2018-11-28, 19:06
Medlem
Hej, jag säljer min egna produkt på amazon och tjänar penger från reklam på Youtube. Jag skall också börja med dropshipping (internet butik där kunder lägger en beställning och jag sedan beställer produkten från Kina direkt till kundens plats (ofta i USA).
Har några frågor om min optimala företagsform.

1.Jag har i nuläget inget typ av företag, är det enskild firma som gäller? Vill betala så lite skatt som möjligt, kan man dra av inköpskostnader på skatten? Hur gör man isf?

2.Måste jag skatta om jag vill återinvestera alla pengar?

3. Kan jag ha ett företag för mina olika internet inkomster?
Citera
2018-11-28, 20:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Detta är en den svåra frågan. Jag påstår att det kommer handla om hur mycket du kommer tjäna per år. Alltså i rent överskott/vinst. Är det under en halv miljon ja då enskild firma. Är det över är det AB som gäller. Japp såklart du drar av alla inköpskostnader. Du kan dra av allt som innebär att du kan tjäna pengar, det innebär också t.ex dator. Var inte snål med det utan dra av allt du kan.
Citera
2018-11-28, 20:19
Medlem
DR-Drunks avatar
Kom ihåg min ärade vän. Är du i Sverige så ska du betala varje krona skatt här. Det spelar ingen roll.

Om du ska slippa skatt här måste DU bevisa att du inte har något med Sverige att göra och detta är provat flera gånger om i rättegångar med samma besked. Betala skatt och moms här.

En liten kul grej är ju att om du kör med staterna så blir du dubbelt beskattad.. det kan dom inte svara på..
Citera
2018-11-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Detta är en den svåra frågan. Jag påstår att det kommer handla om hur mycket du kommer tjäna per år. Alltså i rent överskott/vinst. Är det under en halv miljon ja då enskild firma. Är det över är det AB som gäller. Japp såklart du drar av alla inköpskostnader. Du kan dra av allt som innebär att du kan tjäna pengar, det innebär också t.ex dator. Var inte snål med det utan dra av allt du kan.
Går inte att jämföra rakt av, i en EF är ju vinsten det skatten beräknas på, i ett AB gäller lön som vanligt, som källskatt dras på, sedan bolagsskatt på överskottet.
Egentligen är det hellre frågan om förväntad omsättning i företaget eller om ts avser att ha detta företag som sin huvudsakliga inkomstkälla alternativt att det skall agera bisyssla. i det senare fallet kan EF passa, annars gärna AB.
Citera
2018-11-28, 20:21
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Går inte att jämföra rakt av, i en EF är ju vinsten det skatten beräknas på, i ett AB gäller lön som vanligt, som källskatt dras på, sedan bolagsskatt på överskottet.
Egentligen är det hellre frågan om förväntad omsättning i företaget eller om ts avser att ha detta företag som sin huvudsakliga inkomstkälla alternativt att det skall agera bisyssla. i det senare fallet kan EF passa, annars gärna AB.

Enda sättet att vara Big Player på laglig väg är att bygga upp AB och sälja aktier. 20 procent i skatt. Ingen ide att skruva bollen som du gör. Hatar skattetrycket då cashen bara går till invandrare och dom som bara ser på-
Citera
2018-11-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
Enda sättet att vara Big Player på laglig väg är att bygga upp AB och sälja aktier. 20 procent i skatt. Ingen ide att skruva bollen som du gör. Hatar skattetrycket då cashen bara går till invandrare och dom som bara ser på-

Lite förtydligande skulle inte skada: "Sälja aktier", menar du att det skulle vara företagets verksamhet att handla med aktier eller är det aktier i det egna bolaget som skall säljas?
"Skruva bollen" Hur menas det här?
Citera
2018-11-28, 20:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo men det finns ju en smärtgräns där det blir ofantligt mycket skatt med ett EF. I ett ett EF måste du hålla på som bara den för att undvika skatt just för att det vinsten per år, dvs din lön. I ett AB särskiljer du din lön mot vinsten.
Citera
2018-11-28, 20:29
Medlem
Citat:
Jo men det finns ju en smärtgräns där det blir ofantligt mycket skatt med ett EF. I ett ett EF måste du hålla på som bara den för att undvika skatt just för att det vinsten per år, dvs din lön. I ett AB särskiljer du din lön mot vinsten.
Det är dessutom lättare att hålla kontroll över hur mycket skatt som skall betalas in för den egna inkomsten i ett AB eftersom källskatten räknas efter tabell. I en enskild firma får du göra en preliminärdeklaration för att fastställa f-skatten, men sedan när inkomsten varierar över året så blir det svårt att stämma av innan året är slut även om det givetvis går att göra ny preliminärdeklaration.
Citera
2018-11-28, 20:30
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Lite förtydligande skulle inte skada: "Sälja aktier", menar du att det skulle vara företagets verksamhet att handla med aktier eller är det aktier i det egna bolaget som skall säljas?
"Skruva bollen" Hur menas det här?

Nu ska vi inte krångla till det här. Menar bara att det enklaste sättet att dra in pengar är att sälja firman som man bygger upp. Aktierna säljs och du får 20 procent i laglig skatt.

Jag har gjort så och gick hemma i flera år samtidigt som cashen ticka in.. Innan detta fick man jobba som en hund. Det är bara affärer och så går det till =)

PS: Aktier är ju bra om man behöver kapital.. du får lite aktier och firman får lite stålar
Citera
2018-11-28, 20:40
Medlem
DR-Drunks avatar
Sitter och hinkar öl och en sak har vi i alla fall gemensamt och det är skatten. Vem ska betala den haha...

Trådskapare. Bor du här så får du betala 50 procent på allt det du vill behålla och kanske lite mer =) Deras feta nackar..
Citera
2018-11-29, 01:00
Medlem
Citat:
Det är under en halv miljon som omsätts, kan man köpa en t.ex dator och dra av det på skatten men använda den för företaget OCH personligt bruk?
[quote=DR-Drunk|65967541
En liten kul grej är ju att om du kör med staterna så blir du dubbelt beskattad.. det kan dom inte svara på..[/QUOTE]
Hur fungerar det med dubbel beskattning ens? När får man en indikation från USA att man ska betala pengar? Om det är moms du refererar till så betalar kunden in det.
Citera
2018-11-29, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok99
Det är under en halv miljon som omsätts, kan man köpa en t.ex dator och dra av det på skatten men använda den för företaget OCH personligt bruk?

Hur fungerar det med dubbel beskattning ens? När får man en indikation från USA att man ska betala pengar? Om det är moms du refererar till så betalar kunden in det.
Vet inte riktigt vad du menar exakt med "dra av på skatten", men en dator med kringutrustning är inte svårmotiverad som nödvändig för företagets drivande, om du sedan "råkar" använda den privat någon timme ibland lär inte påverka något. En dator, som allt annat som används som hjälpmedel i rörelsen, bokförs på ett 5-konto, därmed minskar den beskattningsbara vinsten i företaget med motsvarande belopp. I de flesta företag kan även den ingående momsen lyftas av via konto 2640.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in