2025-04-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCall4win
Tack för tips om kameror!
Jag har påtalat flera gånger att hon inte behöver prata med mig/oss om hon inte har något positivt att säga. Att hon jätte gärna får ha sina åsikter men man behöver inte uttrycka dom!
Tyvärr är hon lite efter och hänvisade då till yttrandefriheten varpå vi hade en låååång diskussion då jag menar att man inte kan åberopa yttrandefriheten mellan individ och individ utan den är tillämplig mellan individ och STAT… men nä, det flög inte heller så att säga…

Känns som moment 22… Vi ska försöka ringa kommunens bygglovsavdelning idag och fråga vafan vi ska göra… Dom måste ju känna till denna rättshaverist.

Såna där kärringar brukar inkomma med ogrundade polisanmälningar förr eller senare. Kanske är det bäst att vara den som först inkommer med polisanmälan.
Citera
2025-04-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Skulle önska förslag om hur grannskapet kan hantera extremt obehaglig granne som alla i hela området tycker är väldigt obehaglig. Gäller lägenhetshus i mindre tätort, hyreslägenheter.

Invandrad kille från Syrien, ca 55 år o ensamstående, som enligt uppgift bott här i 8 år. Han är arbetslös, har alltid varit det i Sverige, försöker inte ens lära sig svenska. Är allmänt normal när vissa möter honom, men under ytan så finns det nu åratal och bokstavligen dussintals människor - både i området och utanför - som hävdar att han är intresserad av flickor, runt åldern 14-18 år. Det här rapporteras av många människor, där dessa människor inte känner till varandra, och ändå berättar snarlika historier över många år.

Han är lite av 'byfånen' som går runt o samlar pant, samt plockar upp billig elektronik ifrån öppna sopstationer och försöker sälja till "mindre bemedlade" personer i samhällets utkant. Han använder inte narkotika eller sprit, men rör sig väldigt mycket i dom kretsar där sånt förekommer. Han säljer även svartsprit, smuggelcigg och annat småshit, för att dryga ut Migrationsverkets smala bidrag. Men inget man ser öppet eller kommer åt, ingen stor eller systematisk skala liksom.

Han har blivit polisanmäld många gånger för ofredande, och ofredar i synnerhet flickor i området, genom att i princip hålla fast dom så dom inte kan gå iväg. Pussa dom på kinder,a, försöka pussa på munnen, talar med förförisk röst, och blir upprörd när flickorna inte vill pussa honom på kinden tillbaka. Bjuder in småtjejer till lägenheten med sötsaker (som ingen tjej gå på utan blir bara äcklad av).

Han har fått påhälsning av flertalet föräldrar, och utskälld. Han gör sig hela tiden ovän med folk, pissar mot husknutar och blir aggressiv om man säger till honom. Är inne och gräver i soprummen och snokar runt i folks källarförråd. Visar fingret åt folk, gör grimaser, och slänger ut matresterna i jorden i sin egna uteplats, varpå råttor, måsar och annat söker sig tilll hans- och därför hans grannars lägenheter.

Har varit in till honom 1 gång, och det såg bokstavligt ut som en soptipp därinne. Direkt sanitär olägenhet, och han visade mig även en pistol som han hade, som verkade tung och såg riktig ut. Han har inga pengar att handla vapen legalt för. Han hade flera DVD-skivor med porr som låg framme, med temat "young and sweet" typ.
Killen har dock inga starka personliga band till andra människor, så han har typ nästan ingen alls som håller honom om ryggen.

Han är portad ifrån att komma in till samtliga mataffärer inom 1 kilometers håll (totalt 5 mataffärer) samt andra etablissemang som kaféer, kiosker, bensinmackar osv. Samtliga dom ställena säger att han är störig, hamnar i bråk jämnt och står utanför och väntar på att unga kvinnliga kunder ska komma ut så han kan "prata med dom". Som sagt när han väl sätter igång med dom så är han oerhört svår att bli av med.

Hans intresse för unga flickor är han dessutom dålig på att dölja. Han nästan cyklar efter folk, halvt stalkar vissa för att få en chans att "prata med dom", så att säga. Han är däremot inte aggressivt lagd, inte direkt våldsam i sin personlighet. Men hans närvaro utgör nu att folk går långa omvägar för att inte möta honom. Om man möter honom så uppehåller han en och vill prata, prata, prata, och liksom agerar som "han är bara en som alla andra". Han liksom fattar inte, alls. Fattar inte att han är byfånen, och förstår inte normal social dynamik i samtal osv. Så säger alla.

