Håller på att skaffa hem grejer till att ha ett litet gym i min källare. Bor i kommunal hyresrätt, källarutrymme bakom galler dvs synligt. Bör jag täcka för för att insynsskydda, dvs kan det finnas regel emot att lyfta i källaren? Vill ju inte ha lagt ut en massa pengar och sen förbjudas användning...
Stöldrisken är hög, om inte av andra boende så får man se upp med mindre flyttbolag som ibland tjuvar när de hjälper till vid nån flytt. Och vem reagerar när en flyttfirma bär lådor i fullt dagsljus... Har tidigare själv just blivit bestulen på det viset.
Så om du nu skall göra det, skärma av så det inte syns in vad du har, kolla samtidigt upp vad försäkringsbolaget tänker sig för ersättning vid en stöld.
Ett förråd är ett förråd. Hyr du så ska du nog inte använda utrymmet som ett nyttorum. Det finns säkert inga exakta regler kring hur mycket du kan uppehålla dig i ditt förråd utan att det anses fungera som ett nyttorum för dig i och med att man ju kan ha skäl att vara där och rådda med sina undanställda prylar i långa perioder (som avsett), men i ett sånt här fall låter det ju rätt uppenbart att du tänker utnyttja förrådet som ett extra rum åtminstone sporadiskt. Det kan föreningen ha synpunkter på.
Med det sagt är nog chansen att någon verkligen lägger sig i det rätt liten så länge du inte orsakar störningar. Börjar du inreda förrådet, klistrar upp affischer på Arnold, ställer dit diverse redskap och har dina träningskläder hängande där så ökar nog risken att folk stör sig.
Håller på att skaffa hem grejer till att ha ett litet gym i min källare. Bor i kommunal hyresrätt, källarutrymme bakom galler dvs synligt. Bör jag täcka för för att insynsskydda, dvs kan det finnas regel emot att lyfta i källaren? Vill ju inte ha lagt ut en massa pengar och sen förbjudas användning...
Ofta finns det källarrum som man kan hyra som förråd till en billig penning, ibland reducerad kostnad om man byter sitt vanliga källarförråd till rummet. Fördelen med rum är att de ofta får användas som träningsrum, hobbyrum och liknande samt att det finns en riktig dörr och insynsskydd.
Enklast är nog att bara köra på. Rekommenderar dock att skydda väggarna med tunna madrasser om du ska hålla på med skivstänger mm. Sunt förnuft också, du kanske inte bör pumpa senaste ibiza-house samlingen i ditt "gym" till 23 och vråla som ett monster. Klagar någon lägger du ner och skaffar en för ändamålet lämplig lokal. Den eventuella regelöverträdelsen är knappast av den rang att du blir vräkt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!