2018-11-30, 10:57
Medlem
Hej

Vann pengar p ntet ca 15000 kr och har vntat p de pengarna i 5 dagar. Idag fick jag ett mail frn min bank att hnvisning till Penningtvttlagen s behver de veta vart pengarna kommer ifrn och vad jag ska anvnda de till samt att jag behver redovisa kvitto eller liknande. jag har inte s mkt at redovisa utan tog en print p uttaget p sidan och mailade att det var en vinst som skulle in p sparkontot. Det stod att hr jag inte av mig innan brjan av dec s nekas utlandsbetalningen. innebr det att pengarna gr tillbaka till avsndaren eller hamnar de i nt frvar hos banken?

tacksam fr svar .
Citera
2018-11-30, 11:31
Medlem
Soda--Pops avatar
I absolut vrsta fall tar staten pengarna, oftast dock fr du dem tilbaka efter lng tid och bollande med brev till myndigheter. Lyckas du bevisa att du vunnit pengarna kommer brev frn skatteverket att du r skyldig betala vinstskatt.

Prva annan bank ifall det gr.
Citera
2018-11-30, 11:34
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Lyckas du bevisa att du vunnit pengarna kommer brev frn skatteverket att du r skyldig betala vinstskatt.

Det dr beror ju helt p vilket land pengarna vunnits i. Utanfr EU s fr han skatta ja, men inom EU r spelvinster skattefria.
Citera
2018-11-30, 11:50
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av heidimariajohanna
Hej

Vann pengar p ntet ca 15000 kr och har vntat p de pengarna i 5 dagar. Idag fick jag ett mail frn min bank att hnvisning till Penningtvttlagen s behver de veta vart pengarna kommer ifrn och vad jag ska anvnda de till samt att jag behver redovisa kvitto eller liknande. jag har inte s mkt at redovisa utan tog en print p uttaget p sidan och mailade att det var en vinst som skulle in p sparkontot. Det stod att hr jag inte av mig innan brjan av dec s nekas utlandsbetalningen. innebr det att pengarna gr tillbaka till avsndaren eller hamnar de i nt frvar hos banken?

tacksam fr svar .

Varfr uppgav du inte ett kreditkort?
Citera
2018-11-30, 13:00
Medlem
hej de kunde inte fra ver till det inte visa utan vanligt mastercard. fick en annan vinst utbetalt igr p 9600 men inget brev frn banken. hur fasiken gr jag. mailade banken men fick tillbaka att de behver mer bevis mm . skckkade tillbaka att transaktionen igr va frn samma avsndare och det gick ju bra utan problem. s pengarna ge inte tillbaka till avsndaren om banken nekar fra ver de till mig? galet detta. skulle valt utbetalning till skrill konto istllet s hade man sluppit detta. gr ju inte be de terta sin transaktion fr den r ju redan processad ... suck.
Citera
2018-11-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heidimariajohanna
hej de kunde inte fra ver till det inte visa utan vanligt mastercard. fick en annan vinst utbetalt igr p 9600 men inget brev frn banken. hur fasiken gr jag. mailade banken men fick tillbaka att de behver mer bevis mm . skckkade tillbaka att transaktionen igr va frn samma avsndare och det gick ju bra utan problem. s pengarna ge inte tillbaka till avsndaren om banken nekar fra ver de till mig? galet detta. skulle valt utbetalning till skrill konto istllet s hade man sluppit detta. gr ju inte be de terta sin transaktion fr den r ju redan processad ... suck.

du kommer f dina pengar lugna dig... men passa p att byta bank, vilka loosers som daltar med 15k...
Citera
2018-11-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
du kommer f dina pengar lugna dig... men passa p att byta bank, vilka loosers som daltar med 15k...

Samma hos alla banker. Det r lagen.
Citera
2018-11-30, 13:13
Medlem
ja fr vl vnta men om jag inte kan bevisa s de vill ha gr pengarna tillbaka till avsndaren? vi sger att det varit en privat person som skickat hade de ftt tillbaka pengarna om banken nekat. fick inget svar om det.
Citera
2018-11-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Samma hos alla banker. Det r lagen.

Har ftt utlandsbetalningar p flera hundra tusen med storlekar frn ngra hundralappar till 70k, inte ett pip frn banken, hade problem med en betalning en gng s ringde banken o dom stllde inte ngra frgor utan hjlpte mig fixa...
Citera
2018-11-30, 13:16
Medlem
tack fr alla sva. nr jag skrev att samma avsndare satte in igr tackade de fr frklaring o nu har jag pengarna
Citera
2018-11-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Har ftt utlandsbetalningar p flera hundra tusen med storlekar frn ngra hundralappar till 70k, inte ett pip frn banken, hade problem med en betalning en gng s ringde banken o dom stllde inte ngra frgor utan hjlpte mig fixa...

Fr man frga vilken bank du har ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in