2018-12-04, 14:51
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Även om det kanske inte verkar så, så är jag en av de som bryr sig. Men det handlar inte bara om julmaten. Jag är en av dem som har minimerat matsvinnet så mycket som möjligt. Det enda som jag numera slänger är sådant som man helt enkelt inte kan använda i matlagningen. Eller inte vill använda. Exempelvis äggskal. Vilket gör att jag knappt har något matsvinn.

Jag tycker att det är bättre att minska på matsvinnet rent generellt istället för att bara fokusera på en enda mathelg. Jag förstår din ide, och tanken är god. Vill man fokusera på djurens välbefinnande, så tycker jag inte att man endast ska köpa mindre kött. Man borde då fokusera på saker som köttets ursprung (djuren behandlas och föds upp olika beroende på vilket land det handlar om), om köttet är ekologiskt eller inte osv.

Jag har märkt i dina inlägg att natur och miljö är viktigt för dig.
Jag önskar att det vore möjligt att bara föda upp ekologiskt och bara i Sverige, men men med den enorma mängd kött vi köper (som vi inte ens äter upp) är det inte möjligt. Vi kan helt enkelt inte skaffa fram så det räcker till alla. Enda vägen är att konsumera mindre. Julhelgen är den allra värsta kötthögtiden då vi köper allra mest. Så den största skillnaden borde kunna göras där. Det är klart att man borde fokusera på fler saker. Men människan fungerar bevisligen inte så. En enkel grej är bättre än inget. EN liten grej tror jag gör stor skillnad.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in