2011-04-18, 18:47
Medlem
Fiskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Måste nämna en sak till angående toapapper, vi blev äcklade en gång, efter att ha sett ett fingeravtryck med ngt brunt på toapappret. Därför förvarar vi allt sånt på rummen för vi kan inte dela det med honom. I mer än 1 månad har han klarat sig utan toapapper, vi har funderat på saken länge innan vi kom fram till att det luktar avföring varje gång han duschar i vår gemensamma dusch. Det ledde till att jag köpte 2 st stora flaskor klorin som jag desinficerar med varje gång jag skall duscha eller gå på toa.

Dude, inte okej! Hur fan kan du bo kvar? Jag tycker min granne i trappen är äcklig för hon och hennes katt luktar illa, men din granne är ju något i hästväg.
Citera
2011-04-18, 19:15
Medlem
suryoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
enklaste lösningen är väl ändå att bara ta och flytta därifrån?

Så låter det i teorin men i praktiken kan jag inte byta lägenhet pga att jag måste minst bo här i 1 år innan jag kan byta lägenhet.
Det har redan gått ut över mitt och grannens sociala liv, man vågar inte ta hit brudar...
Citera
2011-04-21, 17:22
Medlem
V6s avatar
Jag har en granne som så fort han kommer hem börjar spela musik. Musiken är ganska hög, men problemet är basen, som hörs hur tydligt som helst i hela lägenheten. Dock är han väldigt duktig med att sluta spela då det börjar bli sent. Han spelar alltså i princip varje dag.

Frågan är nu, hur bör jag agera? Det kan väl inte vara okej att spela hur mycket som helst bara för att det inte är på natten? Vad som bör tilläggas är att så mycket som man hör hans musik mäter sig inte alls upp till vad man hör av andra granar - som lever ett normalt liv.

Jag har inte gått ned och sagt till någon gång.
Citera
2011-04-21, 18:36
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Så låter det i teorin men i praktiken kan jag inte byta lägenhet pga att jag måste minst bo här i 1 år innan jag kan byta lägenhet.
Det har redan gått ut över mitt och grannens sociala liv, man vågar inte ta hit brudar...

Det är bara att ni fortsätter att fota och dokumentera allt araben gör samt att ni båda oavbrutet klagar hos hyresvärden samt bifogar bilder och annat som verifierar era påståenden. Är inte hyresvärden helt lobotomerad så bör han/hon ta tag i saken, i värsta fall får du bita ihop tills det går ett år och sedan flytta om du ej kan göra det tidigare, du kanske kan prova byta bostad nu lagom till sommaren när många bostäder blir tomma, snacka med hyresvärden om det är genomförbart. Annars kan du kolla med andra bostadsbolag och försöka fixa en bostad via dem istället.
Citera
2011-04-21, 18:39
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V6
Jag har en granne som så fort han kommer hem börjar spela musik. Musiken är ganska hög, men problemet är basen, som hörs hur tydligt som helst i hela lägenheten. Dock är han väldigt duktig med att sluta spela då det börjar bli sent. Han spelar alltså i princip varje dag.

Frågan är nu, hur bör jag agera? Det kan väl inte vara okej att spela hur mycket som helst bara för att det inte är på natten? Vad som bör tilläggas är att så mycket som man hör hans musik mäter sig inte alls upp till vad man hör av andra granar - som lever ett normalt liv.

Jag har inte gått ned och sagt till någon gång.

Du kan börja med att snacka med grannen, i och med att ingen har sagt åt honom så vet han förmodligen inte ens att andra blir störd av basen, ta upp honom till din lägenhet med hans musik igång på rätt volym så får han lyssna själv. I och med att han sänker när det blir senare på kvällen så är han förhoppningsvis vettig och ser till att justera ner basen så den ej stör dig och andra grannar.

Bäst är alltså att du snackar direkt med personen ifråga och helt skippar lappar i trapphuset det ger nog mest resultat.
Citera
2011-04-27, 19:00
Medlem
Sadistics avatar
Har själv grannar vars 2 söner är 13 år gamla men springer runt som om de vore 3 år gamla och bankar i golvet och skriker och har sig. Har aldrig haft värre grannar..
Citera
2011-04-30, 06:26
Medlem
EdgeofEndings avatar
När kan man som tidigast dammsuga? Vill gärna inte va en dålig granne^^
Citera
2011-04-30, 13:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om det handlar om vanlig städning skulle jag säga inte innan 10.00 på vardagar och inte innan 11.00 på helger och röda dagar.
Citera
2011-04-30, 22:10
Medlem
Tehvees avatar
Har en sjukt jobbig fitta till granne (är dessutom invandrare) som har fest/spelar hög jävla arabmusik minst en gång i veckan + helgen. Och då även på natten till runt klockan 04.00.
Jag och några till som stör sig på tjockisen skulle ner och knacka på en natt när hon spelade musik men då vågade fanskapet inte öppna. Jävla hora. Jag har bestämt mig för att skicka hotbrev till henne och även säga till hyresvärden att han ska ta itu med det.

Då till frågan. Vad kan man skriva på brevet? Finns det nån lag som säger när det ska vara tyst? Vad kan man hota med? Att det finns risk att hon blir vräkt och att jag ska slå in pannbenet på henne om hon fortsätter osv, men vad mer? Om man ska ringa polisen, vilket nummer är det? Antar att man inte ska ringa 112.

MVH
Citera
2011-04-30, 23:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehvee
Finns det nån lag som säger när det ska vara tyst?
Nånstans i denna länken hittar du en paragraf som säger att man inte får väsnas hur som helst.
http://www.hyreslagen.com/
Citat:
och att jag ska slå in pannbenet på henne om hon fortsätter osv
Tja vill du betala skadestånd till henne för olaga hot så kör på...
Citera
2011-04-30, 23:43
Medlem
Tehvees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nånstans i denna länken hittar du en paragraf som säger att man inte får väsnas hur som helst.
http://www.hyreslagen.com/
Tja vill du betala skadestånd till henne för olaga hot så kör på...

Tack!

Det var en överdrift ska självklart inte skiva så är bara så förnbannad..
Citera
2011-04-30, 23:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehvee
Tack!
Jo titta efter 25 § och hör med dina grannar om det är fler som störs, ju fler som går till hyresvärden ju bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in