Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 18:05
  #1
Medlem
Jag har köpt en lägenhet där det slutade med att jag behövde betala 27% insats istället för de vanliga 15 procenten. Detta trots att det såg bra ut enligt diverse kalkyler. Varför jag ändå genomförde köpet var för att det är en nyproduktion där jag redan hade kontrakt, betalat en del av lägenheten samt hade ett lånelöfte (som sedan sket sig när det drog ihop sig på riktigt).

Nåväl, pga detta behövde jag låna 150 000 av päronen. Tanken var att jag skulle nöja mig med bankens deal tillsvidare jag sedan försöka flytta bolånet till någon som kunde tänka sig 15% i insats.

Men nu är jag så himla trött på att krångla med banker så jag funderar jag på om det inte vore bättre att nöja mig och istället försöka betala av det privata lånet så fort som möjligt? Jag har redan fått ihop halva summan jag är skyldig och jag tror att om jag lever riktigt snålt kan jag kanske klara att skrapa ihop resterande på 7 månader.

Det känns kanske lite dumt att "slösa" pengar på att lägga in närmare 30% i en lägenhet och däremot inte ha några sparpengar att tala om. Så jag lär ju fortsätta att behöva leva snålt och bygga upp en buffert innan det.

Men det är väl förhoppningsvis ingen dålig investering. Kan kanske vara skönt ändå när det väl är avklarat?

Vad tycker ni låter klokast? Försöka få en bättre deal med någon bank eller betala päronen så fort som möjligt?
Citera
2018-12-04, 18:12
  #2
Medlem
Köpa något med extrem belåning utan att ha stenkoll på vad du köper känns inte ett dugg sunt.
Citera
2018-12-04, 18:17
  #3
Medlem
Pudersockers avatar
Betala päronen så fort som möjligt låter absolut enklast. Och inte alls dumt att vara mindre belånad då får du ju betala mindre ränta till banken. Då gör det mindre ont om priserna skulle gå ner lite. Så sikta på att avbetala en tredjedel när du har farten uppe, det borde kännas skönt att inte sitta full av lån, en sorts buffert det med.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-12-04 kl. 18:23.
Citera
2018-12-04, 18:21
  #4
Medlem
Nu är ju skadan redan skedd så diskussion om att valet var dumt behövs inte.

Jag har fast jobb, tjänar helt okej, hade 15% till insats, skulle minska mina utgifter iom flytt samt hade lånelöfte.

Jag valde helt enkelt att låna privat istället för att bryta ett kontrakt (vilket jag antar kan bli en rätt dyr historia).
Citera
2018-12-05, 02:18
  #5
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraxxa
Nu är ju skadan redan skedd så diskussion om att valet var dumt behövs inte.

Jag har fast jobb, tjänar helt okej, hade 15% till insats, skulle minska mina utgifter iom flytt samt hade lånelöfte.

Jag valde helt enkelt att låna privat istället för att bryta ett kontrakt (vilket jag antar kan bli en rätt dyr historia).

Rent ekonomiskt så bör man amortera på det lånet som har högst ränta.
Rent moraliskt ska man alltid betala av privata skulder först. Lån mellan folk som känner varandra leder sällan till förbättrade relationer så bäst att undvika så fort som möjligt.

Tänk på det som att om du har förbättrat din situation genom att försämra för någon annan.
Dina föräldrar kanske hade planerat att använda pengarna till något annat, men känner sig plikttrogna att hjälpa dig trots att de kanske inte egentligen velat det. Under tiden som du lånar pengarna missar de potentiella investeringsmöjligheter, samtidigt som din bostad kanske går upp i värde.
Du har inte nämnt någon om ränta på det privata lånet eller amortering låter som du har lagt pengar på hög i väntat på avbetalning?
Citera
2018-12-05, 18:36
  #6
Medlem
8bitrages avatar
Låt mig gissa, du hade glömt saker som pantbrevskostnader osv?
Citera
2018-12-05, 18:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraxxa
Jag har köpt en lägenhet där det slutade med att jag behövde betala 27% insats istället för de vanliga 15 procenten. Detta trots att det såg bra ut enligt diverse kalkyler. Varför jag ändå genomförde köpet var för att det är en nyproduktion där jag redan hade kontrakt, betalat en del av lägenheten samt hade ett lånelöfte (som sedan sket sig när det drog ihop sig på riktigt).

Nåväl, pga detta behövde jag låna 150 000 av päronen. Tanken var att jag skulle nöja mig med bankens deal tillsvidare jag sedan försöka flytta bolånet till någon som kunde tänka sig 15% i insats.

Men nu är jag så himla trött på att krångla med banker så jag funderar jag på om det inte vore bättre att nöja mig och istället försöka betala av det privata lånet så fort som möjligt? Jag har redan fått ihop halva summan jag är skyldig och jag tror att om jag lever riktigt snålt kan jag kanske klara att skrapa ihop resterande på 7 månader.

Det känns kanske lite dumt att "slösa" pengar på att lägga in närmare 30% i en lägenhet och däremot inte ha några sparpengar att tala om. Så jag lär ju fortsätta att behöva leva snålt och bygga upp en buffert innan det.

Men det är väl förhoppningsvis ingen dålig investering. Kan kanske vara skönt ändå när det väl är avklarat?

Vad tycker ni låter klokast? Försöka få en bättre deal med någon bank eller betala päronen så fort som möjligt?
Spara ihop pengarna! Räntan ska ju tydligen gå upp och då kommer priserna pressas ner. Du vill inte sitta på ett lån som du kunde fått mycket lägre sen när räntorna går upp, vilket de kommer göra inom ca 1 år. Spara ihop och avvakta marknaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback