2018-12-04, 23:31
Medlem
softsolids avatar
Det finns ingen näringsmässig nackdel med det du beskriver.

Er andra får jag be sluta med allt OT-tjafs! En viss mängd protein underlättar om man vill uppnå vissa saker. Ska ni OT-tramsa så ljug åtminstone inte.
Citera
2018-12-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
"Slutade tro på proteinpulvret"? Vassleprotein är fortfarande det bästa proteinet, det är ingen åsiktsfråga.

Om du vill få in mer energi så är kvarg typ det sämsta du kan blanda med, eftersom det är extremt kalorisnålt och samtidigt mättande.

Klart. Men har hellre en snarlik mättnadskänsla på 300 kalorier än 150.
Citera
2018-12-05, 00:41
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Klart. Men har hellre en snarlik mättnadskänsla på 300 kalorier än 150.

Du fick det att låta som att du vill ha mer energi, då kan du ju få snarlik mättnadskänsla på 500 kcal istället också. Kvarg är helt enkelt dåligt i det avseendet.
Citera
2018-12-05, 01:50
Medlem
Citat:
Du fick det att låta som att du vill ha mer energi, då kan du ju få snarlik mättnadskänsla på 500 kcal istället också. Kvarg är helt enkelt dåligt i det avseendet.

Yes. Men drar hellre en kvarg än en gainer. Tränar ganska hårt och äter även(försöker) vad jag känner är rätt för att uppnå mina mål utseendesmässigt..och då gör en gainer mer "skada än nytta".

Väger runt 68 kg på mina 169 cm och ligger i snitt 150gr protein om dagen...och har även ett kaloritak..så gainer passar inte min livsstil just nu.

Målet är att bibehålla eller bygga på kcalbalans..samtidigt som fettet rinner av..om än jävligt sakta vid kcalbalans(surprise..det går)..sedan om man nu ska välja gainer så drar jag hellre en ätardag och då väljer jag givetvis kakor/godis u name it ist för en gainer..ja..gainer är väldigt proteinsnålt jämför med kcal om man ser till andra produkter.

Är ju inte helt ny gällande träning och kost...gainer är väl bra för hardgainers men som jag skrev försöker jag leva en sund livsstil med rätt kost baserat på träning och mina mål.
Citera
2018-12-05, 14:30
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Har ju tränat ett bra tag i 5-6 år och håller mig då endast till vassle och aminosyror.

Det andra är mer eller mindre placebo/BS.

Vassle och aminosyror? Vassle är aminosyror. Om du använder BCAA kan du sluta göra det då det är bevisat att det inte gör någonting. EAA funkar, men det är precis samma aminosyraprofil som vassleprotein, så man kan lika gärna dricka vassleprotein innan, under och efter träning.
Citera
2018-12-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Vassle och aminosyror? Vassle är aminosyror. Om du använder BCAA kan du sluta göra det då det är bevisat att det inte gör någonting. EAA funkar, men det är precis samma aminosyraprofil som vassleprotein, så man kan lika gärna dricka vassleprotein innan, under och efter träning.

Nejdå. Det är EAA jag använder.

BCAA kan va kul men det är lite som gainer..pengar i sjön.

Finns vettigare produkter. Dock är BCAA inte helt bortkastade pengar..men i dem flesta fallen är de det.

Kan förstå om man vill ha BCAA som elitidrottare eller dylikt där många detaljer spelar in och är viktiga. Men som en "vanlig svensson"/amatör så är det EAA då jag vill åt pga alla aminosyrorna.

Sedan är inte vassle detsamma som rena aminosyror tex EAA, dock innehåller det en hög halt av aminosyror.
Citera
2018-12-05, 16:03
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Yes. Men drar hellre en kvarg än en gainer. Tränar ganska hårt och äter även(försöker) vad jag känner är rätt för att uppnå mina mål utseendesmässigt..och då gör en gainer mer "skada än nytta".

Väger runt 68 kg på mina 169 cm och ligger i snitt 150gr protein om dagen...och har även ett kaloritak..så gainer passar inte min livsstil just nu.

Målet är att bibehålla eller bygga på kcalbalans..samtidigt som fettet rinner av..om än jävligt sakta vid kcalbalans(surprise..det går)..sedan om man nu ska välja gainer så drar jag hellre en ätardag och då väljer jag givetvis kakor/godis u name it ist för en gainer..ja..gainer är väldigt proteinsnålt jämför med kcal om man ser till andra produkter.

Är ju inte helt ny gällande träning och kost...gainer är väl bra för hardgainers men som jag skrev försöker jag leva en sund livsstil med rätt kost baserat på träning och mina mål.

Gainer eller kvarg är inte alla alternativ som finns. Du verkar missuppfatta saker här.

