2018-11-29, 16:10
Medlem
Tjena, nästa sommar tänkte jag tågluffa i Europa och vara gatumusikant. Finns det någon här på flashback som gjort detta tidigare och har bra koll på regler för gatumusikanter? Tips på fina platser i Europa som kan vara trevliga att spela musik på? Även gärna tips på platser/sevärdheter. Sjunger och spelar gitarr för övrigt, låttips är välkomnas också såklart!

Trevlig kväll
:)
Citera
2018-11-29, 16:19
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag är ingen gatumusikant men skall du spela i Wien så passar musiken till den tredje mannen bra.
Harry Lime theme. Kan nog ge klirr i kassan.

Citera
2018-11-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag är ingen gatumusikant men skall du spela i Wien så passar musiken till den tredje mannen bra.
Harry Lime theme. Kan nog ge klirr i kassan.

Gött tips! Tack
Citera
2018-11-29, 16:37
Avstängd
XX-Ambars avatar
Lär dig Italiensk medeltida melodier, sedan hittar du några platser med bra akustik i Venedig, Florens och Rom till exempel. Spelar du bra så lär du ju även få knulla lite svettiga luder vid sidan av att få dricks, vilket inte är helt fel. Lycka till!
Citera
2018-11-29, 17:32
Medlem
mikaelss avatar
Kommer nog att gå som tåget, jag ser mänga EU-migranter i Stockholms tunnelbana som ’musicerar’ och folk verkat älska det, inget är väl som ovälkommen musik på morgonen när du har din favoritmusik i lurarna?
Självklart vill folk hellre höra fattiga inkompetenta amatörer så de slipper betala för Spotify.
Kör!!!

Gatumusikanter borde fan förbjudas!
Citera
2018-11-29, 20:12
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag har gjort detta för 20 år sedan. Det var kul, men europeiska städer var rätt europeiska på drn tiden. Rekommenderar att ta med en kompis, en samspelt kill-duo låter bättre än en random snubbe med gitarr, och så kan ni hålla koll på varandra och typ sova i skift och sånt.
Citera
2018-11-29, 22:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det låter skoj.

Jag tog upp en liftare som försörjde sig som gatumusikant. Han var från Tjeckien eller möjligtvis Slovakien. Jag tyckte han reste väl lätt, det visade sig att han lirade flöjt. Han påstod att gatumusicerande var hans enda möjliga födkrok, han hade ingen utbildning och var för klent byggd för att arbeta fysiskt. Han framstod som en ganska desperat figur.

Det här borde ha varit 2004-2005. Jag gissar att klimatet har hårdnat sedan dess. Åtminstone Sverige känns kallare nu än då.

Jag antar att du har tänkt göra det här som ett kul äventyr och inte som din huvudsakliga försörjning.

Tips: Se till att nån hemma kan skicka några tusenlappar så att du kan ta dig hem om allt skiter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in