• 1
  • 2
2018-11-29, 16:30
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
Finns fullt med hjälpmedel där ute. Dock är vi alla individer och behöver olika infallsvinklar för god hälsa. Kolla upp cbd, kolla upp svamp. Hitta hobbys som gör dig glad, träna, håll dig igång ät hälsosamt. God hälsa är något man får jobba sig till det är inget som kommer gratis

Förlåt att jag är dum, men vad är Svamp? CBD har jag lite koll på men den tidigare nämnda är ny för mig.

Mitt är positivt tänkande. Oavsett hur mycket skit jag mår idag så kan morgondagen bli bättre och så länge jag fortfarande kan le och skratta så är det på god väg.

Håller med till 100%. Perfektion tar tid ( i detta fall bra psykisk hälsa) förlåt, börjar bli lite känslosam. Trodde inte att någon skulle bry sig om tråden, än mindre att folk faktiskt skulle ge råd och försöka hjälpa. Tack så mycket.
Citera
2018-11-29, 17:07
Medlem
storfittans avatar
Jag har under en massa år oxå gått in i långa perioder av depression och testat de flesta antideppmediciner som finns tills jag fick Lamotrigin!!! Stämningsstabiliserande som sagt och idag mår jag 100 ggr bättre än vad jag gjort de senaste 10 åren. Sedan har jag börjat motionera mer och de i kombination har fått mig att sluta skada mig själv, inga självmordstankar... Men det tog 10 år innan en läkare LYSSNADE på mig och förstod att det måste till något mer än bara antideppmediciner!! Skriv gärna o berätta hur det går... Jag om NÅGON förstår EXAKT hur skit du mår... Kram
Citera
2018-11-29, 18:48
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storfittan
Jag har under en massa år oxå gått in i långa perioder av depression och testat de flesta antideppmediciner som finns tills jag fick Lamotrigin!!! Stämningsstabiliserande som sagt och idag mår jag 100 ggr bättre än vad jag gjort de senaste 10 åren. Sedan har jag börjat motionera mer och de i kombination har fått mig att sluta skada mig själv, inga självmordstankar... Men det tog 10 år innan en läkare LYSSNADE på mig och förstod att det måste till något mer än bara antideppmediciner!! Skriv gärna o berätta hur det går... Jag om NÅGON förstår EXAKT hur skit du mår... Kram

Ledsen att du har varit tvungen att gå igenom all den skiten, men sjukt glad att det blev bra i slutändan för dig! Tack för att du skrev och delade din erfarenhet, kommer definitivt be om den när jag ska till Vuxenpsyk nästa vecka. Verkligen, tack. Och din kram värmer, även om jag inte känner den. Kram tillbaka!
Citera
2018-11-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterRipp
Ledsen att höra dude/dudette, kan inte ens föreställa mig hur du mår. Skickar en virtuell kram om du vill ha den, inte för att det gör någon direkt skillnad, men du är sjukt stark! Respekt hela vägen!

Ska träffa min kontakt nästa fredag så tar definitivt upp det. Tack för peppningen, verkligen Tack! Min kämparglöd är på väg tillbaka, de ska få se på fan!

Hoppas verkligen att det går bra nästa fredag!
Citera
2018-11-30, 00:40
Medlem
Tw1steds avatar
Tjena

Jag sitter i samma båt som du och ville bara kommentera att du är inte ensam även fast det känns så. Det du känner just nu kommer gå över med tiden ska vi se. En dag i taget och ta stora som små steg framåt! Lycka till
Citera
2018-11-30, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Be att få prata med en Psykiatriker. Obs INTE Psykolog

Haha, varför inte en psykolog?
Som svar på din fråga TS kan beteendeaktivering vara en bra början. Där innefattar att komma igång med mindre grejer var dag, för att inte sätta kroppen i ett passivitetsläge. Passivitetsläge försämrar depressivitet. Annars har jag för mig att lågdos av någon SSRI (minns ej vilket) kan fungera väl för personer med NP-diagnoser. Då behöver du få kontakt med en Psykiater. Men du har säkert redan provat det.
Senast redigerad av Psykstreber 2018-11-30 kl. 09:19.
Citera
2018-11-30, 10:39
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tw1sted
Tjena

Jag sitter i samma båt som du och ville bara kommentera att du är inte ensam även fast det känns så. Det du känner just nu kommer gå över med tiden ska vi se. En dag i taget och ta stora som små steg framåt! Lycka till

Tack! Och detsamma till dig, alla framsteg är bra framsteg. Ta väl hand om dig, och kämpa på!
Citera
2018-11-30, 12:23
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykstreber
Haha, varför inte en psykolog?
Som svar på din fråga TS kan beteendeaktivering vara en bra början. Där innefattar att komma igång med mindre grejer var dag, för att inte sätta kroppen i ett passivitetsläge. Passivitetsläge försämrar depressivitet. Annars har jag för mig att lågdos av någon SSRI (minns ej vilket) kan fungera väl för personer med NP-diagnoser. Då behöver du få kontakt med en Psykiater. Men du har säkert redan provat det.

Därför att hans fråga dels var vilka mediciner som fungerade bra.
Och då är inte en psykolog relevant.
Citera
2018-11-30, 18:14
Medlem
I min erfarenhet, vid djupa depressioner, hjälper inte motion eller terapi.
De enda medicinerna som hjälpt mig är TCA och då framförallt anafranil. För många andra verkar ECT funka. Jag har en negativ bild av SSRI.
Motion, beteendeaktivering, social kontakt mm hjälper för att inte halka ner igen och kan lyfta stämningsläget vid mindre svackor.
Citera
2018-12-01, 00:25
Medlem
MonsterRipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burbanko
I min erfarenhet, vid djupa depressioner, hjälper inte motion eller terapi.
De enda medicinerna som hjälpt mig är TCA och då framförallt anafranil. För många andra verkar ECT funka. Jag har en negativ bild av SSRI.
Motion, beteendeaktivering, social kontakt mm hjälper för att inte halka ner igen och kan lyfta stämningsläget vid mindre svackor.

Tror inte någon av mina depressioner har varit djupa eftersom det är ett år ner i botten och sedan ett år uppåt igen till normalläge, så tror inte jag kvallificeras för ECT.

Så göra samma saker man skulle gjort om man mådde Bra, om jag förstår det rätt? Saker som man mår bra av och personer man gillar att umgås med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in