2011-04-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabaleta
Har dom senaste 4-5 åren haft väldigt stora problem med mina grannars hundar. Jag bor i ett villa kvarter och har mitt sovrum mot mina grannars trädgård. Dessa grannar vet i stort sett inte vad rastning utav hund är utan man släpper bara ut dom i trädgården där dom får göra sina behov och hela tiden står dom hysteriskt och skäller eller ylar. Man låter hundarna vara ensamma hemma och likadant då står dom bara och skäller och ylar, väldigt irriterande. Man släpper ut hundarna precis när man vill, det kan vara mitt i natten och väldigt tidigt på morgonen.

Jag har gått så pass länge nu och bara tuggat för mig själv men nu måste något göras. Jag orkar inte stå ut med att väckas mitt i natten och väldigt tidigt på morgonen utav att deras hundar står och skäller hysteriskt. Att dom sedan låter hundarna göra sina behov i trädgården är inte speciellt fräscht på sommarhalvåret då jag har min uteplats precis intill deras trädgård, ni kan ju själva tänka er lukten när solen står på en hel dag på hundurin och avföring.

Det jag undrar är om det finns några regler eller rekommendationer i ett villa område när man får/kan släppa ut sina hundar? Jag vet att dessa finns i lägenheter och dylikt. Att prata med grannarna är i stort sett omöjligt, dom visar noll respekt och bryr sig inte alls. Det är förmodligen inte bara jag som har märkt detta då jag har pratat med andra grannar som har samma uppfattning. Mina planer är att lägga ett brev i deras brevlåda men därav måste jag ha lite bakgrundsfakta och lite regler att luta mig mot.

Så vet ni får ni gärna hjälpa till

Tack på förhand!

Hej. Såg i ett tidigare inlägg att någon hade gett grannens hund lugnande piller i en korv och slängt in genom brevinkastet, rekommenderar starkt att du överväger korv grejen eller jag vet själv att min mossa brukar ge vår hund hans medicin genom leverpastej. SOV GOTT ^^
Citera
2011-04-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Där jag bor har 90% av hushållen någon form av hund. Detta är ju trevligt, jag gillar hundar, men inte när de kissar och bajsar på uppfarten och mot staketet.

Det är som om kvarterets hundar har hållit stormöte där de bestämt sig för att göra precis alla sina behov här. Varje morgon när tidningen hämtas så måste man ta bort frusen skit med en spade och rensa bort urinstänkt snö. Hundar från mils avstånd vallfärdar hit efter att ha hållit sig i veckor, detta är hundarnas motsvarighet till Mekka, fast med piss och skit.

Senast i går stod jag och pysslade med någonting utanför huset när jag såg en av marodörerna. En minimal strävhårig tax smög förbi bakom mig och tog sikte mot den gula snön. Denna gång var jag dock med på noterna och gick fram till honom och gav honom "blicken". Han lommade iväg, men jag är övertygad om att han återvänder senare i dag när jag inte har koll.

Hussar och mattar verkar inte bry sig över huvud taget, eller så låter de helt enkelt hundarna springa som de vill, och övervakar inte deras toalettbestyr.

Hur i helvete stoppar jag detta? snart kommer väl vilda djur, pundare och byggarbetare börja skita i buskarna också, detta håller på att gå över styr.

En skylt hade fungerat om jag var en surkärring på 80 bast, men nu är jag ju inte det.

Förslag som negerurin, landminor, brinnande bensin, vapen, lasrar och jaktfalkar undanbedes.

Hej, kommer ihåg att mossans hund blev sjuk som fan en gång och vi fick åka till läkaren och kolla, någon jävel hade strött ut råttgift över sin gräsmatta för att hundar inte skulle rastas där. Ganska brutalt och vet inte om mindre hundar överlever giftet men, a man gotta do what a man gotta do!
Citera
2011-04-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Har du ringt till Störningsjouren?

Sen om jag vore du skulle jag bli medlem i Hyresgästföreningen.

Tack men finns det tillgänligt för alla län?
Citera
2011-04-17, 22:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stubber666
VART SKA JAG VÄNDA MIG?
ring hyresnämnden
Citera
2011-04-17, 22:56
Medlem
charliecokess avatar
Granne spelar samma gitarrslinga, varje dag - får psykbryt

Min granne, som jag först och främst ALDRIG har sett, spelar gitarr. Detta är något jag verkligen inte har problem med, då jag spelar själv, och har gjort det i snart 10år. Problemet är att han spelar alltid EXAKT samma jävla sak! En slinga på kanske 2-3 sekunder ( långsamt arpeggio som han spelar med samma läggning en sekund ner, ja, jag har fan lyckats ta ut det genom betongen). Man hör att han försöker övergå till något annat, men misslyckas alltid. När han misslyckas så går han alltid tillbaka till samma slinga igen.

