Har fastnat lite för personlighetspsykologi och läser man där om den s.k femfaktorteorin för personligheter så finns det en faktor som heter openness to experience på engelska. Vilket innebär bl.a att man är mer nyfiken, krativ och utforskande men även mer benägen att bli uppslukad i upplevelser, fantasier, musik, film m.m. (s.k "absorption").
Det är främst det sistnämnda som jag grubblat en hel del på. Förr brukade jag bli mer berörd av både musik och film medan det idag känns mer som en distraktion, typ att man slår på en film eller spelar musik av ren tristess. Känns även som att jag i tankarna är annorlunda, tänkte igenom saker förut och kunde mycket lättare ryckas med i t.ex fantasier och tankelekar.
Ett sidospår är att jag också upplever mig ha varit mer empatisk som mindre men det vet jag inte om det är att jag blivit mindre empatisk, eller om jag bara känner mindre för att jag blivit sämre på att leva mig in i andras situationer?
Är man mer plastisk som liten så att jag som vuxen idag är den jag är, eller tror ni man kan spekulera i att vi lever i ett annat samhälle (konstant stimulering osv) så att man inte längre har samma behov eller intresse av att fördjupa sig i t.ex en film, bok, musik? Någon som upplevt samma sak? Går det att påverka sig tillbaka tror ni (inser jag försökt hitta tillbaka till vissa gamla delar av mig i flera år nu men vet inte om det är lönt det eller om jag gör något fel)
Utdrag från wikipedia om vad det innebär:
Det är främst det sistnämnda som jag grubblat en hel del på. Förr brukade jag bli mer berörd av både musik och film medan det idag känns mer som en distraktion, typ att man slår på en film eller spelar musik av ren tristess. Känns även som att jag i tankarna är annorlunda, tänkte igenom saker förut och kunde mycket lättare ryckas med i t.ex fantasier och tankelekar.
Ett sidospår är att jag också upplever mig ha varit mer empatisk som mindre men det vet jag inte om det är att jag blivit mindre empatisk, eller om jag bara känner mindre för att jag blivit sämre på att leva mig in i andras situationer?
Är man mer plastisk som liten så att jag som vuxen idag är den jag är, eller tror ni man kan spekulera i att vi lever i ett annat samhälle (konstant stimulering osv) så att man inte längre har samma behov eller intresse av att fördjupa sig i t.ex en film, bok, musik? Någon som upplevt samma sak? Går det att påverka sig tillbaka tror ni (inser jag försökt hitta tillbaka till vissa gamla delar av mig i flera år nu men vet inte om det är lönt det eller om jag gör något fel)
Utdrag från wikipedia om vad det innebär:
Citat:
Appreciation for art, emotion, adventure, unusual ideas, curiosity, and variety of experience. Openness reflects the degree of intellectual curiosity, creativity and a preference for novelty and variety a person has. It is also described as the extent to which a person is imaginative or independent and depicts a personal preference for a variety of activities over a strict routine. High openness can be perceived as unpredictability or lack of focus, and more likely to engage in risky behaviour or drug taking.[5] Also, individuals that have high openness tend to lean, in occupation and hobby, towards the arts, being, typically, creative and appreciative of the significance of intellectual and artistic pursuits.[6]:191 Moreover, individuals with high openness are said to pursue self-actualization specifically by seeking out intense, euphoric experiences. Conversely, those with low openness seek to gain fulfillment through perseverance and are characterized as pragmatic and data-driven—sometimes even perceived to be dogmatic and closed-minded. Some disagreement remains about how to interpret and contextualize the openness factor.