2018-12-04, 20:21
Medlem
Precis som topic lyder.

Finns det någon nackdel att blanda vassleprotein tillsammans kvarg. Blir upptaget av protein detsamma trots att man blandar vassle med mjölkprotein? Eller blir det annorlundare/sämre eller samma/bättre?.

Brukar dricka min shake för det mesta..men ibland blandar jag det ihop med kvarg och nån halvdeciliter mjölk för att hålla det flytande.

MVH
Citera
2018-12-04, 20:28
Bannlyst
Upptaget förändras ej.
Citera
2018-12-04, 20:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Finns det någon nackdel ...

Ja ekonomisk, eftersom varken pulvret eller kvargen behövs. Det måste väl vara flera år sedan folk allmänt slutade tro på proteinpulvret?

Som sagt så lider du ekonomisk nackdel.
Citera
2018-12-04, 20:58
Medlem
Hestapos avatar
Min uppfattning är att Kvarg rensar kroppen på oönskade restämnen medan ditt proteinpulver proppar igen hela systemet med en massa överflöd av ämnen du kanappast behöver.

Du får bestämma dig och köra i olika perioder annars är det som ovanstående skriver, ekonomisk epidemi och att din kropp får slita ont i onödan..
Citera
2018-12-04, 21:00
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja ekonomisk, eftersom varken pulvret eller kvargen behövs. Det måste väl vara flera år sedan folk allmänt slutade tro på proteinpulvret?

Proteinpulver kan vara ett utmärkt alternativ om man inte kan, eller vill, få i sig den mängden från kosten. Det är dessutom fullvärdigt och billigt, knappast dyrt, köper man när det är kampanj t.ex kan man få ned priset mot 100 kr/kg för vassleprotein.

Jag hävdar dock inte att det är något måste eller magiskt på något sätt, givetvis går det att få i sig vad man behöver via kosten, en smidig och billig källa till protein är det oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Min uppfattning är att Kvarg rensar kroppen på oönskade restämnen medan ditt proteinpulver proppar igen hela systemet med en massa överflöd av ämnen du kanappast behöver.

Du får bestämma dig och köra i olika perioder annars är det som ovanstående skriver, ekonomisk epidemi och att din kropp får slita ont i onödan..
Inkorrekt.
Citera
2018-12-04, 21:13
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:

Detta är givetvis felaktigt. Äter man normalt så kanske detta gäller, men går man på någon särskild diet eller liknande så kan det såklart vara användbart eller till och med viktigt.

Det kan t.ex. vara så att man ersätter en måltid med kvarg eller proteinpulver.

Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Öh... Hur fasen lyckades du komma fram till den uppfattningen? Vilka "oönskade restämnen"? Rensar, hur? Proppar igen vad, hur? Överflöd av vad?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-04 kl. 21:22.
Citera
2018-12-04, 21:22
Medlem
Rauno1s avatar
Jag tror, men vet inte säkert, tror att kvargen kan minska upptaget av vissa näringsämnen mer än vassle. Kanske något att gräva djupare?
Citera
2018-12-04, 22:06
Medlem
Tack för svar.

Det är så att jag är magsäcksopererad och blir snabbt mätt. "Har inte råd" med att bli mätt på en 150 kalorier proteinshake och därför har jag testat blanda med en burk kvarg för att få in mer energi.

Vassle har ju sina fördelar och var bara lite osäker om kvarg hämmar dess funktion(att nå ut i systemet snabbt efter ett pass tex).

Blir nog att köra med kvarg hädanefter.

Och dyrt är varken kvarg eller vassle.
Citera
2018-12-04, 22:17
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Tack för svar.

Det är så att jag är magsäcksopererad och blir snabbt mätt. "Har inte råd" med att bli mätt på en 150 kalorier proteinshake och därför har jag testat blanda med en burk kvarg för att få in mer energi.

Vassle har ju sina fördelar och var bara lite osäker om kvarg hämmar dess funktion(att nå ut i systemet snabbt efter ett pass tex).

Kör på Gainer istället för proteinpulver om det är mer energi du vill åt.
Den här t.ex https://www.gymgrossisten.com/smartsupps-mass-gainer-6-kg
Citera
2018-12-04, 22:22
Medlem
Gainer är bara massa socker. Inte prisvärt ..kan lika gärna äta annat då hehe
Citera
2018-12-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Kör på Gainer istället för proteinpulver om det är mer energi du vill åt.
Den här t.ex https://www.gymgrossisten.com/smartsupps-mass-gainer-6-kg

Har ju tränat ett bra tag i 5-6 år och håller mig då endast till vassle och aminosyror.

Det andra är mer eller mindre placebo/BS.
Citera
2018-12-04, 23:25
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

"Slutade tro på proteinpulvret"? Vassleprotein är fortfarande det bästa proteinet, det är ingen åsiktsfråga.

Citat:
Tack för svar.

Om du vill få in mer energi så är kvarg typ det sämsta du kan blanda med, eftersom det är extremt kalorisnålt och samtidigt mättande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in