2018-11-30, 19:55
Medlem
Skrulfs avatar
Hej

Hej får en hel oseriösa spam-mail där det finns en länk, där det står att man kan avregistrera sig ifrån dem.
Får en känsla av att det är något lurt trycka på "avregistrera" i dessa mail - Lite att de aldrig skulle ha en sådan funktion om inte avsändaren av spam-mailet tjänade någonting på det. Typ att de kan se att adressen är aktiv och sälja vidare kanske?

Är det bara jag som nojig eller vad är er uppfattning om detta?

Någon skillnad om man bara behöver trycka på länken och bekräfta eller om man även behöver fylla i sin e-postadress och bekräfta efter tryckt på länken?
Citera
2018-11-30, 19:59
Medlem
Du verifierar din Email och kommer att få 10 x mer spam framöver.
Citera
2018-11-30, 20:19
Medlem
Skrulfs avatar
Oavsett om man bara trycker på länken eller behöver man fylla i sin e-post adress för att bli ännu mer spammad?

Vad ska man göra... Markera det som skräppost? Blockera avsändaren eller bara skita i det?
Citera
2018-11-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrulf
Oavsett om man bara trycker på länken eller behöver man fylla i sin e-post adress för att bli ännu mer spammad?

Vad ska man göra... Markera det som skräppost? Blockera avsändaren eller bara skita i det?
Eller se till att man aldrig hamnar i en spammares hander. Hehe. Det ar dock i princip omojligt pga allt ar byggt runtomkring epost-addresser pa internet. Men ja, dar har du svaret.

Men for att gora en liten "twist" pa det hela: Prova att svara pa ett SPAM-email hahahahah, kan vara kul ibland.
Citera
2018-11-30, 21:00
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Eller se till att man aldrig hamnar i en spammares hander. Hehe. Det ar dock i princip omojligt pga allt ar byggt runtomkring epost-addresser pa internet. Men ja, dar har du svaret.
Själv kör jag mycket med tjänster som Bouncr av det skälet. Visst, man måste ge sin mejladress till hemsidan och det känns sådär, men det känns ändå som ett bättre alternativ att köra disposables till allt än att ge ut sin riktiga mejl till allt som rör sig.
Citera
2018-11-30, 22:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Du verifierar din Email och kommer att få 10 x mer spam framöver.

Exakt så är det. Du klipper ett huvud av hydran och får tre i retur.
Citera
2018-12-07, 06:50
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrulf

NEj, länken är med största sannolikhet unik just för din emailadress, så du behöver inte göra nånting mer än att klicka på den för att verifiera att din email läses av någon, vilket som sagt kommer ge dig 10 gånger mer spam, om det ens räcker.

Kasta skiten och svara framförallt inte.
Citera
2019-12-27, 14:06
Medlem
Finns det något bra sätt att undvika alla spam? Jag hade ett konto på en site som blev hackad och sen dess verkar min adress cirkulera, vill helst inte byta adress.

Jag använder outlook (online).

Eller är enda sättet att minska spammen att man själv sorterar bort vissa nyckelord? De flesta mailen är rätt lika så visst det går att minska dem om jag sätter en del regler.
Citera
2019-12-27, 22:06
Medlem
Skaffa en emailadress som du bara använder till viktiga saker.
Sociala medier = inte viktigt.
Jag rekommenderar även starkt att inte ha några sociala medier i ditt riktiga namn, särskilt inte facebook, men det är en annan topic.

Denna mailadressen ska du bara ha till saker som jobbansökningar, bostadsrättsföreningskontrakt, m.m.
Du ska aldrig någonsin ange denna mailen någonstans i en webshop, sociala medier, eller något annat förutom i direkt kontakt med personer hos andra organisationer du är med i.

För alla andra saker bör man ha en temporär emailadress. Rekommenderar temp-mail.org

Skaffa dig en lite mer udda mailadress också.
Inte john.doe@hotmail.com eller john.doe@gmail.com
Utan kombinera det med siffror och specialtecken.

Jag rekommenderar dock att ni använder något som ProtonMail eller liknande som er privata mail. Gmail och Hotmail trackar allt ni gör. Så om ni är inloggade i exempelvis Gmail medan ni söker runt efter en ny laptop i Google är det stor chans att du börjar få spam mail om laptops. De stora bolagen säljer alltid er information vidare.
Senast redigerad av botnet 2019-12-27 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in