Han går däremot inte direkt över lagen - inte som jag sett eller hört om. Så det finns liksom inget konkret att gå på.
Jag skulle vilja se att han lämnar området och flyttar bort. Och det vill samtliga personer - och det är MÅNGA - som känner till honom.

Frågan är bara hur man få till stånd det. Att ringa till hyresvärden är ju ett sätt, men .. det blir liksom som att "snacka skit om en granne" då. Hyresvärden kommer inte se det som något konkret man behöver agera på. Hyresvärden är ett stort bolag med över 5000 lägenheter. Dom får ju inte gå in i hans lägenhet för att se hur det ser ut där heller, inte utan "hyresgästens medgivande". Så det blir svårt att påvisa också. Han vet liksom halvt om att det han gör inte ses som okej, så han är väldigt noga och uppmärksam med att inte avslöja sig. Så att dokumentera hans agerande blir svårt.

Det enda jag kan se som möjligt just nu, är att ringa hyresvärden, förmå 2-3 till personer att ringa hyresvärden och berätta samma saker (många vill inte göra det, rädd för problem), samt ringa polisen och anmäla illegalt vapen i lägenhet.

Någon som kan komma på kreativa tips för hur man kan visa för världen och hyresvärd m.m. hur han är och vem han är? Hur skulle ni hantera en sånhär situation?

En svensk barnfamilj i grannskapet: samma sak som din från syrien eller ännu värre. Jag längtar efter den dagen när ska kunna få gå ut på min egen trädgärd....vilket är inte möjligt pga de narcissistiska hänsynslösa gaphalsar, riktiga psykopater, obehandlade, 11-50 år gamla inom familjen. Massa psykopater överallt, eftersom Miljöförvaltmning, Polisen och socialen verkar samarbeta med brottslingar eller helt inaktiva tjänster.
Citera
2025-04-27, 15:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCall4win
Håller på att tappa det fullständigt!

Bor i ett trevligt villaområde i södra Stockholm… huset va ett rejält renoveringsobjekt så vi kavlade upp ärmarna direkt..Redan första dagen kommer hon, århundradets sjukaste granne.
Hon säger inte hej och välkommen till området (som alla andra gjorde) utan hennes första fråga va -Hur gamla är ni? Följt av erat hus är ett svartbygge, det får inte stå där.
2. Ska ni ha barn? Jag vill inte att ni bygger ut för då huset redan skuggar mitt körsbärsträd.

Man fick lite kalla fötter, men tänkte att beteendet är övergående. Tji fick vi..

Efter ett år är vi anmälda flera gånger.
Jag byggde en spaljé vid tomtgräns (av armeringsnät och en blomlåda. Hon menade att ingenting får placeras närmare är 6,5m från tomtgränsen. Jag ska väl fan inte bo i spaljén?! Kommunen avslog hennes anmälan men hon drog det till länsstyrelsen, som också avslog den. Då började helvetet på riktigt…

Så fort jag sätter ner spaden i jorden står hon där… Vad gör du, vad ska du plantera, du kan inte sätta häck, du kan inte gräva där, enligt jordabalken måste du ta hand om ditt egna regnvatten, din buske skuggar min tomt, kan du byta riktning på dina takstolar, vad kallar du det ni bygger… Ja, ni fattar… anmälningarna haglar in och nu inväntar vi ännu en eftersom vi bygger ut vår altan…

Trots att jag vet att man får bygga ut altanen från fasad 3,6m max 180cm högt OM jag har ett räcke med 50% ljusgenomsläpp, så får jag ont i magen och blir så jävla trött! Vi flyttade ju till hus för att få göra de vi ville? Bestämma över vår egna tomt.. det har gått så jävla långt att man undviker att göra vissa saker..