Just nu i detta ögongblick så sitter han och spelar. Jag försöker spela in, men lyckas inte fånga något ljud. Man hör bara basen, eller vad man ska säga, eftersom att det trots allt är 3m betong mellan oss.

Till poängen. Detta börjar bli så otroligt störande. Han har gjort detta i snart ETT ÅR. Alltid vid denna tid, eller senare i ungefär 1h. Killen ( antar att det är mannen som spelar ) har fru och även barn, jag har sett dem. Ja förstår inte hur de kan vara psykiskt friska? De hör ju samma skit, fast ännu högre.

Min fråga är då, vad i helvete ska jag göra? Jag känner att jag håller på att få psykbryt, jag hör slingan även när han inte spelar den osv, sitter och väntar på att skiten ska komma. Som en jävla tortyr. Känner mig som en jävla hycklare om jag säger till honom att skita i att spela, eftersom att jag spelar själv ( dock i ljudisolerat rum). Har alltid respekterat tider också, aldrig efter 21.30, aldrig innan 11.

Det hade varit en grej om han hade suttit och spelat olika låtar, improviserat osv. Men när han lirar exakt samma sak precis varje dag, då börjar det bli påfrestande.

Hjälp mig !
Citera
2011-04-17, 23:18
Medlem
Gå och ring på hemma hos honom och bjud in honom till ett jam i ditt LJUDISOLERADE rum.
Säg att du hört att han spelar och ge förslaget att ni kan lära varandra lite låtar.
Då får du en ny jamkompis och så kanske du får honom att spela något annat.
Citera
2011-04-17, 23:19
Medlem
dok.s avatar
Varför inte knacka på hans dörr och prata om det?
Citera
2011-04-17, 23:21
Medlem
charliecokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampus9496
Gå och ring på hemma hos honom och bjud in honom till ett jam i ditt LJUDISOLERADE rum.
Säg att du hört att han spelar och ge förslaget att ni kan lära varandra lite låtar.
Då får du en ny jamkompis och så kanske du får honom att spela något annat.

Som studiomusiker och även bandmusiker har jag inget behov av en jamkompis. Framför allt inte en av den kvalitén han är av, dvs sämst. Han saknar antingen helt improvisationsförmåga eller så har han inte lirat mer än 1 år, för bra låter det verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av dok.
Varför inte knacka på hans dörr och prata om det?

Känns som att det kommer låta väldigt nedlåtande om man gör det, och vem vet, han kanske tycker att han är skitbra själv? Vad menar du att jag ska säga? Fan, kan du inte spela något annat? Vad jag än säger så kommer han ta det som en förolämpning.
Senast redigerad av charliecokes 2011-04-17 kl. 23:24.
Citera
2011-04-17, 23:27
Medlem
dok.s avatar
Känns som att det kommer låta väldigt nedlåtande om man gör det, och vem vet, han kanske tycker att han är skitbra själv? Vad menar du att jag ska säga? Fan, kan du inte spela något annat? Vad jag än säger så kommer han ta det som en förolämpning.[/quote]
säg bara som det är, du är trött på att han spelar samma sak hela tiden. han måste väl kunna förstå att det blir drygt att höra samma slinga varje dag i ett år även om han tycker att slingan är bra?
Citera
2011-04-18, 00:52
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliecokes
Min granne, som jag först och främst ALDRIG har sett, spelar gitarr.

Citat:
Ursprungligen postat av charliecokes
Killen ( antar att det är mannen som spelar ) har fru och även barn, jag har sett dem.

Säg åt honom att spela tystare bara? eller ge honom lite lektioner
Citera
2011-04-18, 01:05
Medlem
charliecokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm

Säg åt honom att spela tystare bara? eller ge honom lite lektioner

Vad i det du citerade förtjänade en ?

Var det svårt att förstå att jag har träffat hans fru och barn, men inte honom...?
Citera
2011-04-18, 01:32
Medlem
phille21s avatar
Därför det blir ett syftningsfel i meningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in