Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 20:22
  #1
Medlem
Hej

Börjar närma sig att min flickvän flyttar till Sverige och hon ska ha med sig 2 resväskor och 1 handbagage.

Blir lite fundersamma om vad hon inte får ta med sig in i Landet (Normala saker)
Hon vill gärna ha med sig kryddor, speciella verktyg för massage, hudvård och köksredskap som kanske är svårt att hitta här.

Skulle det bli problem på flygplatsen ifall hon packar en väska med mat från hennes land? Torrvaror. Detta är utanför EU

Läser här
https://www.tullverket.se/sv/privat/...4d801e2ad.html


Men hur kan de ha koll på hur mycket sakerna är värda? Tror hon kommer handla på sig saker för 2-3 tusen.

Det hon ska ha med sig är
Kläder
Pengar
Kryddor
Dator, andra elektronik saker
Hygien produkter
mm..

--------------

Min fråga är. Är det något man bör tänka på när man flyttar så mycket via flyget?
Citera
2018-12-02, 20:47
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Är det kryddor som inte går att handla i Sverige eller?
Givetvis får hon ta med kryddor, men både hygienprodukter och kryddor går ju att lösa här, det är bara slöseri på vikten i bagaget.
Citera
2018-12-02, 20:49
  #3
Moderator
Tystnads avatar
Andra med erfarenhet kan svara bättre än jag men....

Varför skall hon ta med matvaror??
Finns ju numera folk från hela världen bosatta i Sverige så det finns också lika många som importera olika sorters livsmedel, bara i min Stad finns det 2 st affärer som säljer utrikes specialkrubb.

Kryddor brukar ju bestrålas för att döda bakterier, vet dock ej hur det är med hennes kryddor vart dom ny kommer ifrån, bäst är väl att alla förpackningar är oöppnade så tullarna ser detta blir mindre tjafs.

Mediciner: tar hon några och har hon tänkt ta med sig från hemlandet?
Tänk på att många mediciner kan räknas som narkotikaklassade i EU men inte i andra länder och då blir det problem i Tullen.. så undervik mediciner
Citera
2018-12-03, 09:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Andra med erfarenhet kan svara bättre än jag men....

Varför skall hon ta med matvaror??
Finns ju numera folk från hela världen bosatta i Sverige så det finns också lika många som importera olika sorters livsmedel, bara i min Stad finns det 2 st affärer som säljer utrikes specialkrubb.

Kryddor brukar ju bestrålas för att döda bakterier, vet dock ej hur det är med hennes kryddor vart dom ny kommer ifrån, bäst är väl att alla förpackningar är oöppnade så tullarna ser detta blir mindre tjafs.

Mediciner: tar hon några och har hon tänkt ta med sig från hemlandet?
Tänk på att många mediciner kan räknas som narkotikaklassade i EU men inte i andra länder och då blir det problem i Tullen.. så undervik mediciner

Precis, ska nog be henne titta här först och sen be sin morsa skicka en låda ifall hon saknar något.

Tack för svaren
Citera
2018-12-03, 10:43
  #5
Medlem
AX64s avatar
Inget av det du beskrivit ska vara några problem. Beroende på ursprungsland är det knivigare med exempelvis levande växter (potatis, vissa blommor, etc.) och kött då dessa kan ställa till det, så sånt är det lika bra att utelämna.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2998564

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback