2018-12-02, 03:10
Bannlyst
Ni som arbetar mycket med foton, hur gör ni för att sortera dem?
Har ni något bra program ni kan tipsa om eller skapar ni bara olika mappar?
Jag har Windows 10 och jobbar med stora mängder foton.
Hur gör ni?
Citera
2018-12-02, 07:32
Medlem
Jag använder Adobe Lightroom. Inte gratis men det gör ett bra jobb.

I det programmet importerar man filer till en programkatalog. I det skedet läser programmet av exif-informationen, dvs information om filens namn, kamerans typ, slutartid osv... Sedan kan man låta programmet döpa om filerna och sortera in dom i mappar t.ex. efter datum.

I mitt fall låter jag programmet döpa filerna till kameramodell - datum - sekvensnummer.

Tidigare lade jag alla bilder i mappar delat på år/månad/dag, men nu har jag börjat göra mappar med namn baserat på händelse istället.

Fungerar väldigt bra.

Programmet kan både importera direkt från minneskort, men också från existerande kataloger ifall man vill döpa om massor med filer.
Citera
2018-12-02, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b_m_e
Jag använder Adobe Lightroom. Inte gratis men det gör ett bra jobb.

I det programmet importerar man filer till en programkatalog. I det skedet läser programmet av exif-informationen, dvs information om filens namn, kamerans typ, slutartid osv... Sedan kan man låta programmet döpa om filerna och sortera in dom i mappar t.ex. efter datum.

I mitt fall låter jag programmet döpa filerna till kameramodell - datum - sekvensnummer.

Tidigare lade jag alla bilder i mappar delat på år/månad/dag, men nu har jag börjat göra mappar med namn baserat på händelse istället.

Fungerar väldigt bra.

Programmet kan både importera direkt från minneskort, men också från existerande kataloger ifall man vill döpa om massor med filer.

Låter bra men laddade precis ner Picasa nu. Har du testat det?
Citera
2018-12-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Låter bra men laddade precis ner Picasa nu. Har du testat det?

Nja, eller kanske. Jag kommer ihåg att jag använde något som hette Picasa...Web? Antagligen innan det blev Google Photos.

Men det var mer för bilder från mobilen och bilder jag ville dela med mig av enkelt.

Webbtjänsterna funkar rätt ok tycker jag, det är enkelt att skapa album och bilderna hamnar i rätt tidsordning, men det är just detta med att ha bilderna i bra ordning på datorn jag gillar Lightroom för.
Ja, sen är det ju ett bra program för redigering också.
Men, jag sorterade manuellt förut och använde Capture One för redigering förut. Nu är det bara Lightroom istället.
Eller redigera...framkalla kanske man ska säga

Vad var frågan nu igen... Just ja, Picasa, tyvärr ingen aktuell erfarenhet, återkom gärna om vad du tycker själv!
Citera
2018-12-02, 11:59
Medlem
I lightroom finns det väl en sökfunktion på taggar i bilderna?
Man kan tagga dem med vad man vill, vilket år det är taget, om det är en höst, vår, sommar ,vinterbild, vem som är på bilden o massa saker.
Man slipper lägga dem i speciella kataloger utan det blir en databas som är sökbar.
Citera
2018-12-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man kan tagga dem med vad man vill, vilket år det är taget, om det är en höst, vår, sommar ,vinterbild, vem som är på bilden o massa saker.
Man slipper lägga dem i speciella kataloger utan det blir en databas som är sökbar.

Absolut!

Problemet är väl att man har slarvat lite med taggningen..
Men, jag upplever också att det går lite snabbare att hantera mindre urval av bilder, samt att katalogstrukturen på datorn blir bra.

Observera, jag har bara en katalog i lightroom, men flera undermappar.
Citera
2018-12-07, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Just det där med taggningen verkar ju vara den viktigaste funktionen som jag behöver.
Vet du ifall det finns andra liknande program där man kan
tagga bilderna på samma sätt som i LightRoom?

Om inte, kan man ladda ner LightRoom gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in