker helt öppet här.
Det är samma personer och nya som varit på en sedan över tio år redan.

Jag undrar mest hur de som låter det pågå tänker, vad det gör med klimatet på nätet och samhället IRL? Jag har varit oroad, men släppt även det. Det är liksom inte ens egna framtid det handlar om direkt. Trist.an.

Det ska inte vara ok enligt reglerna, men som sagt.
Det sker dagligen.
Citera
2018-12-05, 23:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Är det så att någon försöker tysta dig genom att förfölja dig och dina inlägg, så tror jag nog att det finns gränser även för det. Samla på dig bevis visa upp för någon moderator så ska du se att det löser sig så småningom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in