2018-12-03, 13:42
Medlem
Etolf123s avatar
Ska hålla ett argumenterande tal i skolan där jag tänkte mig argumentera för dom ekonomiska fördelarna med dödsstraff, hittar inga direkta bra argument förutom kostnaden för en fånge i det svenska fängelset. Vad mer kan man komma med?
Tack på förhand!
Citera
2018-12-03, 13:48
Medlem
poxers avatar
Ingen risk för återfall i brott.
Citera
2018-12-03, 13:55
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
....och I USA är det dyrare än livstidsstraff. Jag tror man måste ha förkortade processer och även för mindre brott för att det skall bli lönsamt. En föregångare är Duterte på Filippinerna som skjuter av knarkare utan rättegång. Honom måste du ha med!
Citera
2018-12-03, 14:13
Medlem
antiprofeminists avatar
Två returbiljetter och en enkelbiljett med silja line eller liknande. En för fången och två för två muskelösa vakter som kastar fången överbord när det är som längst från land, gärna lite misshandel innan. Kan inte kosta mer än en tusing. Överlever saten, har han förtjänat att få brottet preskiberat och lär via sin nära döden upplevelse bli en rättfram samhällsmedborgare. Win-win!
Citera
2018-12-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
....och I USA är det dyrare än livstidsstraff. Jag tror man måste ha förkortade processer och även för mindre brott för att det skall bli lönsamt. En föregångare är Duterte på Filippinerna som skjuter av knarkare utan rättegång. Honom måste du ha med!

Du kan inte jämföra Sverige med USA då kostnaden skiljer sig så jävla mycket på fånge/dygn
Citera
2018-12-03, 17:26
Medlem
Ingen risk för återfall av brott som nämts ovan sen kan du säkert hitta någon studie som visar att dödstraff är bra för att avskräcka
Citera
2018-12-03, 17:39
Medlem
Det blir snart plats för en ny intern.
Citera
2018-12-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Du kan inte jämföra Sverige med USA då kostnaden skiljer sig så jävla mycket på fånge/dygn

Citat:
Ingen risk för återfall av brott som nämts ovan sen kan du säkert hitta någon studie som visar att dödstraff är bra för att avskräcka

USA är det enda land vi egentligen kan jämföra med då det är den enda demokratiska fungerande rättsstaten som tillämpar dödsstraff. Självfallet är det billigare med dödsstraff exempelvis i Iran då det i praktiken bara är att skjuta den tilltalade bakom domstolshuset. Så fungerar det inte i en rättsstat.

Vidare rörande din tanke om att dödsstraff skulle agera som avskräckande faktor pekar samtlig forskning på motsatsen. Det enda tillfälle då dödsstraff skulle agera avskräckande är på brott där dödsstraff inte kan användas i enlighet med proportionalitetsprincipen (i kort, småbrott).
Citera
2018-12-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etolf123
Ska hålla ett argumenterande tal i skolan där jag tänkte mig argumentera för dom ekonomiska fördelarna med dödsstraff, hittar inga direkta bra argument förutom kostnaden för en fånge i det svenska fängelset. Vad mer kan man komma med?
Tack på förhand!

Anledningen till att du inte finner några bra argument är för att det inte finns några bra argument för dödsstraff. Vill vi ha en demokratisk rättsstat som upprätthåller och skyddar de grundläggande mänskliga rättigheterna och friheterna kan vi inte heller ha dödsstraff. Så enkelt är det.
Citera
2018-12-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

USA är det enda land vi egentligen kan jämföra med då det är den enda demokratiska fungerande rättsstaten som tillämpar dödsstraff. Självfallet är det billigare med dödsstraff exempelvis i Iran då det i praktiken bara är att skjuta den tilltalade bakom domstolshuset. Så fungerar det inte i en rättsstat.
.

Vad jag menar är att en fånge i Sverige kan kosta upp till 10 000 per dygn medans i USA är månadskostnaden typ två chipspåsar och en snus
Citera
2018-12-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Anledningen till att du inte finner några bra argument är för att det inte finns några bra argument för dödsstraff. Vill vi ha en demokratisk rättsstat som upprätthåller och skyddar de grundläggande mänskliga rättigheterna och friheterna kan vi inte heller ha dödsstraff. Så enkelt är det.

Själva tanken bakom dödstraff är att personen i fråga har förbrukat sin rätt att leva
Citera
2018-12-03, 18:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Vad jag menar är att en fånge i Sverige kan kosta upp till 10 000 per dygn medans i USA är månadskostnaden typ två chipspåsar och en snus
10.000 per dygn? Det blir billigare att skjuta och för att få in pengar till brottsofren säljer man den skjutne som kebab
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in