2018-12-03, 17:24
Medlem
Grollarens avatar
Nu är det snart jul, och shoppingvagnarna fylls till brädden med mat vi ändå inte kommer äta upp. Jag tycker att det är ok att äta kött, men inte ok att slänga då det stackars djuret har dött helt i onödan
Så en liten bön till er att kanske handla lite mindre mat i år? alla äter ju lite mindre av allt och istället fler sorter. Så bara ett paket prinskorv kanske räcker istället för två?
Är det någonsin något som har tagit slut på ert julbord?
Och har ni fler tips på slippa slänga julmatstemat?
God matjul på er flashbackare
Citera
2018-12-03, 17:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Löjromen och den rökta ålen tar alltid slut.
Citera
2018-12-03, 17:36
Medlem
Känns ärligt talat rätt löjligt att säga att det är ok att äta, men inte att slänga. Djuret lider precis lika mycket oavsett. Det du säger i praktiken är att det lidande djuren får utstå i den vidriga djurindustrin är ett acceptabelt pris för att du ska få lyxkonsumera kött. Tyck så om du vill, men sluta rättfärdiga det med att du inte slänger något.

Annars är det väl inte så svårt att minska mängden man slänger. Ät upp det helt enkelt. Inte svårare än så.
Citera
2018-12-03, 17:39
Medlem
Det där med att mat slängs i enorma kvantiteter under jul är något som jag alltid haft svårt för. Dels matbutikerna som anser sig behöva ha enorma kvantiteter av allt hemma men självklart även vi konsumenter som fyller julbordet till bredden varpå mycket slängs. Jag har börjat att gå över till att köra jultallrik istället för julbord vilket har en rad olika fördelar. Dels så kan man satsa lite extra de rätter som alla verkligen vill ha och därmed köpa bättre råvaror. Kvalitet för kvantitet. Med handen på hjärtat så är det även oerhört skönt att slippa duka fram ett slaskigt julbord där hälften av sakerna knappt får plats i förhållande till köra en snygg presentation på en tallrik.
Citera
2018-12-03, 17:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Nu är det snart jul, och shoppingvagnarna fylls till brädden med mat vi ändå inte kommer äta upp. Jag tycker att det är ok att äta kött, men inte ok att slänga då det stackars djuret har dött helt i onödan
Så en liten bön till er att kanske handla lite mindre mat i år? alla äter ju lite mindre av allt och istället fler sorter. Så bara ett paket prinskorv kanske räcker istället för två?
Och har ni fler tips på slippa slänga julmatstemat?
God matjul på er flashbackare
Massa saker tar slut på vårt julbord. Det är dessutom inget problem att nåt blir kvar, det äter man dagarna efter.
Citera
2018-12-03, 17:43
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Känns ärligt talat rätt löjligt att säga att det är ok att äta, men inte att slänga. Djuret lider precis lika mycket oavsett. Det du säger i praktiken är att det lidande djuren får utstå i den vidriga djurindustrin är ett acceptabelt pris för att du ska få lyxkonsumera kött. Tyck så om du vill, men sluta rättfärdiga det med att du inte slänger något.

Annars är det väl inte så svårt att minska mängden man slänger. Ät upp det helt enkelt. Inte svårare än så.

Om vi inte köper mer än vad vi äter upp så behövs det ju inte slaktas lika mycket till jul. Så visst får fler djur leva om vi äter mindre kött. I längden kanske även storskalig köttproduktion blir onödig.
Jag rättfärdigar inget, men att begära att alla ska sluta äta kött är orimligt. Att äta mindre och bara köpa det vi behöver även om det är jul är ett steg som gör stor skillnad. Tror jag.
Citera
2018-12-03, 17:44
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det där med att mat slängs i enorma kvantiteter under jul är något som jag alltid haft svårt för. Dels matbutikerna som anser sig behöva ha enorma kvantiteter av allt hemma men självklart även vi konsumenter som fyller julbordet till bredden varpå mycket slängs. Jag har börjat att gå över till att köra jultallrik istället för julbord vilket har en rad olika fördelar. Dels så kan man satsa lite extra de rätter som alla verkligen vill ha och därmed köpa bättre råvaror. Kvalitet för kvantitet. Med handen på hjärtat så är det även oerhört skönt att slippa duka fram ett slaskigt julbord där hälften av sakerna knappt får plats i förhållande till köra en snygg presentation på en tallrik.

Jättebra förslag! Tack
Citera
2018-12-03, 17:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Löjromen och den rökta ålen tar alltid slut.

Jag har aldrig sett rökt ål på ett julbord. Är det någon speciell landskapstradition?
Citera
2018-12-03, 17:50
Medlem
Tycker folk kan sköta sig själva o skita i hur mycket mat man handlar eller äter. Bara för att du inte handlar mycket kött betyder inte att inget går till spillo. Affärerna slänger allt som inte blir köpt.
Citera
2018-12-03, 17:50
Medlem
Citat:
Om vi inte köper mer än vad vi äter upp så behövs det ju inte slaktas lika mycket till jul. Så visst får fler djur leva om vi äter mindre kött. I längden kanske även storskalig köttproduktion blir onödig.
Jo tjena. Om vi ska bli av med den storskaliga produktionen krävs oerhört mycket mer än att man köper ett paket prinskorv mindre till jul. Då pratar vi snarare om att minska sin konsumtion under hela året med 95% och att du betalar minst det dubbla för alla köttprodukter.

Citat:
Jag rättfärdigar inget, men att begära att alla ska sluta äta kött är orimligt. Att äta mindre och bara köpa det vi behöver även om det är jul är ett steg som gör stor skillnad. Tror jag.
Vad menar du med "behöver"? Du behöver faktiskt inte köpa kött alls om du inte vill. Och nej, det gör inte stor skillnad alls. Det dövar mest ditt dåliga samvete lite.
Citera
2018-12-03, 17:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har aldrig sett rökt ål på ett julbord. Är det någon speciell landskapstradition?
Rökt ål är en klassiker på julbord, men möjligen mest längst kusterna där den fiskas.
Citera
2018-12-03, 17:51
Medlem
Kan du förklara för mig varför du bryr dig om djur som inte bryr sig om dig? Blir att lönnmörda grisen själv i år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in