Vad fan ska vi göra??
Jag hade blivit galen.
Du har nog inte så mycket val än att sätta hårt mot hårt och göra kärringen rädd för dig, explodera när hon kommer och börjar, gapskrik på henne och tappa det totalt när hon öppnar käften.
Men gör såklart inget olagligt, hota henne inte.
Men var så nära du kan.
Stå och glo argt på henne så fort hon visar sig.
Du har inget val än att ge skenet av att du är minst lika tokig som hon själv.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-27 kl. 15:12.
Citera
2025-04-27, 15:15
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Antingen ignorera henne fullständigt, inte ens titta på henne när hon talar till dig. Hon har inte ett skit att göra med vad du planterar för växter.

Eller också ställer du dig alldeles intill henne och vrålar ”Håll käft din fula fitta” rakt i ansiktet på henne.
Detta är svaret.
Han MÅSTE göra henne rädd för honom.
Ignorera henne kommer inte funka.
Titta argt på henne så fort hon kommer mot dig för att börja med sin skit och säg "Du är så jävla ful din äckliga fitta".
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-27 kl. 15:19.
Citera
2025-04-27, 21:06
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag har en granne som helt plötsligt har börjat skratta högt och jättekonstigt, låter som i filmer där en karaktär har exakt samma skratt hela tiden. Det är rätt störande för att det hörs så tydligt och återkommer flera gånger i veckan också.
Senast redigerad av 2n00b4U 2025-04-27 kl. 21:15.
Citera
2025-04-29, 12:19
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag har en granne som helt plötsligt har börjat skratta högt och jättekonstigt, låter som i filmer där en karaktär har exakt samma skratt hela tiden. Det är rätt störande för att det hörs så tydligt och återkommer flera gånger i veckan också.

Skratta tillbaka högre och med ännu mer irriterande röst.
Citera
2025-05-03, 17:53
Medlem
Min granne är 80 år och har tre vallhundar i mellanstl.
Dom skäller konstant från det dom släpps ut i trädgården tills dom tas in.
Dom får förutom att vara i trädgården en koppel promenad om dagen av grannen då hon orkar eller av andra grannen.
Min trädgård gränsar till hennes.
Hon har ett bra staket runt sitt hus på två sidor.
Jag har ett bra staket som jag fixat själv. På andra sidan där jag har nät är det ej valpsäkert
En del av staketet gränsar ju mellan våra trädgårdar.
Hennes hundar jagar stormskällande längs staketet så fort någon visar sig i trädgården. Människor eller hundar. Dom jagar längs staketet på alla som går förbi och skäller skäller skäller.
Jag har valpar som jag inte vill ska ha det beteendet.
Så jag håller styr på mina hundar för att dom inte ska hetsas av hennes hundar.
Häromdagen fick jag nog.
Jag släppte ut mina hundar och går ut efter.
Hennes hundar springer som galningar och gallskäller långs staketet.
Ett nej från mig gör så att mina hundar inte springer med.
Jag ropar till grannen att dina hundar är ju understimulerade det är ju därför dom springer såhär.
Understimulerade säger hon? Du är ju sjuk i huvudet.
Nej du får se till att dem slutar jaga längs staketet.
Så säger kärringen.
Jag var ute med mina hundar först så du får släppa ut dina på andra sidan. Sen säger hon igen. Du är ju sjuk i huvudet sen går hon in.
Vad är det för jävla dagisfasoner.
Jag måste ju kunna gå ut i min trädgård när jag vill.
Jag har kontroll över mina hundar.
Det är hennes hundar som springer som psykopater längs staketet inte mina.
Hon beter sig som en sån där som lägger handdukar på solstolar kl 6 på morgonen med devisen jag var där först.

Jag vete fan vad jag ska göra för att lösa situationen.
Hon klarar ju inte av hundarna.

Mina hundar går jag på kurs med. Nosework. Tränar lydnad till husbehov. Ställer ut. Förutom promenader och att dom följer med till stan.
Idag har vi varit bort 12 timmar.

Hoppas hon har utnyttjat tiden väl då jag ej varit hemma.
🤬
Senast redigerad av Pinklip 2025-05-03 kl. 17:55.
Citera
2025-05-03, 17:56
Medlem
Jag hör henne just nu prata med andra grannen om att det är ju orimligt att hon inte kan släppa ut sina hundar som hon vill.
Men det får hon.
Men dom får inte jaga mina hundar längs staketet.
Citera
2025-05-11, 09:23
Hade en granne som fick för sig att borra exakt kl 22, när muppen var riktigt på hugget borrade han
strax innan 24 slaget på en tisdag Störningsjouren var där ofta, tror han inte mådde så bra.
Citera
2025-05-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Skulle önska förslag om hur grannskapet kan hantera extremt obehaglig granne som alla i hela området tycker är väldigt obehaglig. Gäller lägenhetshus i mindre tätort, hyreslägenheter.

