2018-11-29, 20:47
Medlem
Fredrik81s avatar
Bor i en hyresrätt som ska omvandlas till bostadsrätt.
Får köpa den 30% under marknadsvärde (1.350.000:-/ 1.950.000:-).
Har sökt bolån hos SBAB. Men dom kan bevilja 1.240.000:-. Detta pga att jag har ett Blanco på 50.000:- (tidigare renovering av badrum i ett radhus jag hade).

Sbab har gett mig två alternativ. Antingen betala av Blanco lånet eller ordna mellanskillnaden från 1.240 till 1.350 själv. Har tyvärr inte dom pengara..

Pratade även med Danske bank, gjorde en ansökan på deras webb, blev beviljad 1,2. Bokade in ett möte med dom nästa fredag.

Är ju en väldigt bra affär. Tips mottages tacksamt!
Skulle kunna skicka en tårta som tack, om affären går i lås.
Citera
2018-11-29, 23:30
Medlem
Enklast är ju att betala av ditt blancolån.
Spara allt du kan och betala av 10000 per månad. När det är klart så här du ju lånet. Du har ett par månader till efter sluttiden på erbjudandet innan det försvinner. När är det du ska ha pengarna fixade?
Citera
2018-11-30, 11:33
Medlem
AX64s avatar
Har svårt att se hur banken skulle föredra att sätta dig på bar backe istället för att låna ut dessa 100k extra. Mitt råd är att ge banken de andra alternativ du har och höra varför de tycker dessa låter bättre än att du får lånet.

Funkar inte detta så vänd dig till andra banker som troligen är mer förstående. Är det lånetlöftet du fått verkligen den absoluta smärtgränsen som din ekonomi kan klara av? Om inte så behöver du argumentera för din sak.
Citera
2018-11-30, 12:07
Medlem
vnc-s avatar
Vad har du för lön?

Låter konstigt att banken inte beviljar dig lånet när du får köpa lägenheten till 30% under värdering. Banken har ju en bra säkerhet.

Har du kollat via mittbolån?
Citera
2018-11-30, 12:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Fick du inga pengar över när du sålde radhuset och varför löste du inte ditt blancolån då, kan man undra...
Citera
2018-11-30, 17:25
Medlem
Fredrik81s avatar
Jag ska kolla med andra banker.
Tjänar ~26.500:-/ mån innan skatt (har hört att man brukar kunna låna 5 ggr sin årslön dvs 1.590.000:-).

Jag och min fd gick skilda vägar, blev en snabb och inte så genomtänkt försäljning av radhuset.
Fick vad vi köpte det för. Lån för badrum kunde därför inte lösas.

//Fredrik
Citera
2018-11-30, 17:35
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Jag ska kolla med andra banker.
Tjänar ~26.500:-/ mån innan skatt (har hört att man brukar kunna låna 5 ggr sin årslön dvs 1.590.000:-).

Jag och min fd gick skilda vägar, blev en snabb och inte så genomtänkt försäljning av radhuset.
Fick vad vi köpte det för. Lån för badrum kunde därför inte lösas.

//Fredrik

Bankerna är än mer försiktiga nu, så x5 gäller nog inte riktigt längre. Speciellt inte om du är ensam med lånet.
Citera
2018-12-01, 11:11
Medlem
Har du försökt resonera med dem angående att du faktiskt köper under marknadsvärde, och att bostaden kommer vara värd mer i samma ögonblick som du köper den?
Citera
2018-12-01, 14:03
Medlem
Pudersockers avatar
Nyfiken, vad händer om du hyr vidare å vill köpa lägenheten om tre år när du sparat ihop mer kontanter och priserna kanske sjunkit, får du köpa den till marknadsvärde då eller måste den ut på marknaden eller hur går det till?
Senast redigerad av Pudersocker 2018-12-01 kl. 14:08.
Citera
2018-12-01, 15:57
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Nyfiken, vad händer om du hyr vidare å vill köpa lägenheten om tre år när du sparat ihop mer kontanter och priserna kanske sjunkit, får du köpa den till marknadsvärde då eller måste den ut på marknaden eller hur går det till?

I vanliga fall är det då den nybildade BRF:en som äger de hyresrätter som inte vill/kan ombilda. De som bor där har rätt att bo kvar där tills de flyttar/dör. De har ingen rätt att upplåta hyresrätten till någon annan och när de flyttar säljs den på marknaden som en bostadsrätt vanligtvis.
Vinsten tillfaller BRF och ger bra kassaflöde till föreningen.

Om man inte slår till vid ombildning till underpris från fastighetsägaren så vill BRF ha marknadspris och det är ingen garanti att det är du som får köpa den (om inget annat står i stadgarna). BRF vill gynna sina medlemmar och kommer inte sälja till underpris medans den tidigare fastighetsägaren bara ville likvidera sin investering och körde med lockpris så tillräckligt många slog till.
Senast redigerad av Awendela 2018-12-01 kl. 16:01.
Citera
2018-12-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Bor i en hyresrätt som ska omvandlas till bostadsrätt.
Får köpa den 30% under marknadsvärde (1.350.000:-/ 1.950.000:-).
Har sökt bolån hos SBAB. Men dom kan bevilja 1.240.000:-. Detta pga att jag har ett Blanco på 50.000:- (tidigare renovering av badrum i ett radhus jag hade).

Sbab har gett mig två alternativ. Antingen betala av Blanco lånet eller ordna mellanskillnaden från 1.240 till 1.350 själv. Har tyvärr inte dom pengara..

Pratade även med Danske bank, gjorde en ansökan på deras webb, blev beviljad 1,2. Bokade in ett möte med dom nästa fredag.

Är ju en väldigt bra affär. Tips mottages tacksamt!
Skulle kunna skicka en tårta som tack, om affären går i lås.

Jag tror Danske löser det efter mötet. Mitt tips är att se över din privatekonomi hos minuc.se och kolla om det kan finnas något gammalt som ligger och spökar. Många har krediter utan att de själva vet om det för att "de köpte den där saken och det var förmånligt med ett bauhaus kort" för två år sedan" Banken kollar även KALP-kalkylen. Jag förutsätter även att det inte finns billån och andra dyra abonnemang i hushållet. Vill man spara får man prioritera. Sänk även kreditgränsen på ditt kort till minimum(10k).

Jag bortser från det idiotiska att blancolåna för att renorvera ett badrum men gjort är gjort så jag lämnar det. Detta är anledningen till att man bör ha 2-3 månadslöner i buffertkonto samt ett sparkonto för något särskilt ändamål(renorvering,resa e.t.c) Skriver inte detta för att vara taskig utan för att skapa ett intresse för privatekonomi. Jag tror det löser sig nästa fredag, men förbered dig och tala även om att du kan tänka dig att flytta din lön dit och amortera lite extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in