2020-06-28, 12:26
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Definiera "smygknacka"

Är det ett mönster? En enskild knackning? Flera i rad? Paus mellan knackningarna på 10 minuter? 2 dagar?

Svårt o säga men det låter ganska metalliskt. Typ tre i rad med kort paus i mellan. Nä nu är det ba när min flickvän är här. Så det är ju på helgerna det sker. Hänt 4-5 gånger kanske. Har lust att dunka tillbaka el ställa mig vid fönstret o ba vråla ”vad fan är problemet, kan du svenska ”? Min tjej blir skraj också & vill ej sjunga mer (sjunger bra dessutom om du frågar mig).
Citera
2020-06-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Definiera sena kvällar? Jag spelar aldrig piano efter kl 22. Där i mot lyssnar jag på Netflix från tunn tablet ibland på natten men det är ju lägre volym än om jag skulle snacka med nån i badrummet. Får man titta på tv apparat då enligt dig? Hur högt får man ha då & hur sent får man titta menar du? Man kan väl inte begära att det ska vara knäpptyst om man bor mitt inne i stan. O om man likt förbannat måste klaga kan man väl ha stake nog att kommunicera vettigt (annars kan man ju även komma dagen efter om det ej är läge med irl just då)? Men du kanske själv är en sån där feg granne?
Jag är vad du kallar för en feg granne. För att jag orkar inte gå upp ur sängen, klä på mig, gå upp till grannen, plinga och snällt förklara vad problemet är.

Det brukar gott räcka att knacka lite så förstår de flesta.

Det har inget med mod eller feghet att göra, det är för att det inte känns rimligt att lägga ner sån energi bara för att säga "Du låter lite för mycket just nu".

Men om grannen inte hade förstått så hade jag givetvis gått upp och förklarat, så jag hade inte knackat så som i ditt fall, menar bara generellt.
Senast redigerad av Stunni 2020-06-28 kl. 12:31.
Citera
2020-06-28, 12:29
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Ljud i badrummet förstärks för att det är så mycket hårda och kala ytor.
Det blir som en resonanslåda, och sånt ljud hörs lättare i andra lägenheten.
Måste du hänga i timtal på muggen och se film samtidigt?
Citera
2020-06-28, 12:30
Medlem
Om du bor i lägenhet så köp lurar. Funkar till tv, tablet och musik. Du kan hur hög volym som du vill och kommer inte att höra grannens knackande.
Citera
2020-06-28, 12:31
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Jag är en feg granne. För att jag orkar inte klä på mig, gå upp till grannen, plinga och snällt förklara vad problemet är.

Det brukar gott räcka att knacka lite

Ok du erkänner det iaf (anonymt ). Du kan väl gå ditt när du kommer hem efter jobbet dagen efter el dyl. Då skulle man få mer respekt. Hur ska grannen veta exakt vad problemet är och att en dialog o ömsesidigt samförstånd ske när du agerar så lömskt? Men i övrigt vad stör du dig på som du ändå kanske är lite generad att erkänna rakt ut (vill ej vara högfärdig men ba undrtar)?
Citera
2020-06-28, 12:32
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Ljud i badrummet förstärks för att det är så mycket hårda och kala ytor.
Det blir som en resonanslåda, och sånt ljud hörs lättare i andra lägenheten.
Måste du hänga i timtal på muggen och se film samtidigt?

Ej frågan om timmar men ja jag tycker att det är trist att ba ligga som en död sill i badrummet. Men tror att det är rätt lungt när jag stänger alla dörar o drar ner volymen 50 %.
Citera
2020-06-28, 12:32
Medlem
Det kan ju vara lite känsligt om man bor i ett hus där ljud sprids lätt mellan lägenheterna.
Sen brukar det ungdomar som är uppvuxna i villa få lära sig att inte spela hög musik så det stör för andra.
Citera
2020-06-28, 12:33
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Om du bor i lägenhet så köp lurar. Funkar till tv, tablet och musik. Du kan hur hög volym som du vill och kommer inte att höra grannens knackande.
Jo men man kan ej direkt ha lurar när man ackompanjerar nån som sjunger. Funkar ej heller i badkar (men det är nog lungt med han numera).
Citera
2020-06-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ok du erkänner det iaf (anonymt ). Du kan väl gå ditt när du kommer hem efter jobbet dagen efter el dyl. Då skulle man få mer respekt. Hur ska grannen veta exakt vad problemet är och att en dialog o ömsesidigt samförstånd ske när du agerar så lömskt? Men i övrigt vad stör du dig på som du ändå kanske är lite generad att erkänna rakt ut (vill ej vara högfärdig men ba undrtar)?
Jag lade till en edit, jag hade inte knackat på det sättet du beskriver.

Förstår inte grannen så behöver jag såklart gå och förklara.

Jag har bland annat stört mig på att barnfamiljen ovanför mig har sumobrottningsdansparty varannan timme från klockan 6 på morgonen.

Jag har stampat som fan för att signalera, och då har föräldrarna lärt ungen att inte hålla på så vid olämpliga tider. Vilket sakta men säkert börjat ge resultat.

Och jag är inte anonym när jag gör det, grannen vet mycket väl vem jag är och jag är medveten om att vissa blir provocerade av den metoden.

Om jag väntar till flera timmar efter med att säga det så blir det svårare för ungen att koppla exakt vad det var jag störde mig på. Och jag vet inte vad det var ungen höll på med. Min metod ger direkt feedback
Senast redigerad av Stunni 2020-06-28 kl. 12:43.
Citera
2020-06-28, 12:36
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det kan ju vara lite känsligt om man bor i ett hus där ljud sprids lätt mellan lägenheterna.
Sen brukar det ungdomar som är uppvuxna i villa få lära sig att inte spela hög musik så det stör för andra.

Men vad är hög musik helt ärligt. Jag har inte högt enligt mig själv. Tänk radio med klart ljud (o då snackar vi ej efter 22). Dvs lägre än ett akustiskt piano. Varför är svenskar så fega o smygknackar vad är vitsen att man ej vågar framstå som gnällig?
Citera
2020-06-28, 12:36
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Saken är ju att man tröttnar på att säga till vissa grannar. Vi hade en som provade olika saker varje gång, i början var det fest med 50 pers i en tvåa fredag-söndag och hög musik hela dygnet. Sedan blev det mindre saker gradvis, som att öva spela gitarr med förstärkare kl 5 på morgonen varje söndag. Efter ett par år så orkade man ingenting, för man fick knappt sova, så aldrig att man skulle orka gå och knacka på hos några som uppenbart inte brydde sig på bekostnad av ens egna få timmar sömn.

Lurar är som någon föreslog något man brukar ha i lägenhet.

Edit: Visst hade jag kunnat gå och prata med dem dagtid, men efter att ha gjort det en gång så känner iaf jag att det är tillräckligt.
Citera
2020-06-28, 12:39
Medlem
Juggernawts avatar
Till skillnad mot vad många tror så har du ingen rätt att störa andra i ditt flerfamiljshus överhuvudtaget, oavsett tid på dygnet.
Det du kallar "smygknackning" är det enda som ska behövas för att du ska fatta vinken och tysta ner dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in