Invandrad kille från Syrien, ca 55 år o ensamstående, som enligt uppgift bott här i 8 år. Han är arbetslös, har alltid varit det i Sverige, försöker inte ens lära sig svenska. Är allmänt normal när vissa möter honom, men under ytan så finns det nu åratal och bokstavligen dussintals människor - både i området och utanför - som hävdar att han är intresserad av flickor, runt åldern 14-18 år. Det här rapporteras av många människor, där dessa människor inte känner till varandra, och ändå berättar snarlika historier över många år.

Han är lite av 'byfånen' som går runt o samlar pant, samt plockar upp billig elektronik ifrån öppna sopstationer och försöker sälja till "mindre bemedlade" personer i samhällets utkant. Han använder inte narkotika eller sprit, men rör sig väldigt mycket i dom kretsar där sånt förekommer. Han säljer även svartsprit, smuggelcigg och annat småshit, för att dryga ut Migrationsverkets smala bidrag. Men inget man ser öppet eller kommer åt, ingen stor eller systematisk skala liksom.

Han har blivit polisanmäld många gånger för ofredande, och ofredar i synnerhet flickor i området, genom att i princip hålla fast dom så dom inte kan gå iväg. Pussa dom på kinder,a, försöka pussa på munnen, talar med förförisk röst, och blir upprörd när flickorna inte vill pussa honom på kinden tillbaka. Bjuder in småtjejer till lägenheten med sötsaker (som ingen tjej gå på utan blir bara äcklad av).

Han har fått påhälsning av flertalet föräldrar, och utskälld. Han gör sig hela tiden ovän med folk, pissar mot husknutar och blir aggressiv om man säger till honom. Är inne och gräver i soprummen och snokar runt i folks källarförråd. Visar fingret åt folk, gör grimaser, och slänger ut matresterna i jorden i sin egna uteplats, varpå råttor, måsar och annat söker sig tilll hans- och därför hans grannars lägenheter.

Har varit in till honom 1 gång, och det såg bokstavligt ut som en soptipp därinne. Direkt sanitär olägenhet, och han visade mig även en pistol som han hade, som verkade tung och såg riktig ut. Han har inga pengar att handla vapen legalt för. Han hade flera DVD-skivor med porr som låg framme, med temat "young and sweet" typ.
Killen har dock inga starka personliga band till andra människor, så han har typ nästan ingen alls som håller honom om ryggen.

Han är portad ifrån att komma in till samtliga mataffärer inom 1 kilometers håll (totalt 5 mataffärer) samt andra etablissemang som kaféer, kiosker, bensinmackar osv. Samtliga dom ställena säger att han är störig, hamnar i bråk jämnt och står utanför och väntar på att unga kvinnliga kunder ska komma ut så han kan "prata med dom". Som sagt när han väl sätter igång med dom så är han oerhört svår att bli av med.

Hans intresse för unga flickor är han dessutom dålig på att dölja. Han nästan cyklar efter folk, halvt stalkar vissa för att få en chans att "prata med dom", så att säga. Han är däremot inte aggressivt lagd, inte direkt våldsam i sin personlighet. Men hans närvaro utgör nu att folk går långa omvägar för att inte möta honom. Om man möter honom så uppehåller han en och vill prata, prata, prata, och liksom agerar som "han är bara en som alla andra". Han liksom fattar inte, alls. Fattar inte att han är byfånen, och förstår inte normal social dynamik i samtal osv. Så säger alla.

Han går däremot inte direkt över lagen - inte som jag sett eller hört om. Så det finns liksom inget konkret att gå på.
Jag skulle vilja se att han lämnar området och flyttar bort. Och det vill samtliga personer - och det är MÅNGA - som känner till honom.

