2018-11-30, 10:57
Medlem
Hej

Vann pengar på nätet ca 15000 kr och har väntat på de pengarna i 5 dagar. Idag fick jag ett mail från min bank att hänvisning till Penningtvättlagen så behöver de veta vart pengarna kommer ifrån och vad jag ska använda de till samt att jag behöver redovisa kvitto eller liknande. jag har inte så mkt at redovisa utan tog en print på uttaget på sidan och mailade att det var en vinst som skulle in på sparkontot. Det stod att hör jag inte av mig innan början av dec så nekas utlandsbetalningen. innebär det att pengarna går tillbaka till avsändaren eller hamnar de i nåt förvar hos banken?

tacksam för svar .
Citera
2018-11-30, 11:31
Medlem
Soda--Pops avatar
I absolut värsta fall tar staten pengarna, oftast dock får du dem tilbaka efter låååång tid och bollande med brev till myndigheter. Lyckas du bevisa att du vunnit pengarna kommer brev från skatteverket att du är skyldig betala vinstskatt.

Pröva annan bank ifall det går.
Citera
2018-11-30, 11:34
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Lyckas du bevisa att du vunnit pengarna kommer brev från skatteverket att du är skyldig betala vinstskatt.

Det där beror ju helt på vilket land pengarna vunnits i. Utanför EU så får han skatta ja, men inom EU är spelvinster skattefria.
Citera
2018-11-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heidimariajohanna
Hej

Vann pengar på nätet ca 15000 kr och har väntat på de pengarna i 5 dagar. Idag fick jag ett mail från min bank att hänvisning till Penningtvättlagen så behöver de veta vart pengarna kommer ifrån och vad jag ska använda de till samt att jag behöver redovisa kvitto eller liknande. jag har inte så mkt at redovisa utan tog en print på uttaget på sidan och mailade att det var en vinst som skulle in på sparkontot. Det stod att hör jag inte av mig innan början av dec så nekas utlandsbetalningen. innebär det att pengarna går tillbaka till avsändaren eller hamnar de i nåt förvar hos banken?

tacksam för svar .

Varför uppgav du inte ett kreditkort?
Citera
2018-11-30, 13:00
Medlem
hej de kunde inte föra över till det inte visa utan vanligt mastercard. fick en annan vinst utbetalt igår på 9600 men inget brev från banken. hur fasiken gör jag. mailade banken men fick tillbaka att de behöver mer bevis mm . skckkade tillbaka att transaktionen igår va från samma avsändare och det gick ju bra utan problem. så pengarna gåe inte tillbaka till avsändaren om banken nekar föra över de till mig? galet detta. skulle valt utbetalning till skrill konto istället så hade man sluppit detta. går ju inte be de återta sin transaktion för den är ju redan processad ... suck.
Citera
2018-11-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heidimariajohanna
hej de kunde inte föra över till det inte visa utan vanligt mastercard. fick en annan vinst utbetalt igår på 9600 men inget brev från banken. hur fasiken gör jag. mailade banken men fick tillbaka att de behöver mer bevis mm . skckkade tillbaka att transaktionen igår va från samma avsändare och det gick ju bra utan problem. så pengarna gåe inte tillbaka till avsändaren om banken nekar föra över de till mig? galet detta. skulle valt utbetalning till skrill konto istället så hade man sluppit detta. går ju inte be de återta sin transaktion för den är ju redan processad ... suck.

du kommer få dina pengar lugna dig... men passa på att byta bank, vilka loosers som daltar med 15k...
Citera
2018-11-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
du kommer få dina pengar lugna dig... men passa på att byta bank, vilka loosers som daltar med 15k...

Samma hos alla banker. Det är lagen.
Citera
2018-11-30, 13:13
Medlem
ja får väl vänta men om jag inte kan bevisa så de vill ha går pengarna tillbaka till avsändaren? vi säger att det varit en privat person som skickat hade de fått tillbaka pengarna om banken nekat. fick inget svar om det.
Citera
2018-11-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Samma hos alla banker. Det är lagen.

Har fått utlandsbetalningar på flera hundra tusen med storlekar från några hundralappar till 70k, inte ett pip från banken, hade problem med en betalning en gång så ringde banken o dom ställde inte några frågor utan hjälpte mig fixa...
Citera
2018-11-30, 13:16
Medlem
tack för alla sva. när jag skrev att samma avsändare satte in igår tackade de för förklaring o nu har jag pengarna
Citera
2018-11-30, 15:14
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Har fått utlandsbetalningar på flera hundra tusen med storlekar från några hundralappar till 70k, inte ett pip från banken, hade problem med en betalning en gång så ringde banken o dom ställde inte några frågor utan hjälpte mig fixa...

Får man fråga vilken bank du har ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in