Citat:
Nejdå. Det är EAA jag använder.

BCAA kan va kul men det är lite som gainer..pengar i sjön.

Finns vettigare produkter. Dock är BCAA inte helt bortkastade pengar..men i dem flesta fallen är de det.

Kan förstå om man vill ha BCAA som elitidrottare eller dylikt där många detaljer spelar in och är viktiga. Men som en "vanlig svensson"/amatör så är det EAA då jag vill åt pga alla aminosyrorna.

Sedan är inte vassle detsamma som rena aminosyror tex EAA, dock innehåller det en hög halt av aminosyror.

BCAA är bortkastade pengar, eller kan du berätta i vilka fall det inte är det? Sedan har du missuppfattat EAA/vassleprotein.. EAA är protein, dock innehåller vassleprotein peptider också.
Citera
2018-12-05, 16:25
Bannlyst
Citat:
Tack för svar.

Det är så att jag är magsäcksopererad och blir snabbt mätt. "Har inte råd" med att bli mätt på en 150 kalorier proteinshake och därför har jag testat blanda med en burk kvarg för att få in mer energi.

Vassle har ju sina fördelar och var bara lite osäker om kvarg hämmar dess funktion(att nå ut i systemet snabbt efter ett pass tex).

Blir nog att köra med kvarg hädanefter.

Och dyrt är varken kvarg eller vassle.

Jo om du blandar vassle med kvarg så tar det längre tid för proteinet att gå ut i systemet, det bästa är att bara ta vassle efter passet.
Citera
2018-12-05, 18:04
Medlem
Citat:
Gainer eller kvarg är inte alla alternativ som finns. Du verkar missuppfatta saker här.

Jag vet. Men eftersom jag har en förkärlek till kvarg/keso så vill jag hålla mig till det.

Ge mig gärna tips på flera likvärdigt energiinnehåll som kvarg/keso.
Krav är mejeriprodukt förstås.

BCAA är bortkastade pengar, eller kan du berätta i vilka fall det inte är det? Sedan har du missuppfattat EAA/vassleprotein.. EAA är protein, dock innehåller vassleprotein peptider också.

Helt nästan korrekt.
Det är inte EAA/BCAA som är protein, utan det är protein som innehåller aminosyror. Lite för komplicerat att förklara nogrannare men du förstår nog.

Nej. BCAA är inte bortkastade pengar.

Allt är relativt. Har du inget att gå på så är BCAA ett helt ok val. Har du andra produkter så tycker jag BCAA bör hållas som ett sekundärt val.
Citera
2018-12-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Jo om du blandar vassle med kvarg så tar det längre tid för proteinet att gå ut i systemet, det bästa är att bara ta vassle efter passet.

Det verkar vara delade tankar om det. Har vi kommit fram till något.

Vart är king grub när man behöver han som mest!? 😎😄

Edit: Din tes verkar inte hålla. Varför kan man blanda vassle med mjölk?!
Det sägs att det är samma sak som vatten(samma effekt).

Eftersom kvarg mer eller mindre är en ren mjökprodukt så bör väl det räknas inom som samma princip?!
Senast redigerad av pravihrvat 2018-12-05 kl. 18:15.
Citera
2018-12-05, 18:40
Bannlyst
Citat:
Det verkar vara delade tankar om det. Har vi kommit fram till något.

Vart är king grub när man behöver han som mest!? 😎😄

Edit: Din tes verkar inte hålla. Varför kan man blanda vassle med mjölk?!
Det sägs att det är samma sak som vatten(samma effekt).

Eftersom kvarg mer eller mindre är en ren mjökprodukt så bör väl det räknas inom som samma princip?!

Mjölk protein är både cassein och vassle, (80% cassein och 20% vassle) så vill du att kroppen tar upp vassle proteinet så snabbt som möjligt så ska man inta det på tom mage och inte med mjölk utan med vatten.

Att det är samma effekt att inta det med mjölk som med vatten är inte sant, vart har du fått det ifrån?
Senast redigerad av qirtero 2018-12-05 kl. 18:45.
Citera
2018-12-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Mjölk protein är både cassein och vassle, (80% cassein och 20% vassle) så vill du att kroppen tar upp vassle proteinet så snabbt som möjligt så ska man inta det på tom mage och inte med mjölk utan med vatten.

Att det är samma effekt att inta det med mjölk som med vatten är inte sant, vart har du fått det ifrån?

Kasein gör inte vassle långsammare om det är det du påstår. Som argument så finns där ute blandade protein...där vassle tas upp först.

I det långa loppet spelar det big ingen roll tror jag.

Mina tankar bara. Men det jag skrev i första raden är även fakta.

Edit: börja gå lite offtopic nu. Finns där inga svar med någon studie bakom svaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in