Frågan är bara hur man få till stånd det. Att ringa till hyresvärden är ju ett sätt, men .. det blir liksom som att "snacka skit om en granne" då. Hyresvärden kommer inte se det som något konkret man behöver agera på. Hyresvärden är ett stort bolag med över 5000 lägenheter. Dom får ju inte gå in i hans lägenhet för att se hur det ser ut där heller, inte utan "hyresgästens medgivande". Så det blir svårt att påvisa också. Han vet liksom halvt om att det han gör inte ses som okej, så han är väldigt noga och uppmärksam med att inte avslöja sig. Så att dokumentera hans agerande blir svårt.

Det enda jag kan se som möjligt just nu, är att ringa hyresvärden, förmå 2-3 till personer att ringa hyresvärden och berätta samma saker (många vill inte göra det, rädd för problem), samt ringa polisen och anmäla illegalt vapen i lägenhet.

Någon som kan komma på kreativa tips för hur man kan visa för världen och hyresvärd m.m. hur han är och vem han är? Hur skulle ni hantera en sånhär situation?
Ok och varför samlar ni inte ihop ett gäng och slår ner han ? Om polisen inte gör något så får man fixa det på egen hand.
Fast regeringen har ju sagt att det bara kommit läkare och raketforsare så detta verkar inte gå ihop.🫤
Citera
2025-05-20, 12:25
Medlem
Jag hör när min granne rullar sitt skinn fram och tillbaka fram och tillbaka..flap flap flap
Men det är lungt för mig.
Citera
2025-05-28, 08:47
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar3000
Vet inte vad jag ska göra över mina grannar från helvetet!!! Måste skriva av mig.

Bor i hyreslägenhet i ett 50-talshus i en hyfsat lugn göteborgsförort. Mittemot mig bor en gammal zigenartant, som är hur lugn som helst när hon är där ensam (förutom cigarettlukt i trapphuset men det kan jag leva med). Problemet är när hon bjuder in hela sin jävla stamtavla som då bor där i perioder. Hennes döttrar är typiska wt-brudar med ankläppar och jättelånga naglar, sönerna (eller döttrarnas män jag vet inte) ser ut som kriminella slödder med örhänge och tatuerad hals. Samtliga har även en flock ungar mellan kanske 3 till 9 år gamla. Kan nämna att alla lägenheter är 1 rok så dom bor tre generationer på ca 40 kvm.

Börjar tröttna rejält. För det första är det ett jävla spring där, plingar på dörrklockan i tid och otid, massa människor springer in och ut. Hör kärringen och hennes döttrar som bråkar högljutt och smäller i dörrar, deras tonläge i vanliga samtal är även såpass högt att det hörs in till mig och jag bor inte ens vägg i vägg utan mittemot. Deras ungar skriker som att någon håller på göra andeutdrivning mot dom och dom leker högljutt fram till 11-tiden på kvällen, samt springer in och ut genom ytterdörren. Dom har även ryckt i mitt dörrhandtag och föräldrarna gör ingenting. Dessutom verkar det inte som att barnen går i skolan då jag hört att de varit hemma hela dagen (jobbar hemifrån).

Nu igår kom det några nya släktingar så då var såklart någon av gubbarna på vinden (som är ovanför mig) vid halv tolv på kvällen och konkade ut en extra säng, lät fan som någon höll på bowla däruppe!!

Inte nog med det tvättar dom långt in på andras tvättider (pratat med en granne om detta och det är allmänt känt att det är ett problem) antagligen pågrund av deras zigenarregler att man inte ska tvätta män och kvinnors kläder tillsammans… detta hände mig och de tog upp en och en halvtimme av tiden jag bokat. Sedan när jag går för att hänga upp tvätten i torkrummet märker jag att en av mina handdukar är borta, ser då att kärringen försökt sno den!!! Så ber om ursäkt, svensk som man är, och påpekar att hon nog råkat få med sig den av misstag så då får jag tillbaka den.

Jag har stått i kommunal bostadskö i 7 år för den här lägenheten och trivs med allt annat, kommer inte flytta i första taget! Svårt att se att tanten kommer flytta på sig heller då hon bott här i många år. Vågar inte göra mig ovän med dessa då flera släktingar (klanmedlemmar?) finns på lexbase… hjälp mig FB
Då du inte vågar agera så är det väl bara att gilla läget alternativt "flytta in" hos dejten du har träffat 🤷🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in